קבינט הקורונה שהתכנס אמש (ראשון) החליט שלא לאשר הגבלות חדשות בשלב זה, על אף התפשטות זן הדלתא בישראל. עם זאת, הוחלט לעשות מאמץ גדול מאוד כדי להגדיל את מספר הילדים המחוסנים, זאת לאור ההיענות הנמוכה בשלב זה של הורים לילדים בגילאי 12-16 לחסן את ילדיהם נגד הקורונה.

פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, הסביר ב"חדשות הבוקר" את חשיבות חיסוני הילדים. "צריך לחסן את הילדים, מהסיבה הפשוטה שכרגע יש להם סיכוי גבוה להידבק, יחסית למה שהיה לפני חודש", אמר פרופ' גרוטו, "צריכים לחסן כמה שיותר אנשים, ובכך להנמיך את קצב ההעברה".

"יש לעשות מאמצים, אני יודע שזה לא פשוט. אנחנו מחסנים חלק מהילדים גם בשביל לעצור את המגפה, לאו דווקא בשביל להגן על עצמם. זה מסר של סולידריות - הצלחנו בדברים האלה במבצע החיסון נגד הפוליו, חיסנו ילדים כדי להגן על המבוגרים".

פרופ' גרוטו ביקש להעביר מסר להורים המודאגים: "אני יכול להרגיע. ה-CDC (המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן בארצות הברית) עשה חישוב מאוד מדוייק, והראה שעדיף בהרבה להתחסן מאשר לתת לילד את הסיכוי להידבק ולחלות".

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, תומך בהחלטת הממשלה שלא לנקוט בצעדים חריפים יותר כדי לעצור את התפשטות זן הדלתא. "יש לנו היום כלים משמעותיים וטובים שלא היו לנו בתחילת האירוע", הסביר פרופ' גרוטו, "יש לנו חיסונים ומסיכות. חלק לא קטן מהאוכלוסייה כבר חלה והצטרף למתחסנים. יש לנו אפשרות לעשות צעדים אינדיבידואליים ולא צעדים גורפים. אנחנו אחת המדינות היחידות עם הלוקסוס הזה".

ההחלטה היא בעצם לחיות לצד הנגיף ולא להגיע לאפס נדבקים?
"אנחנו נמצאים בקבוצת מדינות שהחליטו שלא להגיע למיגור, אלא לחיות בצד הנגיף. צריך לעקוב אחרי סימני האזהרה למצב שבו אנחנו כן צריכים לחשוש, למשל אם נראה עלייה משמעותית בתחלואת המבוגרים ואשפוזים. בבריטניה, שמקדימה אותנו בכמה צעדים, לא רואים משהו דרמטי כרגע במערכת האשפוז, לכן אפשר לשאוב מזה עידוד, בטח ממדינה שמחוסנת פחות טוב מאיתנו. יש לנו עוד כלים שאפשר להפעיל אותם, כמו חזרה לתו הירוק - אלה דברים שעדיין צריך לשמור אותם בארסנל שלנו".

זה לא קצת מסוכן? אנחנו יודעים עד מתי החיסונים יהיו אפקטיביים?
"זה לא סביר שחסינות נעלמת פתאום בבת אחת. זה תהליך שלוקח זמן. יכולה להיות דעיכה מסויימת, אבל זה תהליך. אנחנו עוד לא יודעים מספיק, אין לנו מספיק מעקב. כרגע נראה שאין דעיכה משמעותית לאורך זמן. זה יכול גם להספיק לשנים. תלוי אם יבוא וריאנט אחר, שהחיסון כבר יהיה פחות טוב נגדו".

מה עמדתך לגבי המסיכות? צריך או לא צריך?
"אפשר בלי מסיכות בחוץ, אלא אם מדובר בהתקהלויות המוניות כמו במשחקי כדורגל למשל. המסיכה צריכה להיות חלק מהפק"ל שלנו, כמו כשאנחנו יוצאים מהבית עם טלפון ומפתחות. רוב האנשים רוב הזמן נמצאים במכונית ולא הולכים ברחובות, צריך לשים כמה מסיכות במכונית כדי שיהיה לנו ספייר".

ומה המלצתך לגבי נסיעה לחו"ל עם הילדים?
"צריך פה משהו יותר דיפרנציאלי. חופשה של מבוגרים מחוסנים, זוג או קבוצות, שנוסעים ומקפידים על המסיכות בחו"ל, אני לא רואה בזה בעיה. כן אני רואה בעיה באותן חופשות שבהם אנשים נוסעים עם הרבה ילדים למקומות שבהם יש התערבבות גדולה מאוד של ישראלים או אחרים. זה החשש. הייתי ממליץ בשלב זה לא לעשות את זה, אלא לבלות את החופשות האלה בארץ".