אלה היו הסיפורים שכל המדינה דיברה עליהם, חשיפות מטלטלות ותחקירים שעסקו באומץ בשאלות הקשות באמת. הערב (חמישי, אחרי החדשות, ערוץ 12) התוכנית "עובדה" תסיים עונה בראיון בלעדי עם ראש המוסד היוצא, יוסי כהן. אילנה דיין תפגוש את המרגל מספר אחת, מי שרבים מכנים "הדוגמן" ויש המסמנים אותו כהבטחה הפוליטית הבאה.

רגע לפני, שוחחה דיין עם נסלי ברדה ב"חדשות הבוקר" וסיכמה עונה מוצלחת שהביאה למסך את הסיפורים המדוברים ביותר; העדות של שירה איסקוב  על אותו לילה גורלי בו כמעט נרצחה ע"י בעלה, הסיפור הבלתי יאמן של בן אשכנזי והבת שלא ידע על קיומה, העדויות האמיצות נגד השחקן משה איבגי, והתחקיר על יהודה משי זהב שחשף כיצד החמיצה המשטרה את ההזדמנות הגדולה לעצור את מסע התקיפות המיניות שלו.

"עברה עוד עונה ובשנה הבאה התוכנית תהיה בת 28", סיפרה דיין, "עונה היא למעשה יום אחד ארוך שמתחיל בראש השנה ונגמר אי שם אחרי חג השבועות. תמיד אני אומרת לעצמי לפני עונה חדשה - אין לי מושג איך נתחיל ובעיקר אין לי מושג איך נצליח לסיים את האירוע הזה".

שירה איסקוב (צילום: מתוך "עובדה", קשת12)
שירה איסקוב | צילום: מתוך "עובדה", קשת12

"זה תמיד חידה בעיניי מתי הסיפור תופס ומשתלט על סדר היום", אמרה דיין, "כשהתחלנו לעבוד על הסיפור של שירה איסקוב ידענו שהוא טלטל את המדינה, אבל לא ידענו עד כמה שירה מיוחדת, סוחפת, ממגנטת, חכמה וחזקה. לא ידענו עד כמה האישיות שלה תעשה הבדל. זה לא רק הסיפור של מה שקרה לה, אלא הסיפור של מי שהיא. בהרבה מקרים זה המפגש של הסיפור, התחקיר והאדם, והרגע הזה בחייה של המדינה שפתאום הסיפור משנה תודעה, או לכל הפחות שורט אותה".

איך את בוחרת את הסיפורים שאת רוצה לעסוק בהם בתוכנית?
"קראתי לזה פעם 'מוטי גילת פינת יעל בר זוהר'. מוטי גילת כדמות של עיתונאי חוקר, ויעל בר זוהר כדמות של מישהי מהטלוויזיה. אנחנו עסוקים בזה המון - מצד אחד הניסיון לעשות עיתונות ותחקירים, שלפעמים הם סיזיפים, מייגעים ויש כאלה שאנחנו עובדים עליהם שנים ולפעמים לא מבשילים, מבשילים בערך או מבשילים קצת, לבין הצורך להפוך את כל זה לסיפור שמספרים אותו בטלוויזיה".

הדרך לאבא (צילום: מתוך עובדה, קשת12)
בן אשכנזי | צילום: מתוך עובדה, קשת12

איך נראה יום עבודה של מגישת התוכנית "עובדה"?
"כשאתיישב הערב למשל אחרי מהדורת החדשות באולפן, זה יהיה אחרי משהו כמו 36 או 48 שעות בלי שינה. כל הזמן מתקנים, משפרים ומשפצים, זאת באמת עבודה קשה. מאחלת לעצמי שאמשיך לנהל מערכת יחסים סבירה עם הבחורה הזאת מהטלוויזיה. לפעמים אני לא מכירה אותה, לפעמים אני לא כל כך יודעת מה הקשר ביני לבינה - אבל בסך הכל אנחנו מסתדרות בסדר".

אחרי קדנציה בת חמש שנים כראש המוסד, שכללה מבצעים נועזים כמו גניבת ארכיון הגרעין האיראני וכמה חיסולים על אדמת איראן שיוחסו למוסד, כהן יתיישב הערב לשיחה יוצאת דופן עם אילנה. "הרבה זמן עבדתי על הראיון הזה", גילתה דיין, "יוסי כהן שונא את הכינוי 'הדוגמן' שדבק בו, אבל הוא גם לא עושה המון כדי להתנער ממנו. לא הרבה פעמים פגשתי מישהו שהיו לו 100 דרכונים במהלך הקריירה שלו, וגם לא פחות זהויות מזה".

יוסי כהן  (צילום: AP / FLASH 90, פלאש/90 )
ראש המוסד היוצא, יוסי כהן | צילום: AP / FLASH 90, פלאש/90

"זה שחקן ששיחק על כל המגרש, גם בשדה המדיני וגם בשדה המבצעי. הוא היה בקשר עם כל מיני אנשים במהלך הקריירה, כולל מערכת יחסים מעניינת עם ראש הממשלה נתניהו. גולת הכותרת היא כמובן המבצעים מהקדנציה שלו. הוא מכניס אותנו למאחורי הקלעים של המבצעים האלה וזה מרתק לשמוע איך הדברים נראים מהחפ"ק ומהחמ"ל שלו, מנקודת מבט של ראש המוסד. הוא המפעיל הנצחי ואפשר לראות במהלך הראיון איך הוא מפעיל את כולנו - מהסאונדמן, המאפרת והמגישה ועד לצלם ועוזר הצלם".

אפשר לנחש שהיה קרב מוחות לא קטן ביניכם. הצלחת להוציא ממנו רגע אחד אותנטי, כשזה הוא עצמו, ולא משחק תפקיד?
"כן, היה רגע כזה והוא מגיע ממש לקראת סוף הכתבה. זה קשור למשפחתיות ולסיפור החיים של יוסי כהן. האמת שלא חיפשתי את זה אלא משהו אחר דווקא, להבין את הסיפור של האיש שחי ועבד רוב השנים בצל, אבל גם נמשך באיזשהו אופן לאור. יש לא מעט כותרות, כי יוסי כהן מודה בזה בעצמו ומתאר תהליכים כאלה. יש רגע אחד, בסוף הכתבה, שהוא יחסית בלתי צפוי, הוא מאוד אחר. פתאום עובר ממנו משהו אחר. זה היה שווה את זה".

את מעריכה שנראה אותו במגרש הפוליטי בקרוב?
"לי זה נראה די ברור ויש לי איזו תחושה עמומה שגם לו זה נראה די ברור. מצד שני, יש גם את הצינון והסט-אפ הפוליטי שמשתנה עכשיו. בשביל לקבל תשובה יותר ברורה על השאלה הזאת, שווה לחכות עד המשפט האחרון שלו בדקה האחרונה של הכתבה שנשדר הערב".