יאיר לפיד, ראש האופוזיציה, קרא אמש לראשונה מאז פרוץ המלחמה להדחת בנימין נתניהו מראשות הממשלה והקמת ממשלה חדשה בראשות הליכוד, אליה יש עתיד תצטרף. "נתניהו צריך ללכת עכשיו, בזמן לחימה. נבוא לשבת תחת מועמד אחר מהליכוד", הציע לפיד, "אנחנו צריכים שינוי, נתניהו לא יכול להמשיך להיות ראש ממשלה. לציבור אין בו אמון. הממשלה הזאת לא מתפקדת, אבל לא נכון ללכת לבחירות כרגע. אני מציע שנקים עם הליכוד, החרדים, ליברמן והמחנה הממלכתי, ממשלת שיקום לאומי".

מהליכוד נמסר בתגובה כי "מצער ומביש שלפיד עושה פוליטיקה בזמן מלחמה, כשהוא מציע להדיח את ראש הממשלה שמוביל את המערכה ולהחליפו בממשלה שתקים מדינה פלסטינית ותאפשר לרשות הפלסטינית לשלוט בעזה".

שר החינוך, יואב קיש, נשאל על כך הבוקר ואמר: "לא הצלחתי להבין את לפיד. יום קודם הוא אמר: 'החיילים שלנו נלחמים בעזה, זה לא הזמן להתעסק בזה'. אני מאמין יותר ללפיד ההוא. אנחנו עדיין באמצע מלחמה עיקשת, מלחמה שלצערי גובה מחירים כבדים מישראל. חבל שלפיד בחר שלא להיכנס לממשלת האחדות. יש אחדות מלאה בעם, כולנו ביחד חייבים לנצח את המלחמה הזו. אני מבטיח ללפיד: דקה אחרי המלחמה, אפילו לא בשש אחרי המלחמה, את כל הדברים שהוא רוצה לעשות עכשיו, נעשה. עכשיו אסור להתעסק בפוליטיקה".

בהתכתבות פרטית שקיימה השרה לשעבר מהליכוד, גלית דיסטל-אטבריאן, התבטאה בחריפות נגד ראש הממשלה. "יש לי כעס עצום כלפי נתניהו, זעם ששורף אותי מבפנים", כתבה דיסטל-אטבריאן, "הימים של הממשלה הזאת ספורים, זה ברור לחלוטין. דקה אחרי שהמלחמה מסתיימת אני אפתח הכול, אבל עכשיו צריך להתאפק. את הזעם האישי על נתניהו אני מכילה כבר כמה חודשים. הזעם על המפלצות שגדלו תחת הממשלות שלו בצפון ובדרום הוא מה ששבר אותי וגרם לי להתפטר. עד השבת השחורה הייתי בטוחה שהוא מר ביטחון".

לכך הגיב השר קיש: "אני לא יודע מה בדיוק פורסם, זה קצת לא ראוי לפרסם דברים פרטיים. אנשים לפעמים אומרים כל מיני דברים שאני לא יודע כמה הם מתכוונים או לא מתכוונים אליהם. כשדיברתי איתה ושאלתי אותה למה היא התפטרה, היא אמרה: 'המשרד שלי לא מתפקד, עוד לא הספקנו להעביר שום דבר. אני מרגישה שאני לא נותנת ולא עושה שום תועלת ללחימה. אני מתפטרת'. אמרתי לה: כל הכבוד".

האם גם לך עברה בראש המחשבה להתפטר?
"אני כשר בממשלה אחראי. הממשלה אחראית, נקודה. אף אחד לא בורח פה מאחריות. מצד שני, כל מי שמצליח לתפקד, שיישאר וימשיך בתפקידו. זה נכון לכולם, גם לצבא, שגם שם כנראה יהיו כשלים שנבדוק אותם אחר כך. אני אומר בצורה הכי ברורה: אנחנו עכשיו במלחמה, בממשלת אחדות, מתפקדים, נלחמים כתף אל כתף, כל אחד בגזרה שלו. אסור לנו לעשות טעות קשה ולעודד את אויבנו שאנחנו רבים בתוכנו".

האם גם לדעתך ימי הממשלה הזו ספורים?
"יש שרים בממשלה שעובדים מאוד קשה. יש אלפי אנשים במשרד החינוך שהם עובדי ממשלה ומדינה: מורים, מנהלים, יועצות, שנמצאים בשטח ועושים עבודת קודש, כולל הקמת בתי ספר באילת. אנחנו מקימים באילת מתחם חינוך חדש עם שני בתי ספר, אחד יסודי למועצה האזורית אשכול והשני תיכון לשדרות. יש פה עשייה עצומה. זה בית ספר שקם מכלום, בשבועות בודדים. בשבוע הבא אנחנו מקווים לפתוח".

מה עמדתך באשר לעסקת החטופים שעל הפרק?
"אני עוד לא מודע לפרטים, הם יגיעו לממשלה כשזה יהיה רלוונטי. כל עסקה שלא תהיה עכשיו, חייבת לייצר מציאות שממשיכים ללחוץ על חמאס בשביל להשלים את קבלת כל החטופים. אסור לנו לייצר עסקה שתייצר מומנטום שתעצור את המלחמה ותגרום לכך שלא כל החטופים חזרו הביתה. היעד המרכזי זה להכניע את החמאס ולהחזיר את החטופים. כל עסקה שלא תפגע בדברים האלה, אני חושב שראוי לעשות אותה. אני אתמוך".

ביום שאחרי, מה ישראל רוצה שיקרה ברצועת עזה?
"אנחנו רוצים שני דברים שלא נוכל לוותר עליהם. האחד, שלא תהיה ברצועת עזה שום נוכחות צבאית שתאיים על מדינת ישראל. הדבר השני, שליטה ביטחונית מלאה של ישראל ברצועת עזה. לא נהיה מוכנים להיכנס עוד פעם לסיטואציה שברצועת עזה יש כוח שמתנגד לישראל. צריכים למצוא את הפתרון הנכון. יש מגוון אפשרויות, יש דינמיקה שמתפתחת".

יש טענות קשות על תפקוד הממשלה, מצד גדי ירקוני ואחרים.
"יש לנו המון משימות. זה אירוע בסדר גודל שלא היה במדינת ישראל. ברור שיש גם כשלים. אני מדבר כל הזמן עם ראשי המועצות שנפגעו. אני אומר להם: מה שאתם רוצים אנחנו נעשה, נקודה. יש מאות ואלפי אנשים במשרד החינוך שנותנים את הלב והנשמה. אנחנו מבטלים בירוקרטיה, אין מגבלה תקציבית. תשאלו את גדי או את אלון דוידי מה הם חושבים על העשייה של משרד החינוך. אני מחכה להחלטה על תקציב חדש ל-2023 ותקציב חדש ל-2024. יש באגף התקציבים באוצר אנשים שלא מבינים את הרגע. הייתי בדיון עם שר האוצר ואגף התקציבים. יש לנו תוכנית מלאה שדורשת 200 מיליון שקלים בחודשיים הקרובים, לטובת מענה לאתגרי המלחמה. שר האוצר אמר: 'קבלו', אגף התקציבים לא רצה להוציא שקל. יש אירוע פנימי בתוך משרד האוצר".

מה באשר לפתיחת שנת הלימודים באוניברסיטאות שנדחית שוב ושוב?
"יש מוסדות שכבר פתחו. לא נוותר על הסמסטר. יש לזה השלכות. צריכים את הפסיכולוגים, את הרופאים, להניע את הכלכלה. הסמסטר ייפתח בלי לפגוע בסמסטר הקיץ. אני רוצה להבטיח, וזו החלטה שהעברנו פה אחד במל"ג, המוסדות מבינים את זה ומשתפים פעולה והמוסדות שלא ישתפו איתנו פעולה יינקטו נגדם צעדים: החובה שלהם לאפשר לכל המילואימניקים להשלים את כל החומר שהם צריכים ולוודא שבסוף שנת הלימודים הם יישבו כתף אל כתף ויסיימו ביחד עם חבריהם שלא עשו יום אחד במילואים".