שר הביטחון בני גנץ דחה את בקשת השר לביטחון לאומי המיועד איתמר בן גביר לבקר בכלא את לוחם גבעתי שנשלח לעשרה ימי מאסר, לאחר שהתעמת עם פעילי שמאל בחברון. גנץ נימק בכך שמדובר בהתערבות פוליטית בצה"ל.

"התנהלותך מהווה ניצול ציני של חיילי צה"ל באופן המעורר שאט נפש", אמר גנץ, "זוהי פגיעה מהותית בצה"ל. לצה"ל הסמכות הבלעדית לממש היבטים משמעותיים ופיקודיים, כל התערבות פוליטית בנושא פסולה מכל וכל".

בן גביר השיב לשר הביטחון: "מי שמנצל את חיילי צה"ל ניצול ציני, הוא גנץ שהפקיר אותם וייצר ואקום מנהיגותי. כששר ביטחון מגבה אנרכיסטים במקום לשמור על חייליו ולתת להם גיבוי, זו פגיעה בצבא".

הרמטכ"ל מתח אף הוא ביקורת על התנהלות בן גביר בפרשה: "המפקדים, ורק המפקדים, קובעים את הנורמות ואת אופן הטיפול באירועים ביחידותיהם. לא נאפשר לאף פוליטיקאי, לא מימין ולא משמאל, להתערב בהחלטות פיקודיות ולנצל את הצבא לקדם אג'נדה פוליטית. הכפשות מפקדים על רקע פוליטי הן מדרון חלקלק שאסור לנו כחברה להידרדר בו".

צביקה פוגל, חבר כנסת מעוצמה יהודית, הבהיר ב"חדשות הבוקר": "אנחנו מגבים את כולם, מחבקים את כולם, מעריכים את כולם - ואין לנו כוונה לתת פקודות לחיילי צה"ל, אבל מותר לאיתמר בן גביר כפוליטיקאי וכשר לעתיד להכתיב מדיניות. הרמטכ"ל, כגורם מבצע, צריך להקשיב למדיניות הזאת".

בן גביר שר הביטחון? הוא יכול לתת הוראות לצבא?
"בן גביר חלק מהממשלה. הממשלה היא זאת שמפקדת על הצבא, שלא נתבלבל. לא אף אחד אחר. הרמטכ"ל דואג לבצע את פעולות הדרג המדיני, ואיתמר הוא חלק מהמנהיגות במדינת ישראל. ראש הממשלה ושר הביטחון שמסיימים את תפקידם עוד רגע, מסבירים לחיילים שאנחנו באים לתקוע טריז בינם לבין מפקדיהם. זה הרבה יותר גרוע מאגרוף בפרצופו של אנרכיסט, זה אגרוף בפרצופה של הדמוקרטיה, של המדינה".

איך בן גביר מגבה את הרמטכ"ל בדיוק, כשהוא הולך לבקר את החייל בכלא?
"יש חוסר הבחנה בשינוי של המנהיגות והמדיניות. בן גביר לא ערער על המח"ט, בוודאי שלא על מפקד האוגדה או הרמטכ"ל. לחלוטין לא. בן גביר רצה לבקר את החייל בבית הסוהר כיוון שהוא מביא מנהיגות אחרת - לא מנהיגות של כיכרות והסתה, אלא מנהיגות של חיבוק. כדאי שנתחיל להתרגל. יש מנהיגות עם רגש, לא הכל אמירות בראש חוצות עם הסתה נגד כולם ולא לקבל את תוצאות הבחירות. העם אמר את דברו, תנו לנו להוכיח שהעם צדק".

דיברתם בקמפיין על להחזיר את ההרתעה, אבל עושה רושם שהצעדים הראשונים מרתיעים דווקא את קציני צה"ל הבכירים.
"אתם ממשיכים להתעלם מהלחץ שהחיילים נתונים בו. תקראו את מכתב החנינה של החייל. הוא דיבר על הלחץ שהוא נתון בו, אף אחד לא מדבר על הלחץ הזה. בן גביר אומר שהכנסנו את החיילים למצוקה, ולכן צריך להתחשב במצוקה הזאת ולא לשפוט אותם נטו".