אחרי שיחת הטלפון האנונימית שבה נמסר למשטרה מידע על מקום הימצאו של עופר, השוטרים פשטו על החניון הנטוש שמאחורי כיכר הדמעות. צוות החקירה תפס במקום שוהה בלתי חוקי שטען כי מעולם לא פגש את עופר, אך הראיות בזירה מצביעות שאולי הסיפור שונה. בהמשך, הגיעה ההתפתחות הראשונה בתיק כשהמשטרה שמה את ידה על ממצא חשוב ביותר: התיק של עופר. מי דאג להיפטר מהתיק ומה אברהם מצא בפנים שמוכיח שעופר מעולם לא התכוון להגיע לבית הספר בבוקר היעלמותו?

שב"ח תמים או סייען?

בחניון הנטוש השוטרים תפסו שב"ח שגר שם עם לפחות עוד שני אנשים, כך לפי מספר המזרונים שנמצאו במקום. בתשאול שלו, השב"ח טען בתוקף שהוא מעולם לא נתקל בעופר שרעבי ולא יודע דבר על סיבת היעלמותו, אבל אי אפשר שלא לחשוב על קשר אפשרי בינו לבין המחבל שנתפס בינתיים. השב"ח טען כי הוא ישן בחניון עם אחיו הגדול ובן דודו, אבל למרות שעת הלילה המאוחרת, לא היה סימן לשניים.

שוהה בלתי חוקי (צילום: מתוך "תיק נעדר", באדיבות ספורט 1)
טוען שלא פגש את עופר מעולם | צילום: מתוך "תיק נעדר", באדיבות ספורט 1

אי אפשר לשלול את האפשרות שהמחבל ועופר החטוף הם השניים שישנו עם השב"ח בחניון, לפני שהמחבל המשיך הלאה במנוסתו. אפשרות נוספת היא שעופר באמת ברח מהבית ובחר להסתתר בחניון ביחד עם השב"ח. במהלך הסריקות בחניון הנטוש, ליאת מצאה ז'קט מלוכלך. הז'קט נשלח לבדיקות מעבדה כדי לבדוק האם הוא שייך לעופר או שיימצא עליו דנ"א שלו, מה שיוכיח שעופר אכן שהה במקום הזה, בין אם בכפייה ובין אם מתוך בחירה.

אברהם אברהם וליאת מנצור (צילום: מתוך "תיק נעדר", באדיבות ספורט 1)
האם יימצא דנ"א של עופר על הז'קט? | צילום: מתוך "תיק נעדר", באדיבות ספורט 1

החדר הסודי של זאב

זאב שיקר לאשתו שהוא צופה בסרט בסינמטק, כשבעצם הוא היה בדירת מסתור שרק הוא יודע על קיומה. לפי הכיור ושתי מברשות השיניים אפשר להבין שזאב הוא לא היחיד שמבקר בחדר, וייתכן שהוא הסתיר או מסתיר עדיין את עופר במקום. זה מסביר למה זאב שלח את המשטרה לחפש את הגופה של עופר במקום אחר - כדי להסיט אותם ממקום הימצאה האמיתי.

אם החדר הסודי לא מספיק מחשיד בפני עצמו, זאב עסק שם בכתיבת מכתב בשמו של עופר. מאוחר יותר הוא השאיר את המכתב בתא הדואר של משפחת שרעבי ובו נכתב בין היתר: "אמא ואבא, כתבתם שנעלמתי לפני ארבעה ימים, אבל אנחנו יודעים שזה לא נכון, נעלמתי הרבה לפני. אני יודע שאתם מחפשים אותי, אבל אני מציע לכם להפסיק לחפש כי לא תמצאו וגם המשטרה לא תמצא. יכולתם למנוע את זה ולא עשיתם את זה, העדפתם לטמון את הראש בחול, העדפתם לא להסתכל ולא לראות את האמת שהייתה מונחת מתחת לאף שלכם כל הזמן הזה".

החדר הסודי של זאב (צילום: מתוך "תיק נעדר", באדיבות ספורט 1)
אולי עופר מסתתר בדירת המסתור של זאב? | צילום: מתוך "תיק נעדר", באדיבות ספורט 1

עדיין לא ברור אם המכתב מזוייף ומדובר בעוד ניסיון של זאב לטשטש את עקבותיו, או שעופר אכן נמצא איתו בחדר והוא מעביר בשמו מסר להוריו. ייתכן גם שעופר סיפר מראש לזאב שהוא מתכוון לברוח מהבית, הרי לטענת זאב היחסים ביניהם היו קרובים מאוד, וזאב הוא היחיד שיודע מהי סיבת הבריחה. זה מסביר את נוסח המכתב שלפיו, עופר ברח מהבית בגלל אירוע מסויים שקרה וההורים שלו לא מנעו אותו אלא העדיפו להתעלם ממנו.

המכתב של עופר (צילום: מתוך "תיק נעדר", באדיבות ספורט 1)
המכתב של "עופר" לאמא ואבא | צילום: מתוך "תיק נעדר", באדיבות ספורט 1

הילקוט של עופר

אחרי ימים ארוכים בהם המשטרה רדפה אחרי הזנב של עצמה, פריצת דרך: השוטרים מצאו את הילקוט של עופר במכולה ליד התחנה המרכזית בתל אביב. באמצעות מצלמות האבטחה שפזורות מסביב לתחנה, השוטרים צפו ברגע שבו פליט השליך את התיק למכולה. אחרי שהרחיבו את טווח המצלמות כדי לגלות מי העביר לפליט את התיק, גילו לתדהמתם שמדובר בלא פחות מרפאל שרעבי, אבא של עופר, ככל הנראה לפני שיצא להפלגה.

כשאברהם בדק את תכולת התיק הוא גילה פרט משמעותי: התיק מסודר לפי המקצועות שעופר לומד ביום ראשון ולא ביום שני, היום שבו כיביכול יצא לבית הספר ולא חזר. כלומר, ייתכן שמלכתחילה עופר לא התכוון להגיע לבית הספר ביום שני, מה שמחזק את האפשרות שכן מדובר בבריחה. אם מחברים את זה לגילוי המדהים שאבא שלו הוא שנפטר מהתיק, אפשר להסיק שעופר בכלל לא יצא לבית הספר באותו בוקר ואולי קרה לו משהו עוד קודם.

מערכת השעות של עופר (צילום: מתוך "תיק נעדר", באדיבות ספורט 1)
מערכת השעות חשפה פרט חשוב על יום ההיעלמות | צילום: מתוך "תיק נעדר", באדיבות ספורט 1