"עופר יצא בבוקר מהבית ולא שמעתי ממנו מאז. הוא גם לא הגיע לבית הספר. זה לא רגיל בשבילו להיעלם ככה", סיפרה בדאגה חנה שרעבי לפקד אברהם אברהם. אחרי שעות ארוכות בהן חיכתה לעופר, מקווה שהדלת תיפתח ושהוא ייכנס הביתה כמו בכל יום, חנה הבינה שמשהו לא טוב קרה לבנה בן ה-16. חסרת אונים ומנותקת קשר מבעלה הימאי שנמצא בהפלגה בלב ים, חנה התייצבה בתחנת משטרת חולון כדי לבקש עזרה.

אברהם ניסה להרגיע את חנה מתוך אמונה שלמה שעופר בסך הכל הבריז מבית הספר או אולי ברח מהבית. "מניסיון שלי, עד הערב הוא כבר בבית", הבטיח, אבל ככל שהשעות חלפו ופרטים חדשים ומטרידים התגלו, אברהם התחיל להבין שאולי הוא טעה ושאכן קרה אסון. האם מדובר בחטיפה על רקע לאומני, רצח או אולי מרד נעורים? אלה הרמזים מפרק הפתיחה של "תיק נעדר" (החקירה ממשיכה הערב אחרי חתונה ממבט ראשון, ערוץ 12).

מי קבר את המזוודה?

בסצינה שפותחת את הסדרה, גבר שזהותו אינה ידועה ופניו לא נחשפות, קובר מזוודה בחול. מתבקש לקפוץ למסקנה שמדובר ברוצח של עופר ושהוא קבר את המזוודה כדי להיפטר מגופת הנער שנמצאת בפנים. עם זאת, יש גם מקום קטן לספק: המזוודה לא באמת מספיק גדולה כדי להכיל גופה של נער מתבגר, אלא אם הרוצח לא הסתפק רק בהריגתו אלא גם בביתור הגופה. מה שבטוח, מהמאמץ שנדרש מהגבר להרים את המזוודה, נראה שיש שם משהו כבד.

המזוודה בחול (צילום: מתוך "תיק נעדר", באדיבות ספורט 1)
מי ניסה להיפטר מהגופה של עופר? | צילום: מתוך "תיק נעדר", באדיבות ספורט 1

החבר יודע יותר

יניב נשר הוא החבר הכי טוב של עופר, ויש לנו הרגשה שהוא לא סיפר לאבי את כל האמת בתשאול שלו. אבי ביקש לדעת אם קרה משהו בימים האחרונים שיכול להסביר לאן עופר נעלם. יניב מיהר לענות שלא, 'הכל היה רגיל'. אבי שאל אם הוא בטוח במה שהוא אומר, יניב השיב בחיוב אבל נשמע מהוסס ופזל מעט הצידה באופן שעורר חשד שהוא משקר. ייתכן שיניב יודע יותר ממה שהוא מוכן לספר ושהוא שותק כדי להגן על חברו הטוב, או על מישהו אחר שמעורב באירוע. אבי תישאל בבית הספר גם את ליטל אהרון, שסיפרה שעופר הזמין אותה לצאת לסרט ביום שישי. הפרט הזה משמעותי כי הוא הופך את האפשרות שעופר ברח מהבית לפחות סבירה.

יניב נשר (צילום: מתוך "תיק נעדר", באדיבות ספורט 1)
יודע יותר ממה שהוא מספר | צילום: מתוך "תיק נעדר", באדיבות ספורט 1

זאב בעור כבש

לא צריכים להיות קרימינולוגים מומחים כדי להבין מיד: משהו לא בסדר אצל זאב אבני. מהרגע הראשון שפגשנו אותו, משהו לא הסתדר. הוא לא רק השכן של עופר אלא גם המורה הפרטי שלו לאנגלית ויש תחושה שפה לא מסתכם הקשר שלהם. זאב טען בפני ליאת מנצור, הקולגה של אברהם שתשאלה אותו, שהוא הכיר את עופר יותר טוב מכל אדם אחר ושהיה ביניהם קשר מיוחד. במהלך התשאול הוא נראה לחוץ מאוד וברגע מסויים אף הסתובב אחורה והביט לכיוון הספריה בביתו. מה הוא חיפש שם? אולי הוא חשש שהשאיר שם חפץ שעלול להסגיר אותו?

ואם התשאול שלו לא עורר מספיק חשד גם ככה, בסוף הפרק זאב צילצל למשטרה מטלפון ציבורי, עיוות את קולו ושלח את השוטרים לחפש את הגופה של עופר מאחורי החניון הנטוש בכיכר הדמעות שבחולון. אחת משתי אפשרויות: או שזאב רצח את עופר מסיבה שאנחנו טרם יודעים, חש חרטה גדולה ועכשיו הוא מנסה לגאול את עצמו בכך שיתן למשפחה גופה לקבור ולהתאבל עליה, או שהוא יודע מי הרוצח ומה הוא עשה עם הגופה של עופר, אך חושש מאוד מפניו ולכן נתן למשטרה את הטיפ האנונימי למקום הימצאה.

זאב אבני (צילום: מתוך "תיק נעדר", באדיבות ספורט 1)
שכן, מורה פרטי - וגם רוצח? | צילום: מתוך "תיק נעדר", באדיבות ספורט 1

חטיפה על רקע לאומני?

בדיוק באותן השעות בהן עופר נעלם, מחבל פלסטיני פתח באש מנשק אוטומטי ברחובות תל אביב ופצע ורצח אזרחים. הוא הצליח להימלט מהמקום והמשטרה והשב"כ פתחו במצוד אחריו. ביום שלמחרת, נהג מונית בדואי בשם כמאל אל וואזאי נמצא ירוי ושעונו נעלם. השב"כ חושד כי אל וואזאי הוא שהבריח את המחבל מתל אביב ושהמחבל רצח גם אותו.

אילנה ליס, ראש משרד החקירות במשטרת חולון, סיפרה כי לדברי השב"כ, אביו של המחבל הודה שבנו התכוון לבצע חטיפה. השב"כ טוען גם כי ברשותו תמונות שממקמות את עופר באיזור הפיגוע זמן קצר לפני שהתרחש. ייתכן שבמקום ללכת לבית הספר, עופר עלה על אוטובוס לתל אביב ופשוט היה במקום הלא נכון בזמן הלא נכון. אולי הוא נקלע לזירת הפיגוע והמחבל חטף אותו במנוסתו. עופר הוא בן הדוד של יוסי שרעבי, סגן ראש עיריית חולון שמקורב לשר הפנים, מה שיעלה את המחיר שלו אם המחבל יחליט להתמקח על החזרתו.

המחבל (צילום: מתוך "תיק נעדר", באדיבות ספורט 1)
חטף את עופר לצורכי מיקוח? | צילום: מתוך "תיק נעדר", באדיבות ספורט 1

מאוחר יותר ברק, חוקר בימ"ר תל אביב שטיפל לצד השב"כ בחקירת הפיגוע, עידכן את אבי שהשב"כ איתר את מיקומו של המחבל באמצעות איכון השעון החכם שגנב מנהג המונית. המחבל בן ה-26, תושב הכפר עראבה, נתפס לבדו, כלומר ככל הנראה הוא לא חטף את עופר. עם זאת, עדיין אי אפשר לפסול לגמרי את האפשרות שהמחבל כן נתקל בעופר ביממה שחלפה בין ביצוע הפיגוע לבין לכידתו, וניצל את ההזדמנות כדי להרוג אותו ולהיפטר מהגופה.