הסיפור מתחיל במודעה מודפסת, שנמצאה על לוח מודעות במרכז הארץ, בה נכתב: "לתרום כליה, להציל חיים. אשמח לתרום כליה בריאה. לרציניים בלבד". אבל מתחת לחזות הפילנטרופית שנוצר על ידי הנוסח, מסתתרת הצעה עסקית לכל דבר ועניין – הצעת מחיר, אם תרצו.

לעמוד הפייסבוק של "חי בלילה"

א', מפרסם המודעה, מסביר: "יש אנשים שתורמים מסיבה של רצון לעזור, זה אין הרבה. אני פשוט הייתי מאוד צנוע במה שאני פרסמתי שם, כי כשאתה מפרסם דבר כזה אתה לא יכול לבוא ולרשום 'בעבור סכום כספי'. זה מתוך רצון לעזור לאנשים, תעזרו לי אנחנו נעזור לכם". הסיבה שא' לא פרסם שתרומת הכליה איננה תרומה כלל, היא משום שמדובר באקט שאיננו חוקי בישראל. ומה המחיר אתם שואלים? א' ממשיך ומסביר: "זה בין 400 ל-600 אלף דולרים". 

הצעות ומודעות דומות ניתן למצוא בקלות גם באינטרנט, בחיפוש פשוט בגוגל. כל מה שצריך לעשות זה לאתר כתבות שעוסקות בתרומת איברים. חלקן יכולות להיראות ישנות ולא רלוונטיות, אך בתגובות של אותן הכתבות מתרחש לו פעמים רבות מסחר פעיל ובלתי חוקי באיברים להשתלה. כמו למשל שתי המודעות הללו שהתפרסמו בחודש מרץ האחרון: "בחור בן 28 מעוניין לתרום כליה תמורת תשלום, בחור בריא, לא מעשן", או "מעוניין למכור כליה במחיר שיעזור לצאת מחובות, בן 43, בריא".

>> לוח שידורים ערוץ 12 

ממשרד הבריאות נמסר: "בשנת 2008 משרד הבריאות קבע איסור מפורש של סחר ותיווך באיברים, בחקיקה במדינת ישראל. כאשר האיסור מתבטא בכך שנאסרה כל קבלה או נטילת תמורה בגין תרומת איברים. במילים אחרות, לנתרם אסור לתת כסף, ולתורם אסור לקבל כסף".

"חי בלילה": ראשון עד חמישי ב-22:40, קשת, ערוץ 12