מי מאיתנו לא אכל לפחות פעם אחת בחיים ארוחת בוקר באחת מרשתות בתי הקפה המובילות בישראל? מסתבר שלא בטוח שאנחנו אוכלים ביצים טריות, אלא דווקא נוזל ביצים מפוסטר המגיע מג'ריקן או ביצים קשות משומרות. 

מסתבר שבתי הקפה הגדולים לא ממש אומרים את האמת, ואנחנו לא תמיד מקבלים את מה שאנחנו מזמינים. מערכת חי בלילה תיעדה חלק מבתי הקפה המעידים כי לא תמיד משתמשים בביצים טריות:

לקוח: "יש פינוק עם ביצה? בגלל שאני אלרגי לכל מיני דברים, זו ביצה ששלקתם אותה פה ולא איזו ביצה שמורה או משהו כזה מקופסת שימורים?".

מלצרית: "הנה אתה יכול לשאול את המנהל".

מנהל: "זה מגיע מצ'אנג, ביצי צ'אנג, אלה ביצים של תעשיות של מאושרי מזון".

זה מה שמגישים בבתי הקפה במקום ביצים - אקסטרה 1 (צילום: מתוך "חי בלילה", קשת12)
ביצים קשות מקולפות במקום ביצים טריות | צילום: מתוך "חי בלילה", קשת12

בתיעוד אחר אפשר לראות שרק אם מבקשים ספציפית ביצים טריות, ניתן לקבל אותן:

לקוח: "החביתה הזאת, זה מהבלילה המוכנה?".

מלצרית: "כן, מהבלילה הזאת. אתה רוצה מביצים אמיתיות?".

לקוח: "אה זה לא מביצים אמיתיות? אתם מקבלים את זה בדלי מוכן?".

מלצרית: "כן אנחנו מקבלים את זה ככה".

לקוח: "יש לי בעיה עם דברים משומרים, כריך של ביצה נגיד".

מלצרית: "בגדול זה מבלילה, אני יכולה לעשות מביצים אמיתיות למי שמבקש, אין בעיה. בלילה זה בגלל שמשרד הבריאות לא רוצה שיהיו ביצים חיות במטבח".

הבוקר התפרסמה הבקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב– מאה מיליון שקלים כנגד חמש רשתות גדולות - קפה קפה, לנדוור, ארומה ישראל, ארומה תל אביב וקפה גרג, בטענה כי קיים חשש להטעיית צרכנים.

80% מהנשאלים בסקר שעשו התובעים השיבו כי הם בכלל לא מודעים לשימוש בביצים משומרות, כ-62% מתוכם השיבו כי אילו היו מודעים, היו בכלל מזמינים מנה אחרת שלא כוללת ביצים. אגב, 20% טענו שלא היו אוכלים בכלל בבית הקפה אם היו מודעים לעובדה הזאת.

זה מה שמגישים בבתי הקפה במקום ביצים - אקסטרה 2 (צילום: מתוך "חי בלילה", קשת12)
הבקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד רשתות בתי הקפה | צילום: מתוך "חי בלילה", קשת12

עו"ד יאמן מסאלחה, אחד ממגישי התביעה הייצוגית, סיפר הערב לחי בלילה: "החוק מחייב את רשתות בתי הקפה ליידע את ציבור הצרכנים אודות כל תכונה או איכות ירודים שמפחיתים באופן משמעותי מאיכות המוצר. כאשר בחרו לא לעשות זאת, הם הטעו את הצרכנים".

עו"ד אביעד אמזלג, שגם הוא לוקח חלק בתביעה הייצוגית, הוסיף: "אנחנו חושבים שהיתרון הגדול של הבקשה הזו הוא קודם כל בהיבט של חינוך בתי העסק שמגישים מזון כלפי הלקוחות, שאחת ולתמיד יגלו לנו באמת מה אנחנו אוכלים ולא יספרו לנו סיפור אחר. דבר שני, כמובן שאנחנו נפעל על מנת להשיג את הפיצוי המקסימלי ככל שניתן לחברי הקבוצה, בין אם בכסף או בין אם בהטבות שונות באותם בתי קפה".

מערכת חי בלילה פנתה לרשתות בבקשה לתגובה, אך רובן לא העבירו תגובה. אלו שכן הגיבו, אמרו שטרם קיבלו את התביעה ויגיבו בצינורות המקובלים. יש לציין רק שלאחר בדיקה, בארומה ישראל, לדבריהם, בכל הרשת עובדים עם ביצים טריות למעט בנתב"ג והביצים הקשות שמגיעות לסניפים הן ללא חומרים משמרים.

במשרד הבריאות העדיפו בחרו שלא להגיב.