חודש וחצי עבר מחשיפת מחדל ההפריה בבית החולים אסותא בראשון לציון שזעזע את המדינה, ואתמול (שני) נודע שהזוג אשר טען לקשר גנטי עם העוברית - אינם הוריה הביולוגיים. נכון לעכשיו, ישנם כעשרות זוגות אשר חוששים כי המבחנה שלהן היא זו שהתבלבלה והוחדרה לגופה של האישה ההרה. אמש, מטופלת לשעבר באסותא שוחחה עם מערכת "חי בלילה" על ההתנהלות של בית החולים בתקופה בה טופלה שם.

רינת צפניה, אשר עברה טיפולי פוריות לפני חמש שנים, התלוננה כבר אז על ההתנהלות - מידע רפואי לא מתועד או נזרק לפח, בדיקות נעלמות והתנהלות רשלנית. עכשיו היא מספרת: "אני לא מופתעת מהבלגן באסותא".

את הילד הראשון צפניה הביאה באופן טבעי, אך בילד השני היא התקשתה ונאלצה להיעזר במרפאת פוריות: "לאורך הטיפולים את עוברת כמעט כל יומיים בדיקות, כל התוצאות מועברות לרופא והרופא מחליט מה לעשות". 

בעקבות הפרשה: דיון חירום באסותא (צילום: מתוך "חי בלילה", קשת12)
כ-200 מטופלות חוששות שהן האימהות הביולוגיות | צילום: מתוך "חי בלילה", קשת12

את בעצם מגלה שאף אחד לא ניהל רישום בכל הבדיקות.
"אחרי תקופה אני מגלה ששום דבר לא מתועד. יש לי תיק, ויש שם רק את הדוחות שאושפזתי, אבל כל שאר הבדיקות שלי, אולטרסאונד ודם, לא מתועדות בשום מקום. אחת הטענות של הרופא שעברתי אליו היא שיש משהו ברירית שצריך לבדוק, אמרתי לו 'בוא נסתכל בתיעוד שלי', הלכנו לבדוק ולא היה שום מידע. התייעצתי בזמנו עם עורכת דין שאמרה לי שזה נגד החוק ואני יכולה להמשיך להליך משפטי".

צפניה ויתרה על הליך משפטי, אך שלחה להנהלה מכתב חריף. הם הבטיחו לרענן נהלים, אך בפועל לא עשו זאת. "אני לא מופתעת שלא עשו", משתפת, "כנראה שהמכתב שלי כן זעזע משהו כי הוא הגיע למנכ"ל, אבל התגובה שלהם מאוד מסובנת. הבלגן שלהם חוגג, אצלי זה נגמר רק בתיק רפואי אבל מה שאנחנו שומעים עכשיו זה עצב שאין גדול ממנו לכל הנוגעים והנוגעות בדבר. זה נורא קשה לראות מה הם עוברים".