בשבוע שעבר נכנס לתוקפו החלק השלישי והאחרון של החוק החדש למכירת מוצרי טבק. כזכור, החוק החדש אוסר על הצגת סיגריות ומוצרי טבק ממותגים ומחייב מכירה של מוצרים אחידים ללא כל סימון מסחרי. למרות זאת, חי בלילה פרסמה הערב לראשונה כי מתחת לחקיקה החדשה מתנהל שוק שחור של הסיגריות הישנות. 

על פניו, הסיטונאים ובעלי הפיצוציות היו אמורים להיערך מראש לכניסת החוק החדש, אלא שבפועל רבים מהם נותרו עם מלאי גדול של סיגריות ומוצרי טבק ששווה הרבה מאוד כסף, והם לא יכולים להציג לראווה או למכור על פי החוק. הסיטואציה הובילה את הסיטונאים ומוכרי הפיצויות למכור את אותם המוצרים במחיר הפסד, ולו רק כדי לכסות על מעט מההפסדים. 

השוק השחור של הסיגריות  (צילום: מתוך "חי בלילה", קשת12)
מתוך "חי בלילה" | צילום: מתוך "חי בלילה", קשת12

"יש לי הרבה סחורה ישנה בהרבה כסף", אמר אחד הסיטונאים של מוצרי הטבק במרכז הארץ, "זה מפעל החיים שלי, עבדתי קשה בשביל זה וביום בהיר אחד אומרים לא למכור את הסחורה שאני שילמתי עליה. מבחינתי, אם אני הולך לקבל קנס אני פשוט אכנס לבית סוהר, אני לא אשלם את זה. כולם רוצים להחזיר את הסחורה, ואני צריך למכור את זה בהרבה יותר זול ממה שעלה לי. העסק שלי הולך לאבדון, אני לא יודע מה לעשות". 

כמו הרבה דברים פרוצים, גם הסחר המדובר מתנהל בטלגרם, שם שיחה עם אחד הסוחרים מגלה מחירים נמוכים מאוד. לדוגמה: חמש חפיסות של טבק לגלגול עולות 150 שקלים, קופסת נובלס עולה 20 שקלים במקום 28 וחפיסת טבק וירג'יניה עולה 40 שקלים במקום 79. 

במקביל, הרשויות ממשיכות להילחם בתופעה ולראייה, רק בשבוע שעבר הושמדו מאות חפיסות של סיגריות ממותגות שנתפסו באשדוד ובכפר תבור. חשוב לציין כי גובה הקנס על אי הסתרת הסיגריות שלא בקופסה אחידה עשוי להגיע ל-226 אלף שקלים, סכום משמעותי כשמדובר בבעלי פיצוציות.

עד פרסום הכתבה לא התקבלה תגובת משרד הבריאות.