על המחשב האישי בביתה, ובהתנדבות מוחלטת, מחזיקה הילה חי, מנהלת קבוצת הפייסבוק "אמהות מחפשות אחאים", מאגר נתונים בו מידע שיכול לחרוץ את גורלם של אלפי ילדים בישראל. "אם המדינה הייתה לוקחת את האחריות בעצמה ומקימה מרכז רישום לתורמים כמו שביקשנו בהצעת החוק שלנו, אז המאגר לא היה אמור להישאר אצלי בבית", מספרת חי. "נכון להיום מצאנו כ-328 התאמות, יש התאמה אחת שיש בה 15 אחים. עד שלא יקרה משהו מזעזע אף אחד בממשלה לא יתעורר. מתעסקים במרכולים במקום בסדום ועמורה".

חי המשיכה וסיפרה על מקרים בהם הבנקים מבטיחים לאימהות בלעדיות על כל תרומות הזרע של תורם מסוים, בתמורה לסכומי כסף גבוהים מאוד. אחת האימהות ששילמה עבור הבלעדיות בדקה במאגר של הקבוצה וגילתה שלאותו תורם קיימים ילדים נוספים. מתברר שהבנק מכר מנות מאותו התורם לבנק אחר, וכאשר ניסתה להתלונן נאמר לה שהייתה צריכה לקרוא את האותיות הקטנות.

בשיחה של תורם פוטנציאלי עם אחד הבנקים, נציג הבנק נשאל איך הם יכולים לדעת אם מישהו תורם בשני מקומות שונים. "אני מופתע מהשאלה", ענה הנציג. "אני לא שוטר. מטופלת שרוצה לקנות אנחנו עושים בדיקה לברר שהיא לא בטעות אחותך". 

לעמוד הפייסבוק של "חי בלילה"

תגובת משרד הבריאות:

משרד הבריאות לא מכיר תופעה של "העברה מכוונת" של תורמי זרע בין בנקי הזרע השונים. ההיפך הוא הנכון, כל תורם נדרש לחתום על תצהיר לפיו הוא מתחייב לתרום זרע רק בבנק אחד. תלונה כפי שלכאורה עולה מהשאלה מעולם לא הועברה למשרד הבריאות והנתונים המופיעים על פנוי מעוררים תהיות. על פי נוהל משרד הבריאות ניתן לייבא זרע מחו"ל לבנק זרע מוכר בישראל רק לאחר שנבדק כי המרפאה בחו"ל עומדת באמות מידה ראויות, עובדת תחת רישוי ובקרה של מדינת ישראל ובהתאם לדין החל באותה מדינה. מטופלות רבות מעוניינות מטעמים דתיים וחברתיים לעשות שימוש בזרע תורם מחו"ל ואין כל כוונה לבטל את הנוהל האמור.

 

>> לוח שידורים ערוץ 12 

 

"חי בלילה": ראשון עד חמישי ב-23:25, קשת, ערוץ 12