רובנו, אם לא כולנו, משתמשים על בסיס יומיומי ואף אינטנסיבי ברשת החברתית הפופולרית בעולם פייסבוק ומשתפים בה תמונות, סטטוסים, מיקומים ושאר פרטים. אבל מה לגבי הדברים שאנחנו בוחרים לא לשתף, כמו השיחות האישיות שלנו עם הסובבים אותנו? רובנו מתפלאים כשפייסבוק מציעה לנו להיות חברים של מישהו שבדיוק פגשנו בפעם הראשונה, או כשמודעת פרסומת קופצת רגעים ספורים אחרי ששלחנו וואטסאפ בדיוק באותו נושא. בעקבות כתבת מגזין mako שפורסמה בשבוע שעבר, יצאו חברי מערכת "חי בלילה" לסדרת ניסויים שמטרתם לבדוק האם פייסבוק באמת מרגלת אחרינו.

מבחן המיקרופון

חבר המערכת אורי שלח לאשתו הודעה קולית בצ'אט של פייסבוק, בה הוא מבקש לברר על חופשה עתידית באילת. "בא לך שניסע לחופשה באילת? שנסתכל על טיסות זולות, תאריכים?", שאל. כעבור חצי שעה בלבד קפצו לאורי בפיד פרסומת של חברת "ארקיע" שמזמינה אותו לטוס איתה במחירים אטרקטיבים, ואף של רשת מלונות "פתאל". איך זה עובד? פייסבוק לא מסגירה פרטים, אבל מומחים מסבירים שהאלגוריתם שלה כנראה מסוגל לזהות מילים "טרנדיות" מהשיחות האישיות שלנו - לא רק בסטטוסים, בצ'אטים או בוואטסאפ, אלא גם בהקלטות קוליות ואף בשיחות אישיות שמתקיימות דרך פייסבוק. כך, למשל, דקות בודדות לאחר שעורכת התכנית דיברה ליד הסמארטפון שלה על רצונה לצאת לטיול בספארי, כבר קפצה בפיד מודעת פרסומת לספארי ברמת גן ואפילו סטטוס שעוסק בטיול בספארי. כך גם כשדיברה לידו על דיאטה לקראת הקיץ. צירוף מקרים? יכול להיות.

מבחן המיקום

כדי לבחון האם פייסבוק יודעת גם איפה אנחנו נמצאים בכל רגע נתון, נשלח חבר המערכת להסתובב במתחם "שוק צפון" בתל אביב. כפי שאתם כבר יכולים לתאר לעצמכם, מיד עם הגעתו - ובלי שכתב או דיבר מילה בנושא - קפצה בפיד הפייסבוק שלו מודעת פרסומת לאחת מדוכני האוכל האופנתיים במקום. 

מבחן ה-People You May Know

ודאי תהיתם פעם איך פייסבוק יודעת לשדך לנו "אנשים שאנחנו עשויים להכיר". ובכן, תהיו בטוחים שלא עברו יותר מכמה שעות מהרגע בו נשלח חבר המערכת לפגוש לראשונה את אחת מהעובדות בבניין, החליף איתה מספרי טלפון והתכתב איתה מעט בוואטסאפ ובמסרונים - ועד שפייסבוק הציעה לו להתחבר איתה, מבלי שיהיו להם חברים משותפים או שיחות כלשהן במסגרת הרשת החברתית עצמה.

הסבר אפשרי שעלה במגזין מאקו הוא הפונקציה המוכרת לנו - מתג המיקום. כל זמן שמתג המיקום בסלולרי שלכם פועל, הוא משדר לחברות המסחריות את מיקומכם המדויק. זה עוזר כשאתם משתמשים בווייז, זה פחות עוזר כאשר צצים ברשימת ה-People you may know שלכם אנשים שבדיוק חלפתם לידם. 

"כולנו הסכמנו לכל זה כשאישרנו את התקנון"

"בעידן המידע, אנחנו מקבלים שירותים נהדרים מחברות טכנולוגיה שמשנות את העולם והופכות את החיים לנוחים וקלים יותר. הן לא גובות מאיתנו תשלום - מכיוון שהמודל העסקי שלהן הוא להשתמש במידע שלנו", מסבירה קרן אלעזרי, חוקרת ומרצה במרכז לסייבר בינתחומי באוניברסיטת תל אביב. גיא אופיר, עורך דין המתמחה בדיני רשת, מתכוון למצות את הדין עם הרשת החברתית: "הממצאים מטרידים ברמה שערורייתית. אם רשות ממשלתית הייתה פועלת בצורה כזו, כבר מזמן היו מקימים ועדת חקירה. זה דבר שהוא בגדר עבירה פלילית על פי חוק האזנות סתר - ולא רק במישור האזרחי", הוא אמר בראיון ל"חי בלילה".

"גם המחשבה כאילו רק האלגוריתם עצמו מאזין לנו ומתעד את המידע, היא מחשבה שגויה. אם מישהו חושב שרק המחשב מקשיב לו וקורא את המיילים והצ'אטים שלו, הוא משלה את עצמו - גם בני אדם עושים את זה כשזה משרת את האינטרסים המסחריים ו/או המשפטיים של התאגיד. ולגבי העובדה שכולנו בעצם הסכמנו לכל זה כשאישרנו את התקנון - הוכחנו בעבר שלפייסבוק יש יותר מ-25 תקנונים שונים", הסביר עו"ד אופיר. "זה מצב לחלוטין לא סביר, ולהערכתי זו לא טענה שתחזיק מים בבית משפט. אני יכול להגיד באופן אישי, שאני מתכוון למחוק את אפליקציית הפייסבוק בעקבות התחקיר שלכם. זה פשוט לא מתקבל על הדעת בעיני, ואני לא הולך לעבור על זה בשתיקה. הגיע הזמן שהציבור יבין שהכוח בידיים שלו ויגיד 'עד כאן' - פייסבוק, אתם לא תיכנסו לי לסמארטפון".

מן הצד השני, עו"ד אבי רימון, מומחה לדיני אינטרנט המייצג חברות סטארט-אפ אמר בראיון למגזין מאקו: "אני מתקשה להאמין שפייסבוק פותחת לי את המיקרופון. זה לא מופיע בתנאי השימוש שלהם והם פשוט לא יעברו על החוק. למה להם לסכן את עצמם כך, בזמן שיש להם את כל המידע עלינו ממילא?".

"חי בלילה" - רביעי, חמישי ושבת ב-23:25