בשנות השמונים לא היה אחד שלא הכיר את צמד הקוסמים צ'יקו ודיקו. הם זכו לפינה בטלוויזיה החינוכית, הרייטינג היה בשיאו ובכל בית בישראל התלהבו מהם. אבל מהר מאוד ההצלחה הגדולה הפכה לתאבת בצע, נוכלות ועוקץ שיטתי. צ'יקו חשוד במאות מעשי מרמה ועוקץ של דוגמניות, סוחרי תכשיטים, אימהות חד הוריות וקשישים. ואלו רק העדויות שהגיעו לידינו. מכולם הוא גזל - ונמלט.

איציק (צ'יקו) זוהר נולד בישראל בשנת 1968 למשפחה צנועה בתל אביב. אבא שלו, דיקו, היה סנדלר עם חנות קטנה בעיר. בגיל 12 החל הבן ללמוד בחוג לקוסמות. האבא היה סוג של נהג מלווה, וכך, במקרה, נולד הצמד צ'יקו ודיקו. "הוא סגר איזו הופעה בדיזנגוף סנטר", סיפר האב. "הוא סגר על שני קוסמים, והוא לקח כפול כסף. הוא אמר לי 'אבא, אתה בין כך בא איתי. אתה רוקד, שים כובע, שים ז'קט, תרקוד'. וזהו, צמד קוסמים". 

איך הפך צ'יקו הקוסם לעבריין נמלט? (צילום: מתוך "חי בלילה", קשת12)
"אם הוא יושב בפגישה עם מישהו, העסקה סגורה". דיקו על בנו צ'יקו | צילום: מתוך "חי בלילה", קשת12

צ'יקו שהיה רק בן 16, היה זה שידע להפוך את התחביב לביזנס. מהר מאוד השניים פתחו מפעל, גם רשת חנויות לקוסמות, וכבר אז היה ברור שהבן צ'יקו הוא איש העסקים, כפי שסיפר האב בראיון ליוסי מזרחי ב-2015: "הוא יותר ידע לסגור את ההופעות, יש לו פה. אם הוא יושב בפגישה עם מישהו, העסקה סגורה. אם אני יושב עם מישהו אז אני עושה לו קסמים. הוא היה נותן לי דמי כיס, הוא ניהל את הכל".

אלא שאז הוא החל להסתבך. בגיל 26 הוא הורשע בבעילה אסורה בהסכמה של שוליית הקוסם. הוא נעצר בחשד שניסה להונות בני נוער שרצו להיות דוגמנים. צ'יקו הבטיח להם בוק, ואז נעלם. קצת אחרי שחרורו הוא נעצר שוב, הפעם בחשד שפתח חברה פיקטיבית לדוגמנים. "הוא ניגש אליי ואמר לי שהוא רוצה שנפתח חברה על שמי שהוא פשוט לא יכול ומבקש טובה", סיפרה אחת הנעקצות. "לא ידעתי שהוא מרמה אותי, מסתבר שהוא עשה זאת בלי להזיז עפעף". 

איך הפך צ'יקו הקוסם לעבריין נמלט? (צילום: מתוך "חי בלילה", קשת12)
עקץ בני נוער שרצו להיות דוגמנים. צ'יקו הקוסם | צילום: מתוך "חי בלילה", קשת12

זו אותה שיטת פעולה שסיבכה אותו בשנים האחרונות בקנדה עם מאות נשים, מהן לקח סך כולל של מעל מיליון וחצי דולר קנדי בתמורה לקמפיינים, ונעלם. לאחר הסתבכות נוספת עם רשויות החוק בישראל, הונאת מס, הוא נמלט לקנדה ושם הפך מנוכל מקומי לנוכל בין לאומי.

תחקיר רשת ג'יי אי הקנדית חשף שהוא הונה 600 נשים בסכומים של 200 עד 600 דולרים כל אחת. מלבד הנשים הללו, הוא חשוד שהונה במונטריאול סוחרי תכשיטים, כאשר הבטיח לספק להם סחורה במיליונים, ונעלם.

מארי קריסטין ברגרון, כתבת הרשת שחשפה את העוקץ, סיפרה לחי בלילה: "יצחק זוהר חייב 1.6 מיליון דולר לספקים האמריקנים והקנדים שלו. הוא רכש אלפי תכשיטים לחברה שלו, שנקראה "וויילד ספרקל", אבל החברה הזאת פשטה את הרגל בשנה שעברה, והספקים מנסים להשיג את כספם ואת התכשיטים שלהם". 

איך הפך צ'יקו הקוסם לעבריין נמלט? (צילום: מתוך "חי בלילה", קשת12)
מארי קריסטין ברגרון, כתבת הרשת הקנדית שחשפה את העוקץ | צילום: מתוך "חי בלילה", קשת12

בקליפורניה, ארה"ב, צ'יקו חשוד שהשתלט על בתיו ונכסיו של קשיש ערירי, והבטיח לו שיהפוך אותו לכוכב פרסומות. בישראל, עדיין רודפות אחריו נשים שהונה במאות אלפי שקלים. גל, שנעקצה ע"י צ'יקו, סיפרה: "בהתחלה הוא היה מאוד סימפטי וחברותי, הוא ידע איך להיכנס ללב של הנשים וגם ללב שלי. עם הזמן, לאחר שהוא רכש את האמון שלי, הוא הציע לי לפתוח חברות על שמו כעזרה אישית". בנוסף, הוא העביר לאותן נשים בעלות על עסקים כושלים ללא ידיעתן, נמלט, והשאיר אותן עם החובות: "הוא השאיר אותי עם חובות של מעל חצי מיליון שקל", סיפרה אליאנה, שגם נעקצה ע"י צ'יקו. "אני חד הורית ואני לא יכולה לעזוב את הארץ. איציק נעלם, אין לי שמץ של מושג איפה הוא". 

עוקץ נוסף שעשה צ'יקו באריזונה היה על שני סוחרי תכשיטים ישראלים שגרים בארה"ב, קובי ומאיה, שלרגע לא חשדו בקוסם. קובי סיפר לחי בלילה: "הוא הצליח להוציא ממני סכומים מטורפים של כסף, קרוב לחצי מיליון דולר, חתם על ערבות אישית, ונעלם. ישבתי איתו, היו לו 12 עובדים, משרד פרסום, מגזין. הכל נראה חבל על הזמן. ואז התחלתי לשחרר לו קצת סחורות, לאט לאט, והוא התעצבן עליי שלא שחררתי לו את הסחורות יותר מהר, והוא התקשר כל הזמן ואיים עליי שהוא יעצור את הצ'קים ויעצור את הביזנס ולא יהיה לנו ביזנס, ומאז נעלמו עקבותיו וגם עקבות הצ'קים". 

איך הפך צ'יקו הקוסם לעבריין נמלט? (צילום: מתוך "חי בלילה", קשת12)
קובי ומאיה, סוחרי התכשיטים מארה"ב, אותם גם עקץ צ'יקו הקוסם | צילום: מתוך "חי בלילה", קשת12

באותו הרגע הזוג חשד, והחליט לקנות כרטיס טיסה למונטריאול ולבקר בסוכנות התכשיטים היוקרתית של הקוסם. כשהגיעו למקום, גילו חורבה: "טסנו לקנדה, הגענו אליו למשרד, המשרד היה כמעט נטוש, לא מתפקד", סיפרו קובי ומאיה. "היה שם עובד אחד שפתח את הדלת. ארונות התצוגה היו נקיים מסחורות, לא היה שם שום דבר. התקשרנו אליו באותו רגע מהמשרד, הוא אמר לנו שאין לנו מה לחפש שם, שהוא לא נמצא במשרד והמשרד לא פעיל יותר". ואז נחשפה היכולת המופלאה של צ'יקו הקוסם – לשכנע:

קובי: "יש לך איזה שהוא כסף לתת, משהו?".
צ'יקו: "כלום כלום. אני אומר לך תקעו אותי מכל הכיוונים. לא משנה מה יהיה, אני אתן את הבית שלי, לסדר את הבעיה, אני אסדר את זה. אל תדאג".
קובי: "ומה עם האנשים שנתת להם את הסחורות, אתה לא יכול לקחת את זה מהם?".
צ'יקו: "תן לי רגע לראות מה אני עושה עם זה ותן לי להתמודד עם זה, ותוך שבועיים שלושה אני אבין בדיוק איפה אני עומד עם כולם. אחד תפסתי אותו ואחד לא עונה לי ואחד עם איזה סיפור. הם גם קצת ניצלו את המצב של מה שהם שמעו שקרה לי עם העיקול של החשבון, אבל תן לי לראות איך אני פותר את זה בצורה זו או אחרת". 

גם ארצות הברית וגם קנדה מחפשות אחר הקוסם הנמלט, אך קובי ומאיה סבורים שהוא מתחבא בימים אלה בישראל. "לפני חמישה שבועות הוא הופיע בבית משפט בפורט לודרדייל שבפלורידה, ומאז הוא נעלם ואף אחד לא יודע איפה הוא", סיפר קובי. "הצלחתי להשיג את המספר שלו, התקשרתי וצליל החיוג היה של ישראל. אמרתי לו 'ערב טוב', כשאצלנו בכלל בוקר, והוא ענה לנו ב-'ערב טוב'. אז הסבירות מאוד גבוהה שהוא מתחבא באיזשהו מקום בארץ".

ומה היה לקוסם להגיד?
"אני נמצא היום במצב שאם אני אצביע ימינה או שמאלה אני יכול להוריד את האשמה מעליי. אבל מה יקרה? אתה תגיד לי - 'כן איציק, אבל נתתי לך ואתה חייב לי'. אז מה אני יכול להגיד לך? אתה צודק... עד עכשיו לא סיפרתי לך את הסיפורים, כי כשאני אספר לך אתה תתפוס את הראש ותגיד זה לא יכול להיות, זה לא הגיוני".