סדרת הכתבות החדשה של חדשות 12 מסכמת עשור בו השתלטו הרשתות החברתיות על כל תחומי החיים שלנו ושינו אותם ללא היכר, בין היתר גם על עולם הפרסום והקניות. היום, בעולם שבו כל צרכן הוא גם יצרן, אדם בעל כמות מכובדת של עוקבים מהווה שטח פרסום קביל לחלוטין. בנוסף לכל זה, הקניות ברשת במגמת עלייה קבועה, ולאט לאט הקניונים ומרכזי הקניות מתרוקנים.

כדי לדבר על השפעות הרשת בתחום המסחר והפרסום, הגיעו לאולפן של חי בלילה הפרסומאית ואשת העסקים, יפית גרינברג (ג. יפית בשבילכם) ואיש העסקים אלדד תמיר, אותו תוכלו לראות בקרוב בעונה החדשה של הכרישים, בקשת 12.



"כנראה שיש צורך בפרסומות מסורתיות, כי עדיין עושים אותן", הסבירה ג. יפית. "על מה שלא טוב, לא משלמים כסף. אז ממשיכים לעשות פרסומות, אבל הכסף הולך גם לאפיקים אחרים כמו המשפיענים, שהם בהחלט מעצבי דעת קהל היום".

ג. יפית הסבירה כי עדיין אפשר לדעת מתי מוכרים לך משהו, גם אם זה נמצא ברשתות החברתיות. "הם מקבלים על זה משהו, והיום כבר רשויות המיסים עלו על זה. אבל אפשר לדעת בדיוק איפה עובדים עליך, איפה ממליצים לך ולאו דווקא כי המוצר באמת טוב או עבר ביקורת".

יחד עם הפרסומות, גם החנויות עצמן עברו לרשת, ונדמה כי בעוד זמן לא כל כך רחוק ענקיות האינטרנט יהפכו למונופול וידרסו את העסקים הקטנים. "היום 51 אחוזים מהאנשים בעולם מחוברים לאינטרנט וקצב הצמיחה הוא עצום ועומד מעל 12 אחוזים", סיפר תמיר. "תוך עשר שנים כולם יהיו מחוברים לאינטרנט, בנוסף לזה שהיום הקניות באונליין מהוות 16 אחוזים מסך כל הקניות וזה עולה בקצב מטורף. בעיניי אפשר כבר להספיד את הקניונים".

לעומתו, ג. יפית לא חושבת שהגיע הזמן להספדים והסבירה כי אנשים עדיין צריכים את חוויית הקנייה. "אתמול הייתי בקניון עם הנכדים שלי והיה מלא. אתר האינטרנט של חברת הספרים שאני מפרסמת גדל מאוד מהשנים שעברו, אבל גם החנויות גדלו בחמישה אחוזים. ועם זאת, לעסקים קטנים יש פחות סיכוי לשרוד".