משה (בוגי) יעלון – הוא הפוליטיקאי הכי פחות נגיש בישראל, כך עולה מבדיקה מיוחדת של התוכנית "חי בלילה". במסגרת הבדיקה עקבה מערכת התוכנית במשך חודש ימים אחר חשבונות הפייסבוק של כמחצית מחברי הכנסת – תוך שימת דגש על כל השרים בממשלה, ראשי מפלגות ויושבי ראש ועדות. הפוליטיקאית המצטיינת: שלי יחימוביץ'!

מי הפוליטיקאי הכי נגיש בישראל?

>> לרשימת הפוליטיקאים המלאה, כולל סטטוס הפנייה, לחצו כאן

במשך 30 יום ליוותה מערכת התוכנית את פנייתה של אנה רוסו שמתקשה לקבל אזרחות לילדיה. היא פנתה בפייסבוק לעשרות פוליטיקאים – ומערכת התוכנית ניטרה את התגובות. התוצאות: מתוך 52 ח"כים רק 15 טרחו בכלל לענות. 15! פחות משליש. גם שרים פעילים מאוד בפייסבוק כמו שר הפנים החדש גלעד ארדן, שר החינוך שי פירון ושרת המשפטים ציפי לבני, לא השיבו לפנייה, אבל לא רק שהם לא ענו – הם חסמו את האפשרות לפנות אליהם בהודעה פרטית. אפשר רק לכתוב על הוול. לעיני כל. גם ראש הממשלה בנימין נתניהו ברשימה הזאת – וכמו עמיתיו - הוא לא הגיב ולא השיב - ולא, לא נשלחה רק הודעה אחת - (כי אולי בכל זאת, התפספס) – 3 פעמים כתבה להם אנה – במהלך חודש שלם של מעקב. ו-3 פעמים – אין קול ואין עונה.

אבל זה לא הכי גרוע. מסתבר שיש גם כמה ח"כים – שתקועים עדיין בעידן הפקסים. בתחתית הדירוג – כאמור - שר הביטחון בוגי יעלון – אליו אי אפשר בכלל לגשת. העמוד חסום. וגם הוול. כמעט 50,000 גולשים יכולים לקרוא את משנותיו הסדורות, אבל לא לפנות אליו ברגע האמת. ולא רק הוא - במפלגת השלטון כנראה יש מי שלא שולטים עד הסוף בפייסבוק, כיוון שגם שותפתו ל"ליכוד" - שרת התרבות והספורט לימור לבנת חסומה. והופתענו, אחד הגורמים הכי רלוונטיים לאנה - יו"ר הוועדה לזכויות הילד חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס – גם אליה אי אפשר לפנות.

>> עקבו אחרי "חי בלילה" בפייסבוק

מי כן ענו – גם אם לא סייעו? שר הפייסבוק למשל יאיר לפיד – יותר נכון העוזר שלו – ענה בשמו וביקש עוד פרטים. אנה מיהרה לשלוח – וקיוותה מכאן אולי תגיע ישועתה - אך עד רגע זה כלל לא הגיב השר למייל שנשלח בהתאם לבקשתו. כמוהו גם – ביקשו עוד פרטים – ונעלמו – חברי הכנסת אבישי ברוורמן, איתן כבל, איילת שקד, מיכל רוזין, עדי קול, יפעת קריב ופנינו תמנו שטה. מי שדווקא כן הראה כוונות טובות היה חבר הכנסת יואל רזבוזוב שביקש שאנה תתקשר לעוזר האישי שלו. העוזר אפילו ענה. אבל היה עסוק. ולבסוף העביר את פנייתה למשרד הפנים. גם שרת הקליטה והעלייה שבכוחה אולי לנצח את האיוולת הבירוקרטית ביקשה שאנה תתקשר. אנה טלפנה נרגשת. שמחה שהתייחסו אליה ברצינות. אך לאחר שהעבירו אותה מהלשכה לעוזרת – ביקשו ממנה לפנות ישירות למשרד הפנים.

פורשת. יחימוביץ' (צילום: Miriam Alster/FLASH90, חדשות)
היי, זאת שלי: במקום הראשון - היחידה שנתנה פתרון מעשי וממשי | צילום: Miriam Alster/FLASH90, חדשות

המצטיינים, יותר נכון מצטיינות הן חברות כנסת, ויש גם איפיון פוליטי – שמאל מרכז. במקום השלישי - זהבה גלאון שענתה עוד באותו היום בו נשלחה הפנייה הראשונה, סיפקה תשובה מפורטת עם הנחיות ועצות, והציעה ליווי בהמשך. במקום השני - עמיתתה למפלגה,תמר זנדברג שהגדילה לעשות ופנתה בשמה של אנה למשרד הפנים – עם הפרטים. גם חברי הכנסת נפתלי בנט בועז טופורובסקי הבטיחו להעביר לטיפול המשרד. וראשונה – שלי יחימוביץ' - שנתנה פתרון מעשי וממשי: לאחר מיילים ושיחות טלפון עם אנה – יחימוביץ' המליצה על עורכי דין שיסייעו בהתנדבות, וזה לא הכל - יחימוביץ' גם ביקשה מאנה שתעדכן בהתפתחות.

מניתוח התוצאות עולה כי מרבית חברי הכנסת הנגישים הם ממפלגות השמאל-מרכז, והרבה יותר נשים הגיבו מגברים. ככל שעולה גילו של חבר הכנסת או השר, כך קטן הסיכוי שיענה לעוקבים אחריו בפייסבוק. באופן מפתיע – ככל שיש לחבר הכנסת או לשר יותר עוקבים, כך פחתה מידת הנגישות שלו. בתגובה לפניית "חי בלילה" השיבו מרבית הפוליטיקאים שדורגו נמוך שניתן לפנות אליהם באמצעים רבים מלבד פייסבוק כמו מייל, טלפון או פקס ושחסמו את הוול בגלל פרסומים לא הולמים ואת האפשרות לשלוח הודעה פרטית עקב עומס פניות בתיבה.

"חי בלילה" - ימים ראשון-שלישי ב-23:00