זאת לא תופעה שאיננה מוכרת, לפעמים נבחרי הציבור מוחקים תגובות לא נעימות, חוסמים משתמשים בפייסבוק, ורובנו חיינו עם זה עד כה בשלום. יחד עם זאת, מבקר המדינה טען לפני מספר חודשים בלבד כי ביסודן של פעולות אלו ישנה פגיעה של הפוליטיקאים בחופש הביטוי של הגולשים. שי אילת, מתכנת צעיר חובב פוליטיקה, פיתח אלגוריתם המאתר את הטוקבקים שנבחרי הציבור ביקשו להצניע, ומציג את מצעד שיאני המחיקות בשלושת הימים האחרונים - להלן המצעד.

במקום הראשון בטבלת השיאנים, נמצא יו"ר "יש עתיד" יאיר לפיד, עם לא פחות מ-35 מחיקות של תגובות בשלושת הימים האחרונים. את המקום השני, עם 33 מחיקות, תופס באופן לא מפתיע ראש הממשלה בנימין נתניהו. במקום השלישי, באופן שדווקא מצליח להפתיע, נמצאת ח"כ תמר זנדברג עם 30 מחיקות. ציפי לבני, צחי הנגבי ומיקי זוהר חולקים את המקום הרביעי עם 24 מחיקות. ובמקום החמישי והמכובד נמצא השר כחלון.

לעמוד הפייסבוק של "חי בלילה"

אז כמובן שתגובות אלימות או מסיתות חשוב ואף רצוי להסיר מהרשת, אבל האם בזה מדובר? מהממצאים של האלגוריתם, עולה שביבי בדרך כלל מוחק תגובות הקשורות לחשדות נגדו. דוגמה לתגובה שנמחקה: "מה זה יעזור לך גם 60 מנדטים? בסופו של דבר עם החשדות נגדך אם יש בהן אמת או לא יחליט שופט בבית המשפט". עוד נתון שעלה מהממצאים הוא שח"כ זוהר מוחק תגובות בעלות רמיזות לא נעימות על רמת האינטליגנציה שלו.

מי שעומד מאחורי הפרויקט, הוא כאמור שי אילת, מתכנת ומייסד עמוד ח"כים מצייצים. "אני רוצה שחברי כנסת ועוזרים פרלמנטריים יחשבו פעמיים לפני שהם מוחקים כל תגובה מדף הפייסבוק שלהם", מספר אילת. "דפי הפייסבוק שלהם זה אמצעי הקשר המרכזי שיש להם מול האזרח, ומחיקת תגובות צריכה להתבצע רק במקרים קיצוניים". אילת מבקש להדגיש שהפרוייקט הוא חברתי וללא מטרות רווח, ומצהיר שישמח לשתף במידע.

>> לוח שידורים ערוץ 12 

"חי בלילה": ראשון עד חמישי ב-23:15, קשת, ערוץ 12