הם עוקבים אחריכם ברשתות החברתיות, מתחזים לקרובי משפחה המתגוררים מעבר לים ואז סוחטים אלפי שקלים. מדובר בעוקץ חדש, שישראלים רבים נפלו בו בחודשים האחרונים, המהווה גרסה מתקדמת לעוקץ "הניגרי" אותו כולנו מכירים.

בפועל, אותם מתחזים מתחילים לעקוב אחר אדם בפייסבוק, ואז מוצאים קרוב משפחה אמיתי ומתחזים אליו. לאחר מכן הם מבקשים כסף. כך קרה גם במקרה של אילת רוזנבליט, אשר לפתע קיבלה הודעה מבת דודתה ממספר חדש, אך עם אותה תמונה ופרטים מזהים. בהודעה נכתב כי היא מגיעה לביקור בארץ - וכדי להדגיש שמדובר בדודה מחו"ל היא כתבה בעברית משובשת.

מתחזים לקרובי המשפחה מחו"ל וסוחטים כסף (צילום: באדיבות המצולם, קשת 12)
"היה לנו קשה לשמוע שעבדנו עלינו" | צילום: באדיבות המצולם, קשת 12

חשוב להדגיש כי המתחזים משתמשים בכינויי חיבה, שואלים לשלומה של אמא ובעצם עושים שימוש בכל הפרטים שלמדו מהפייסבוק, מה שמייצר אמון. לאחר מכן, הם שולחים מספר הזמנה אמיתי למלון ומבקשים עזרה לדחות את ההזמנה המדוברת למועד אחר. אם בודקים, מגלים כי אכן קיימת הזמנה אמיתית במערכת על השם של הדודה.

לאחר מכן, מגיעה הודעה נוספת, בה הדודה אומרת כי כרטיס האשראי שלה נחסם ולכן היא צריכה רק כמה מאות דולרים כדי לשלם על טיסת ההמשך. לאחר שהכסף עובר הדודה נעלמת. "הם פנו לרגש עם בת דודה חשובה לנו שנמצאת בצ'ילה", סיפרה רוזנבליט אחת הקורבנות לעוקץ על דרך הפעולה והוסיפה: "ממש שמחנו שהיא מגיעה, והיה לנו קשה לשמוע שבאמת עבדו עלינו. אני רוצה שזה לא יקרה יותר לאף אחד, כי הם ממש הפעילו אותי. הם גרמו לי ולכל המשפחה להאמין ולהתרגש, הם עשו את זה בצורה מאוד מתוחכמת".

מתחזים לקרובי המשפחה מחו"ל וסוחטים כסף (צילום: מתוך חי בלילה, קשת 12)
"היה לנו קשה לשמוע שעבדנו עלינו" | צילום: מתוך חי בלילה, קשת 12

בשל העובדה שהעברה של הכסף נעשית על ידי בנק הדואר, אין אפשרות להשיג את הכסף בחזרה. "ראיתי את הקידומת מצ'ילה ואת הצילום שלה ושל בני משפחתה, אז הבנתי עם מי אני מדברת", הוסיפה טלי שנעקצה ב-500 דולר, "לא הייתי יכולה לנחש שמי שמדברת איתי, זאת לא היא. עצרתי את הטיפולים שלי עם הלקוחות, רצתי להעביר לה ב'וסטרן יוניון' וכמו מטומטמת העברתי כסף".