אפליקציית טיק טוק הסינית, מיוזיקלי לשעבר, נמצאת כמעט בכל מכשיר סלולרי של תלמידי יסודי עד תיכון. היא מאופיינת בסרטונים קצרים של 15 שניות עד דקה, בהם הנערים עושים ליפסינק ורוקדים לצלילי שירים פופולריים. כמו ברוב הרשתות החברתיות של היום, מתחיל אתגר כלשהו, המונים מצטרפים ועושים את הגרסה שלהם. עד כאן נשמע נחמד ותמים, אלא שהתגלתה תופעה מטרידה בה בני הנוער מעלים תכנים בעלי תוכן מיני, אלימות ושיימינג, במסווה של אתגרים.

באחד האתגרים, נערות מראות איך לבצע מין אוראלי לגבר במטרה לרזות, כל זה לצלילי שיר פופולרי, ואתגר אחר נועד להסביר מה קורה כשמקיימים יחסי מין עם דרדסים. יש אתגרים מסוכנים בהם ילדים קופצים על שולחנות בית הספר ומתרסקים על הרצפה, ובמקרים מסוימים אף שוברים את השולחן עצמו או את האיברים שלהם.

סרטונים מיניים ושיימינג בטיקטוק (צילום: מתוך "חי בלילה", קשת12)
זה מה שהילדים ובני הנוער עושים באפליקציה | צילום: מתוך "חי בלילה", קשת12

ישנו אתגר שיימינג שבו בני נוער רצים למישהו ומעליבים אותו בפניו, מתעדים הכל ומעלים לאפליקציה. לפעמים אלה הערות על המשקל, על חיי האהבה או המין של אותו ילד או נער שאותו החליטו להעליב, או דברים גזעניים ופוגעניים אחרים. 

"טיק טוק זה אינסטגרם על סטרואידים", הסביר רן בראון, מנהל מכון "מתבגרים". "אין פה צורך בעריכה ופילטרים, אז רמת הבוטות, המיניות והשליליות מאוד גדולה. ילדים קטנים נחשפים לתוכן הזה, ובשבילם זו יכולה להיות חוויה טראומטית".
סרטונים מיניים ושיימינג בטיקטוק (צילום: מתוך "חי בלילה", קשת12)
זה מה שהילדים ובני הנוער עושים באפליקציה | צילום: מתוך "חי בלילה", קשת12

התופעה הזו היא לא דבר נדיר. הפעילות המרכזית של בני הנוער היום מתבצעת בטיק טוק. שישים אחוזים מבני הנוער מעלים לפחות ארבעה סרטונים ביום, רבע מהצעירים מבלים לפחות שעה אחת ביממה באפליקציה, ולמעשה אין ממש דרך לאכוף את זה. בשונה מאינסטגרם, הסרטונים קופצים למשתמש בלי קשר לגילו או למי שהוא עוקב אחריו, ולהורים אין יכולת להגביל את התוכן. "זאת פעם ראשונה שאפליקציה נמצאת בשימוש כל כך שכיח אצל קטינים ואינה עונה על החוקים לגבי פרטיות ועיצוב סביבה בטוחה לקטינים", הסביר ד"ר נמרוד קוזלובסקי, מרצה סייבר באוניברסיטת ת"א.

"אם אתה הורה מודאג, קודם כל תעשה את הצעד ותוריד טיק טוק", המליץ יניב ויצמן, מנכ"ל Teenk, סוכנות הפרסום לצעירים. "המעורבות ההורית בחיי הילדים היא מאוד קריטית. אל תגיד לעצמך 'עזוב, זה כבר לא הדור שלי, אני לא מבין כלום', להפך. שב עם הילד, תבין מה הוא רואה ותדאג שהוא מעלה תכנים הולמים".