בעקבות המלצות ועדת הכלכלה להפחתת מספר ההרוגים בתאונות הדרכים, עליהן דיווחנו לכם לפני שבועיים, הודיעו היום משרדי האוצר והתחבורה על פיילוט משותף לעידוד התקנת מערכות בטיחות מתקדמות בכלי רכב משומשים. במסגרת הסיכום הקצה האוצר תקציב של 180 מיליון שקל לשלוש שנים (60 מיליון שקל לשנה) ויופק מכרז בין ספקיות מערכות הבטיחות מישראל ומהעולם על פי קריטריונים מסודרים. 

במשרדים מקווים שהסיכום יהווה עידוד לצרכנים להתקין את המערכות הללו בכלי רכב משומשים (כיום מרבית כלי הרכב החדשים מציעים התקנת מערכות אלה במימון מלא, או חלקי של יבואניות הרכב). בנוסף הוחלט כי תינתן הנחה של 500 שקלים באגרת הרישוי השנתית של הרכב בו הותקנה המערכת למשך שלוש שנים, כך שהחזר של כ-1,500 שקלים אלו ישמשו להחזר עלות התקנת מערכת הבטיחות ברכב, או חלקה. עלות המערכות כיום נעה בין בין 2,500 ל-3,000 שקל לצרכן, ובין 500 ל-1,500 שקל ליבואני הרכב. במשרד התחבורה מאמינים שפתיחת המכרז להתקנת המערכת יעורר תחרות בשוק זה אשר תוביל להורדה בעלות התקנת המערכות לצרכן הסופי.

עוד סוכם בין המשרדים כי יוקם צוות אשר יגבש את אופן קביעת הזכאות להפחתת האגרות, היקף ההנחה וסוג המערכות שיזכו להנחה. במידה והביקוש להתקנות יהיה גדול יותר, יצטרכו שני המשרדים לקבוע תקציב נוסף.
יודגש כי על פי מחקרים שנעשו בתחום כ 90% מן התאונות נגרמות ע"י הגורם האנושי ומחקרים אשר בדקו את אפקטיביות המערכות הללו מלמדים כי הן יכולות להפחית את תאונות הדרכים בכ- 40%. בשלב זה הוחלט משיקולי עלות שלא לדרוש מערכת לזיהוי הולכי רגל, שאינה קיימת בכל המערכות בשוק אלא רק באחת מהן. זאת כדי לאפשר תחרות רבה יותר על מחירי ההתקנה. כיום נמכרות בארץ מערכות של החברות מובילאיי ואיוואקס, כאשר האחרונה אינה מציעה יכולת זיהוי הולכי רגל. ככל הידוע גם יצרנים מחו"ל הביעו עניין להשתתף במכרז כזה אם ייערך.

>> פרקים מלאים של "חי בלילה" ב-makoTV

"חי בלילה" - רביעי, חמישי ושבת ב-23:25