יפה דרעי ממעטת להתראיין, אבל זה ממש לא אומר שאין לה מה להגיד. נהפוך הוא. הערב (ראשון) ב"אינטימי" עם רפי רשף, רעייתו של יושב ראש ש"ס, אריה דרעי, דיברה על הכל: השנתיים שבהן מצאה את עצמה אמא צעירה עם תשעה ילדים כשהאבא מאחורי סורגים, החיים בבית היתומים, הזוג שאימץ אותה והמחיר שהחקירות גבו ממנה ומילדיה.

יפה איבדה את אמה כשהייתה בת שמונה. "הייתה לה בעיה בעיניים וזה פשוט הסתבך. לא פשוט. לאבא שלי היה מאוד קשה לקבל את זה, כי היא הייתה אישה פשוט מדהימה. צעירה יותר ממנו".

הבנת בזמן אמת שאמא חולה?
"לא, זה היה משהו יחסית קצר. לא ממש קלטנו שהמצב לא פשוט. היינו קטנים ולא ממש הבנו, אבל פתאום זה קרה בבום".

יש לך זכרונות מאמא?
"מעט מאוד זכרונות משמעותיים".

מהר מאוד מצאת את עצמך בפנימייה.
"כשעלינו לארץ אבי זכרונו לברכה ידע שהוא צריך למצוא לנו מקום טוב, חינוכי ומשפחתי, כדי שנוכל לחיות בצורה טובה יותר. אין אמא בבית, זה לא פשוט. באתי ממשפחה מאוד חזקה ומבוססת, לא תלושה. ההורים שלי היו אנשי אשכולות. אבא היה תלמיד חכם עצום, דיין בבית הדין, סופר סתם".

אימצו אותך בגיל 17. את זוכרת את המעמד?
"היה קליק מדהים בינינו, למרות שלא דיברתי אנגלית כמוהם. משהו בעיניים ומשהו בשדר עבר בצורה בלתי רגילה. המנהל אמר לי, 'תקשיבי, הם התלהבו ממך חבל על הזמן''. הם הכירו אותי ומפה והלאה רק מתנות קיבלתי. הם היו באים לבקר, שולחים לי מתנות וכסף, אבל בעיקר היה להם חשוב לחתן אותי. הם רצו לחתן אותי בצורה הכי יפה ומכובדת. מטבע הדברים יש להם כסף, הם רוצים את זה. הם הכירו את אריה כמה ימים קודם והתלהבו ממנו חבל על הזמן, אפילו יותר ממני. ראו שמדובר בבחור חכם ועם חן".

רעייתו של חבר הכנסת, יפה דרעי, פותחת הכל (צילום: אינטימי עם רפי רשף, קשת 12)
יפה דרעי ומשפחתה | צילום: אינטימי עם רפי רשף, קשת 12

היית מודעת לזה שמדובר ב"שפיץ של הישיבה"?
"בוודאי, זה אחד הדברים הראשונים שאמרו לי".

זו הייתה אהבה ממבט ראשון?
"לא, אני אדם מאוד שקול, לא מתלהבת מכל דבר. קשה להשגה? אני לא אוהבת להשתמש בטרמינולוגיה הזאת, אני מאוד זהירה במילים. ידעתי שלהקים בית בישראל זו לא אהבה חיצונית, אצלנו זה משהו יותר פנימי, יותר ערכי. הסתכלתי על השורשים של איזה בית אני הולכת להקים".

חתונה זה יותר מהראש מאשר מהלב?
"בוודאי. ידעתי מה אני רוצה, ידעתי מה אבי זכרונו לברכה ביקש ממני לפני שנפטר. הוא רצה להיות בטוח שבעזרת השם אמשיך עם בית של תורה". 

כמה זמן אחרי ההיכרות התחתנת עם אריה?
"לא הרבה זמן. ההיכרות עצמה זה כמה פגישות, בערך שלושה שבועות. זה מדהים אצלנו, כשעושים שידוך מבררים הכל קודם. עשו בירורים. המשפחה שלי לא פראיירית".

כששאלתי אותך כמה נכדים לא אמרת. נגד עין הרע?
"אני לא אוהבת לתת פירוט יותר מדי על המשפחה. 'אין הברכה שורה אלא בדבר הסמוי מן העין'. הקדוש ברוך הוא זימן לי להיות אשתו של אדם גדול ומפורסם, אבל אני מאוד מופנמת, ביישנית, לא אדם מוחצן. לא הייתי מעולם. נקלעתי לסיטואציה".

רעייתו של חבר הכנסת, יפה דרעי, פותחת הכל (צילום: אינטימי עם רפי רשף, קשת 12)
משפחת דרעי | צילום: אינטימי עם רפי רשף, קשת 12

אבל את דומיננטית, יש לך מילה בבית וגם בחיים של אריה דרעי.
"אני דומיננטית אבל במינונים, אני לא משתלטת, גם אם לפעמים חושבת אחרת. אני מנסה להעביר מסרים, כל הרוצה יבוא ויטול. לפעמים אפשר גם לטעות, אבל יש לי אינטואיציה חזקה. אני רואה דברים. אני אדם שקול ומאוזן ולכן לא אוהבת שום דבר קיצוני. לא מעניין אותי דברים מאוד גבוהים כמו קריירות גדולות או הצלחות גדולות".

בספטמבר 2000, כשברקע מחאה ציבורית נרחבת מצד תומכיו שטענו כי הוא חף מפשע, נכנס אריה דרעי לכלא מעשיהו לכמעט שנתיים מאסר. זאת, אחרי שהורשע בלקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים.

"זה לא היה קל. היו לי ילדים קטנים בבית, הייתי מאוד עסוקה בלייצב את הבית", סיפרה יפה, "זה התסכול. עד לאותו היום אבא שלהם היה האדם הכי מוערך, ומה קרה? הם מיד הבינו שמדובר ברדיפה. התפקיד שלי היה לחזק אותם ולתת להם מלא כוח ואמונה, כי זה התפקיד שלי".

נולדה לכם בת זקונים בתקופה הזאת.
"היא הייתה בת שלושה חודשים. הקדוש ברוך הוא נתן לנו תרופה למכה. מדהים לראות מה זו השגחה אלוקית. המומנטום לקבל כזאת ילדה יפהפייה שמילאה אותי בשנתיים האלה. התינוקת הזאת שחיבקתי אותה כל לילה, זה דבר שמאוד חיזק אותי. הקשיים? רק הכרית ידעה. התחושה הכי קשה זה כשאת יודעת שיש מסירות נפש מאוד גדולה לעם ישראל, עבודה כל כך קשה, ובסוף התוצאה זו רדיפה. קשה לקבל את זה".

אריה צדיק וטהור? לא חטא בחטא ההיבריס או בהיעדר שיקול דעת?
"יש דברים שיכולים להיות טעויות. הוא בעצמו אמר, 'חטאתי קצת בגבהות לב, אולי'. אלה דברים שאפשר להבין אותם. חרדי, מרוקאי, בחור ישיבה, שמגיע בגיל כל כך צעיר להיות שר בישראל. זה באמת נדיר. בני אדם זה בני אדם, לפעמים האדם קצת מתבלבל. אני לא שופטת. אני יודעת מה הבן אדם עשה, מסר נפש יום ולילה למען המהפכה שעשה, בעולם הספרדי, בעולם החרדי, בעולם התורה. זאת באמת מהפכה".

רעייתו של חבר הכנסת, יפה דרעי, פותחת הכל (צילום: אינטימי עם רפי רשף, קשת 12)
עם בעלה אריה דרעי | צילום: אינטימי עם רפי רשף, קשת 12

רדפו אותו מקנאה? מגזענות? שתי התשובות נכונות?
"שתי התשובות נכונות. זה הרבה מתוך פחד. העריצו אותו. מדי פעם הייתי באה לכנסת ופוגשת אנשים מהשמאל הקיצוני כמו שולמית אלוני ויוסי שריד ונדהמת. הם דיברו על בעלי בחום, אמרו - 'יש לך בעל מיוחד, אפילו שאני לא מסכים איתו'".

מי רדף אותו? בתי המשפט הרשיעו אותו בשוחד, יש חקירת משטרה. מה הקונספירציה?
"בית המשפט שלנו לא באחוזים מאוד גבוהים של אמון הציבור, מחילה מכבודך. זה לא הזמן לעבור ברשימות של כל מיני דברים שקרו במקומות הגבוהים האלה. פרה קדושה, אבל אני לא מתעסקת בזה".

אריה מתאר איך חזרת חיוורת מהחקירה בסיבוב הנוכחי.
"את החקירה הזאת לקחתי יותר קשה מהקודמת. בשעה 16:00 או 17:00 שאלתי את החוקרת, עד מתי? אנחנו פה מתשע. היא אמרה: 'אין הגבלת זמן'. אמרתי לה: מחר חג השבועות, אני אמא וסבתא, צריכה לארגן בית. ניסו כמה פעמים לשאול אותי אם אני רוצה לאכול ולשתות. אמרתי לא. בשלב מסוים אמרתי שאני צמה. היא נבהלה ואמרה, 'אין צום כזה בלוח היהודי'. אמרתי לה, יש צומות מעבר. מיד אחר כך שלחו אליי קצינים: 'תאכלי, תשתי, מה פתאום'. פחדו שאולי יקרה משהו. שלחו את בעלי בטלפון מהצד השני".

הוא ניסה לשכנע אותך לאכול?
"כנראה ראו שאני עקשנית ואמרו לו. אמרתי לבעלי: אריה, עוד מעט, אחרי השקיעה אשתה ואוכל. כשחזרתי הביתה אמרתי לו: זה היה קשה, הוא אמר, 'אני מבין אותך'".

החוקרים ניסו לבדוק תנועות כספים.
"אני כל כך יודעת מה אני עושה וכל כך ישנה בשקט בלילה. אמרתי להם: יש דברים שיכולים להיות או טעויות או דברים טכניים, אבל שום דבר מהותי לא. אני מוסרת נפשי בשביל הציבור, עובדת יום ולילה, בלי לבקש תמורה. זו המהות שגדלתי בה, בבית של חסד. כל היום אני שומעת צרות של אנשים ומשתדלת לעזור, ובסוף באים וחושדים בי".

לחשוד זה בסדר, לא קרה כלום.
"מה שעברנו בשבע השנים האחרונות זה לא דין, זה עינוי דין. יום-יום עינוי דין. חיתנתי שתי ילדות בתוך עינוי הדין הזה, בתוך חקירות רודפות. אנחנו 30 שנה תחת חקירות. אתה יכול לדמיין לעצמך מה זה לחיות ולגדל ילדים ככה?".

עד כמה הילדים שילמו מחיר?
"הילדים שלי שילמו מחיר גבוה ועוד משלמים מחיר. שילמנו מחיר כבד מאוד. הילדים שלי לא מצאו עבודה, והילדים שלי מוכשרים. הילדים היו רומזים, 'הכל זה אבא, אבא ואבא, בגלל אבא כל הזמן דוחקים אותנו, בגלל שהוא אריה דרעי. למה אנחנו צריכים לסבול?'. בני ינקי המון שנים היה בחוץ בלי עבודה. מתוסכל מטורף".

ב-2013 פורסמו קלטות של הרב עובדיה יוסף, בהן נשמע אומר על אריה: "30-40 אחוז אומרים שבית המשפט צודק. אם ישימו אותו בראש הרשימה שלנו, 30-40 אחוז יברחו לנו. למה? כי שפטו אותו בבית משפט. למה לקחת מישהו גנב? למה לקחת מקבל שוחד? למה נעשה כך? על אלי ישי אין לאף אחד שום דבר".

לדברי יפה, "תקופת הביניים הזאת הייתה תקופה לא קלה. שועלים קטנים מחבלים גדולים שנמצאים באמצע ומסיתים. לא רוצה להגיד שמות. יום-יום, לילה-לילה, אני אומרת קריאת שמע ומוחלת לכל יהודי שהקניט ופגע בי".

כעסת שבמסגרת חיסול החשבונות חשפו את דרעי משתמש בבצל כדי לבכות על מרן?
"סיפור הבצל כל כך מצחיק. הבן אדם יושב באולפן וצריך להראות לציבור את מה שהוא מרגיש, אבל זה לא יוצא בחיצוניות. מי שלימד אותו את הטכניקות האלה הלך והוציא את זה עליו. זו בדיחה, זה לקחת בן אדם ולהגיד לו 'תעשה את זה'. בעלי תמים, הוא לא מבין, זה לא התחום שלו. אריה דרעי רגיש מאוד ותמים מאוד".

מהן בכל זאת חולשותיו?
"יש לו פתיל קצר, אבל זה נובע בגלל מהירות מחשבה. אין לו סבלנות, הוא רוצה להגיע לתכל'ס".