עיסאווי פריג', השר לשיתוף פעולה אזורי בממשלת בנט – לפיד, מתמודד עם לא מעט מורכבויות כשר מוסלמי במדינת ישראל. הערב, הוא התארח אצל רפי רשף ב"אינטימי", ודיבר על הגזענות שהוא חווה ועל המאורעות שעיצבו אותו בחיו.

"צר לי מאוד על מה שקורה בכנסת היום, אני כאוב. נורא מאוכזב לראות את בן גביר, תורת הגזע, נכנס לכנסת עם שטיח אדום", אמר פריג' בתגובה לסרטון בו התפרץ על דוד ביטן, אותו סרטון שפורסם לפני שנתיים ועורר אחריו סערה גדולה.

>> פספסתם את הפרק? השלימו אותו באפליקציית +12 - חוויית צפייה שעוד לא הכרתם

"אני מאמין שהכי בטוח לבני מיעוטים לחיות במדינת היהודים. כי היהודים יודעים מה זה רדיפה, מה זה גזענות", אמר פריג' והסביר את הטענה שלו: "מה שאתה עברת, אני מאמין שלא תיתן לאחרים לעבור. התהליך שעובר עלינו היום עם האמירות הגזעניות שאנחנו חווים מקומם אותי. אני חושב שהגזענות היא האויב הראשון עבור כולנו". כשנשאל אם חווה גזענות בחיו, השיב מיד. "גזענות היא חלק מהחיים. אבל יש גזענות שאתה סופג אותה ויש גזענות שאתה נחנק איתה".

על הילדות בכפר קאסם בצל הטבח שהתרחש בשנת 1956 והחוויות מבית ילדותו הוא מספר היום בפתיחות רבה. "אבא היה נוקשה. פחדתי ממנו, אין סנטימנטים. המילה שלו הייתה יורדת בבית כמו גרזן. אני זוכר שכשהוא היה נכנס הביתה הייתה דממה בבית".

כפר קאסם מאוד מזוהה עם הטבח, אתה איבדת שם שני דודים.
"תאר לעצמך, מהזחילה בתוך העדר של סבא, יצא לו נכד שר במדינת היהודים".

סבא לא סלח. אתה סלחת?
"זה דבר שאתה לא יכול לסלוח, אבל אתה ממשיך את החיים כי העתיד לא פחות חשוב מהעבר. העבר צריך להיות הבסיס כדי להבטיח את העתיד. 1956 זה אירוע מכונן בכפר קאסם, כל צעיר וצעירה גדלו על אווירת הטבח. כפר קאסם זה ברכה ונקמה".

אינטימי | עיסאווי פריג' (צילום: WAKO, קשת12)
"הטבח בכפר קאסם זה ברכה ונקמה". פריג' | צילום: WAKO, קשת12

אתה יכול להעלות על הדעת שהבת שלך תתחתן עם יהודי?
"במצב הקיים – לא. כל חברה חיה את החיים שלה. אני לא יכול לדמיין לעצמי תשובה של סיטואציה כשאני לא שם. אני מעדיף את החיים הנורמטיביים, הטובים, שתתחתן עם בן תרבות שלה".  

אני חושב על המורכבות, אתה בא מכפר קאסם שזה מעוז התנועה האיסלאמית הדרומית, ואתה מסוגל להופיע בכנס גאווה של להט"בים בלוד.
"אסור לנו לעשות צחוק מעצמנו, להגיד דבר ולעשות את היפוכו. אנחנו קבוצת מיעוט במדינה, גם הקהילה וכל קבוצות המיעוט הנרדפות. אתה לא יכול לבקש זכויות אדם ושזה יהיה חד סיטרי, אתה לא יכול להגיד 'תנו לי זכויות אדם וכשזה מגיע לאחר - לא'. הלהט"בים הם בני אדם כמוני כמוך. הצביעות הורגת אותי, צריך להיות אמיתי".