סגן מלך השערים, אגדת כדורגל והישראלי היחידי שהבקיע במונדיאל. את הישגיו האדירים איש לא יכול לקחת ממנו, ומה שהוא עשה בכדורגל הישראלי ישאר לנצח כחלק בלתי נפרד מהמורשת של תרבות הספורט בארץ. מוטל'ה שפיגלר מגיע הערב ל"אינטימי" (אחרי עובדה, קשת 12) עם רפי רשף ומדבר על כל הרגעים הגדולים בקריירה ובחיים. אבל רגע לפני, חמישה דברים שחייבים לדעת על האיש והאגדה:

  1. מהפך: 2-1 מול השוודי
    המשחק המפורסם בו מוטל'ה שפיגלר הכניס גול במונדיאל לנבחרת שוודיה, הסתיים אומנם ב-1-1, אבל כמעט 40 שנה אחר כך, גול נוסף נכנס לתמונה. בתקופה בה אהוד אולמרט היה ראש ממשלה, הוא הזמין את שפיגלר לבסיס צריפין להתארח מול המוני חיילים בערב יום העצמאות. ללא כל הכנה מוקדמת, מנחה האירוע קרא לבמה לשוער נבחרת שבדיה דאז, שספג בזמנו גול משפיגלר. לקראת סוף האירוע העלו לבמה שער קט-רגל ושפיגלר התבקש לנסות לשחזר את הגול ההיסטורי. גם עשרות שנים אחרי שפרש, הכישרון נשאר אצלו בדם והוא הבקיע בלי שום בעיה. מדובר כאן באלוף אמיתי.  
  2. הראשון בהיכל התהילה
    בשנת 2009 יזמו ערוץ הספורט וארגון שחקני הכדורגל בישראל את הקמת היכל התהילה של הכדורגל הישראלי. פאנל מקצועי הרכיב את השחקנים שייכנסו לרשימה ובין השמות הגדולים נמצאים אייל ברקוביץ', אלי אוחנה, חיים רביבו ואורי מלמיליאן. אבל הראשון שנכנס וזכה לתואר היה לא אחר מאשר מוט'לה שפיגלר. איש שעושה היסטוריה, כבר אמרנו?
  3. שיחק עם הגדול בעולם 
    1975, שנה אחת בלבד אבל שנה משמעותית - התקופה בה שפיגלר שיחק עם פלה בניו יורק קוסמוס, שם נוצר ביניהם החיבור. 27 שנים מאוחר יותר, מוטל'ה הגיע יחד עם בנו עמיחי לאירוע בביתו של פלה, ושם קרה רגע מיוחד. עמיחי מספר שפלה ניגש אליו ואמר לו: "תדע שאבא שלך היה מהכדורגלנים הגדולים ששחקתי איתם בכל הזמנים". ועל זה נאמר, מחמאה אחת שווה יותר מ-32 שערים.

  4. ממלך לסגן
    כמעט 50 שנה שאף כדורגלן לא הצליח לשבור את שיא 32 השערים של שפיגלר שנקבע אי שם ב-1973. אבל אז, לפני שלושה חודשים בלבד, באוקטובר 2021, ערן זהבי קטף ממנו את תואר מלך השערים. ברגע ההיסטורי הזה זהבי ביצע מחווה לשפיגלר, כששחזר את היד המונפת באוויר ממונדיאל 1970, וריגש את כולם - ובעיקר, את שפיגלר. 
    ערן זהבי (צילום: אורטל דהן)
    המלך החדש. | צילום: אורטל דהן
  5. שני ענקיים נפגשים בילדות
    שלמה שרף ומוטל'ה שפיגלר הם שתי אגדות כדורגל ישראליות, כל אחד בתחומו. מסתבר שהמפגש הראשון שלהם לא היה סביב כר הדשא, אלא ב-1949, כשהיו ילדים בני פחות מעשר. המפגש המפתיע התרחש על אונייה שהפליגה ממרסיי, דרכה שניהם הגיעו לארץ מברית המועצות. "אם האונייה הזאת הייתה טובעת, לא היה כדורגל בארץ", ככה סיכם שפיגלר את צירוף המקרים המשוגע בראיון ל"ישראל היום". אי אפשר היה לסכם זאת טוב יותר.