היזמית והפילנתרופית אירינה נבזלין נולדה במוסקבה לפני 42 שנה בדיוק להורים לאוניד ואנה נבזלין. אביה הוא אוליגרך שהונו מוערך בחמישה מיליארד שקלים ונחשב ברוסיה לאחד ממתנגדי המשטר הבולטים ביותר. הוא לא היסס לצאת בגלוי נגד האיש ששולט במדינה ב-22 השנים האחרונות, ולדימיר פוטין.

בשנת 2003 נבזלין נמלט לישראל אחרי שהמשטר בקרמלין החל לרדוף אותו. חמש שנים מאוחר יותר הוא הורשע בבית משפט ברוסיה, שלא בנוכחותו, בניסיון לרצח. נגזר עליו מאסר עולם ונבזלין רואה בכך עד היום ניסיון ברור להשתיק אותו.

שלוש שנים אחרי אביה עלתה גם אירינה לישראל, ובשנת 2016 נישאה לשר הבריאות לשעבר, יולי אדלשטיין. גם היא, כמו אביה, יודעת שאם תדרוך שוב על אדמת מולדתה - לישראל היא כבר לא תשוב.

"ברור לי שאכנס לרוסיה, אבל לא ברור לי אם אצא משם", היא מודה בשיחה עם רפי רשף ב"אינטימי" שתשודר הערב (חמישי, אחרי הקינוח המושלם, ערוץ 12). "אין הבטחות בשלטון הדיקטטורי של פוטין. אנחנו מדברים על מדינה שבה החלטות בית המשפט מתקבלות בטלפון מהקרמלין, זה לא בית משפט חופשי כמו שיש במדינה מתוקנת כמו ישראל. אני אפילו לא זוכרת על מה אבא מואשם, זה לא מעניין מה הם אומרים".

אירינה התרגלה לחיות תחת עיניו הפקוחות של המשטר במוסקבה, והיא כבר לא מרגישה ביום-יום את הפחד מפני זרועותיו הארוכות של פוטין. "אנחנו חיים עם האויב הזה כבר כל כך הרבה שנים, שאני לא חרדה", היא מתארת, "התרגלנו ללחץ הזה. מדינת ישראל היא כמו בית, אנחנו מרגישים מאוד בטוחים פה".

ולדימיר פוטין (צילום:   Frederic Legrand - COMEO, Shutterstock)
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין | צילום: Frederic Legrand - COMEO, Shutterstock

אירינה חושפת כי בשנים שגרה במוסקבה, הייתה נתונה למעקב מצד המשטר. "נולדתי בברית המועצות הסובייטית ב-1978 כך ששמעתי על זה מהסיפורים, אבל פתאום ראיתי את זה והרגשתי את זה. ראיתי שיש אוטו שעוקב אחריי. עשו את זה בצורה מאוד פומבית, כדי להלחיץ אותי. מזל שלא ידעתי שאני צריכה להיות לחוצה. אלה הטכניקות של הק.ג.ב".

לאוניד נבזלין (צילום: איל יצהר)
לאוניד נבזלין. מהמתנגדים הבולטים של פוטין | צילום: איל יצהר