זו הייתה משימה הרפתקנית במיוחד. לטוס לאחת הדיקטטורות החשוכות בעולם כדי לתעד את שרידי הקהילה היהודית שכמעט ונכחדה שם. רפרם חדד יצא למסע הזה לפני כשנה כשהוא מחזיק ברשותו דרכון טוניסאי, בהנחה שכך השלטונות לא יגלו את זהותו הישראלית. אבל זה לא עזר לו. ביום האחרון של מסעו בלוב, הוא נעצר על-ידי חוקרי המשטרה החשאית שחשדו בו כי הוא סוכן מוסד והשליכו אותו לצינוק בגודל של מטר וחצי על חצי מטר. בתא המטונף והקטן הזה יעביר רפרם חמישה חודשים של חקירות והתעללויות קשות.

"הכי גרוע זה שלא הורגים אותי"
עכשיו הוא מדבר בפעם הראשונה. חדד מתאר לרוני קובן איך שרד את החודשים הקשים בחייו, תחת עינויים וחקירות אינסופיות. "אני לבד שם", נזכר חדד. "המכות ממשיכות להגיע ואני לא יודע מה לעשות, איך להיחלץ משם והכי גרוע זה שלא הורגים אותי, שאין פתרון". הוא זוכר כל פרט מהשבי הלובי. כיצד ביקש שישימו קץ לחייו, וגם את החוקר שהודה בפניו כי זהותו הישראלית הייתה ידועה למשטרה החשאית מהרגע שנחת בלוב. אותו חוקר גם הסביר לחדד מדוע הוא מוחזק בכלא במשך זמן רב מבלי שאיש אינו מנסה לשחררו: "אנחנו העלמנו אותך, אף אחד לא יודע שאתה כאן וגם לא מחפשים אחריך. המשפחה שלך מתאבלת עליך כי כולם חושבים שנהרגת בתאונת דרכים. מחר בבוקר יכולים לתקוע לך כדור בראש ואף אחד לא יידע".

"באנו לקחת אותך הביתה"
חמישה חודשים אחרי שנעצר, הוציאו החוקרים את חדד מתאו. הם כיסו את ראשו במגבת כחולה והכניסו אותו לתוך מכונית. רפרם היה משוכנע שהם מתכוונים לחסל אותו, אבל המכונית נעצרה בשדה תעופה פרטי בטריפולי. שם, על המסלול, הבחין חדד במטוס פרטי עם דגל אוסטריה ולצידו איש עסקים בחליפה אפורה. "שלום, אני מרטין שלאף. באנו לקחת אותך הביתה", אמר לו האיש בחליפה האפורה. רק אז הבין חדד שמאחורי הקלעים התנהלו מגעים דיפלומטיים חשאיים לשחרורו, בהם נטל חלק גם המיליונר האוסטרי מרטין שלאף המקושר למשפחת קדאפי. חדד נפרד מהחוקר שליווה אותו, עלה למטוס והמריא לישראל. בנתב"ג כבר חיכו לו בני משפחתו, שר החוץ ליברמן ועשרות עיתונאים. כולם חיכו למוצא פיו במסיבת העיתונאים שנערכה במקום, אבל חדד העדיף לשתוק. עד עכשיו. כנראה רצה להמתין לרגע בו יוכל שוב להתמודד עם הגהנום שעבר בשבי הלובי. בימים אלו עובד חדד על ספר המתעד את ימיו בשבי הלובי.

מחר ב"עובדה" ישחזר חדד את מסעו ללוב, החקירות הקשות, העינויים האכזריים וגם את רגעי האופטימיות הספורים בכלא והשחרור המיוחל. הצצה לכתבה של רוני קובן שתשודר הערב בעובדה.

עובדה, ימי חמישי, 21:15

עוד בעובדה: המדריך למהפכה של איתי אנגל | חיסול מורניה - הסיפור המלא | הנרדףאנשי הדממה יוצאים לאור