יאיר לפיד, ארכיון (צילום: AP)
לפיד. בזמנו אמר "ממש לא אכפת לי אם יהיה לי תואר או לא" | צילום: AP
אחרי ששתי ערכאות דיון של המועצה להשכלה גבוהה (המל"ג) סירבו לאשר את מסלול הדוקטורט המקוצר שבו למד יאיר לפיד, נראה ששר האוצר שוב על המסלול המהיר בדרך אל התואר הנכסף: היום בצהריים אמור להתקיים  במל"ג דיון מיוחד בבקשה חריגה של אוניברסיטת בר אילן לאשר את המסלול המיוחד, אשר יאפשר ללפיד, שאינו מחזיק אפילו בתואר ראשון, לקבל את התואר הדוקטור.

כזכור התכנית בוטלה לפני כשנה וחצי בעקבות החלטת המועצה, שבראשה עומד היום שר החינוך שי פירון, חבר מפלגתו של לפיד. המועצה התרעמה אז על כך שאוניברסיטת בר אילן מאפשרת "הענקת תואר שני או שלישי לסטודנטים חסרי תואר ראשון, תוך חריגה מהאישורים שניתנו על ידי המל"ג ומהנחיותיה". 

כתוצאה מכך, לפיד וחבריו לספסל הלימודים נאלצו לוותר על מסלול הדוקטורט המקוצר-מאוד. אלא שמחר בצהריים תתכנס ועדת משנה של המל"ג לדיון שנשמר בסוד מהתקשורת. בדיון יבחנו את הנושא שוב - זו הפעם השלישית - וישקלו  אם לאפשר  לסטודנטים שבר אילן כבר אישר להם את המסלול, להמשיך את לימודיהם עד לקבלת התואר.

בשנה שעברה חשף עיתון "הארץ" כי לפיד התקבל למסלול  היוקרתי "בפרשנות ותרבות", זאת  למרות שאין לו תואר ראשון. בשעתו התייחס לפיד בעמוד הפייסבוק שלו להחלטת המועצה וכתב כי "אני ממש לא מתרגש מזה - הסיבה היחידה שהלכתי ללמוד היא שאני אוהב ללמוד, והסיבה היחידה שהעבירו אותי לתואר שלישי היא שהיו לי ציונים גבוהים במיוחד". עוד הוסיף כי "ממש לא אכפת לי אם יהיה לי תואר או לא". 

בינתיים לפיד כידוע נבחר לכנסת והושבע לממשלה, אלא שהפרשה לא גוועה. באתר הכנסת אף מופיעה שורה חריגה בדף הביוגרפי של ראש 'יש עתיד'. תחת 'השכלה' נרשם: "סיים לימודי תואר שני בפרשנות ותרבות באוניברסיטת בר-אילן (ללא תואר)".

מאונ' בר אילן נמסר בתגובה כי "האוניברסיטה נמצאת בדיאלוג עם המועצה להשכלה הגבוהה כדי למצוא פתרון  ולאפשר לסטודנטים להשלים את לימודיהם לתואר השלישי - ובנתיים לא ידוע לנו על פסיקת מל"ג בעניין".

במל"ג סירבו להתייחס לנושא.

מטעמו של  השר לפיד לא נמסרה תגובה.