אין תמונה
לפיד. הדיון המתוכנן נשמר בפרופיל נמוך
ברגע האחרון: המועצה להשכלה גבוהה החליטה לדחות את הדיון המיוחד שנחשף הבוקר ב-mako, בבקשה חריגה של אוניברסיטת בר אילן לאשר את מסלול הדוקטורט המקוצר שבו למד שר האוצר, יאיר לפיד. הנימוק הרשמי שהופץ לחברי ועדת המשנה שהתבקשה לדון בנושא היה מחסור ב"קוורום" - המספר המינימלי של אנשים הדרוש להשתתף בהצבעה כדי להקנות לה תוקף. במל"ג סירבו להתייחס לדחייה הפתאומית.

הבוקר פרסמנו, כי בצהריים אמור היה להתקיים במל"ג דיון מיוחד, על אף שהמועצה כבר דחתה ערר בנושא, בבקשה חריגה של אוניברסיטת בר אילן לאשר את סיום הלימודים של שמונה סטודנטים במסלול המיוחד. האישור יאפשר ללפיד, שאינו מחזיק אפילו בתואר ראשון או תעודת בגרות, לקבל את התואר הדוקטור.

כזכור, התכנית בוטלה לפני כשנה וחצי בעקבות החלטת המועצה, שבראשה עומד היום שר החינוך שי פירון, חבר מפלגתו של לפיד. המועצה התרעמה אז על כך שאוניברסיטת בר אילן מאפשרת "הענקת תואר שני או שלישי לסטודנטים חסרי תואר ראשון, תוך חריגה מהאישורים שניתנו על ידי המל"ג ומהנחיותיה".  גם ערעור שהגישה אוניבריסטת בר אילן נדחה, עד שאתמול צצה הבקשה החריגה לדיון, שלישי במספר, בנושא מעורר המחלוקת.

אין תמונה
ח"כ גמליאל. "כבוגרת 4 תארים, דוקטורט דורש כלים אקדמים"
לאחר הפרסום הבוקר הוחלט במפתיע לדחות את הדיון המתוכנן, שנשמר עד אז בפרופיל נמוך. הדחייה מגיעה דווקא כשנראה היה כי לפיד קרוב מאי פעם לאישור המסלול. התאחדות הסטודנטים שלחה הבוקר חוות דעת חיובית בו היא טוענת כי חרף ההתנהלות מלאת הפגמים של אוניברסיטת בר-אילן יש לאפשר באופן עקרוני לסטודנטים לקבל את הדוקטורט.

אלא שמאז שעות הבוקר, עם פרסום הידיעה, החלו להצטבר במערכת הפוליטית תגובות זועמות. כך למשל ח"כ גילה גמליאל (ליכוד ביתנו) סגנית יו"ר הכנסת הצהירה  כי "הנושא של מתן שיקול דעת למוסדות אקדמים בקביעה בקבלה לדוקטורט בלי רקע אקדמאי מתאים הינה בעייתית. כבוגרת ארבעה תארים אקדמיים נושא המחקר בדוקטורט מחייב כלים הנרכשים במהלך התארים וידע מקדים ניתוח מערכות והבנה מקיפה"

ח"כ סתיו שפיר (העבודה) תקפה את שר האוצר והדגישה, "מה שחשוב זה שלפיד ישקיע את מאמציו לא בהוספת תארים אקדמיים ריקים מתוכן לשמו, אלא בלמידת חלופות הגיוניות לשיטה העקומה שמתנהלת תחת ידיו במשרד האוצר, שיטה כלכלית מיושנת שהביאה עלינו תקציב מדכא-צמיחה והרסני".

במועצה להשכלה גבוהה, כאמור, סירבו להתייחס לנושא.

מאוניברסיטת בר אילן נמסר בתגובה כי "האוניברסיטה נמצאת בדיאלוג עם המועצה להשכלה הגבוהה כדי למצוא פתרון  ולאפשר לסטודנטים להשלים את לימודיהם לתואר השלישי - ובינתיים לא ידוע לנו על פסיקת מל"ג בעניין".