נילי דוידוביץ מבעד לדלת במשרד ההייטק החרדי דעת (צילום: רועי ברקוביץ')
"ההלכה אומרת שלא מקובל שנשים יהיו מנהיגות ציבור" | צילום: רועי ברקוביץ'
אין ספק שבשנים האחרונות החברה החרדית עוברת תהפוכות רבות בכל הנוגע לתעסוקת נשים. אם בעבר הלא רחוק מרבית הנשים החרדיות נשארו בבית לטפל בילדים או לכל היותר לעבוד בחצי משרה כגננות ומורות בבתי ספר וגני ילדים, בשנים האחרונות נפרצו תקרות הזכוכית, המסגרות נופצו לרסיסים, וחרדיות מצאו את עצמן בעמדות מפתח בחברות היי-טק, משרדי פרסום וכלי תקשורת. דבר שכאמור, לא קרה מעולם.

"לא נבחרות, לא בוחרות", עמוד פייסבוק שהוקם על ידי מספר נשים חרדיות שקוראת למפלגות החרדיות לאפשר לנשים להיבחר לכנסת, עורר סערה גדולה בציבור החרדי. נשים אלו גורסות כי יש להעניק את האפשרות להיבחר לכנסת  לנשים חרדיות, מכיוון שהן שיכולות לתרום לקידום מעמד האישה בחברה החרדית  ולדאוג לשכבות החלשות.

אלא שבציבור החרדי, או ליתר דיוק ב'הארד-קור' של החברה החרדית, קיימת התנגדות חריפה לאפשר לנשים להיבחר ברשימות חרדיות לכנסת (ש"ס, יהדות התורה) בנימוק שהרבנים מתנגדים למהלך כזה, ואפילו הנשים עצמן יסרבו להצביע לרשימה שבה יככבו נשים חרדיות.

צילום: שפרה קרימולובסקי (צילום: אור גץ)
שפרה קרימולובסקי | צילום: אור גץ
שפרה קרימולובסקי, חרדית ובעלת משרד פרסום, טוענת כי החלום הגדול שלה הוא להפוך לחברת כנסת בעתיד, אבל נכון לעכשיו היא אינה יכולה לעשות מהלך ללא אישור או קבלת הכשר מהרבנים. "אני חושבת שנשים חרדיות יכולות לתרום רבות בכנסת; הן מוכשרות, חכמות ויש להן יכולות לחולל שינויים בחברה. אבל כנראה שהחברה החרדית עדיין לא מוכנה למהלך כזה", טוענת קרימולובסקי, "גם לפני 15 שנה אף אחד לא האמין שנשים חרדיות ייצאו מהבית ויעבדו בחברות היי-טק, משרדי פרסום וכלי תקשורת, או שחרדים יגלשו באתרי אינטרנט ויחזיקו בבתיהם מחשבים וסמאטרפונים, זה תהליך הדרגתי שעובר על החברה החרדית. גם הרבנים עצמם מתקדמים עם הזמן ומתאימים את רוח ההלכה למצב הנוכחי. אני מאמינה שבסופו של דבר יהיו גם נשים בכנסת. מתי? אין לי באמת  מושג, אבל לדעתי זה יקרה".

קרימולובסקי, שכאמור חושפת שהחלום שלה הוא להיות חברת כנסת, מרחיבה ומסבירה: "אין לי שום בעיה עם זה שנשים חרדיות יהיו חלק מבית הנבחרים. אני מבינה לגמרי את הנשים שהקימו את מפלגת 'זכותן', לא שופטת אותן, אבל אני חושבת שהכול צריך לעשות בתיאום עם הרבנים ולקבל את אישורם", היא מדגישה, "אם אתה רוצה להיות חלק מהחברה החרדית אתה חייב לקבל את החלטת הרבנים גם אם היא לא נראית לך או הפוכה ממה שאתה חושב. גם אני, כשהקמתי את המשרד שלי, הייתי חייבת להתייעץ עם רבנים ולקבל את אישורם. אבל לדעתי החלום שלי יתגשם בשנים הקרובות, החברה החרדית עדיין לא מוכנה לצעד כזה דרמטי".

"מבחינתי הן לא משתייכות לחברה החרדית"

מצדו השני של המתרס, אפשר למצוא את העיתונאית שרי רוט, מבעלי אתר האינטרנט החרדי, 'חרדים 10', אשר  יוצאת חוצץ נגד החלטת הנשים החרדיות להקים מפלגה שתריץ נשים חרדיות להיבחר כחברות כנסת. "מי שיוצא נגד החלטת הרבנים לא יכול להיות חרדי. אם אתה רוצה להיות חרדי אתה חייב לקבל את עמדת הרבנים מבלי לערער עליה. מבחינתי הנשים הללו אינן חרדיות כי הן לא מקבלות את הסמכות של הרבנים", טוענת רוט, "גם אני עברתי תהליך ארוך והפכתי ממורה ברשת 'בית יעקב' (רשת בתי ספר חרדית), לבעלת  מרכז היי-טק להדרכה בתחום המחשבים ואז לעיתונאית ובעלת אתר אינטרנט. בכל מהלך שעשיתי התייעצתי עם רבנים כדי לקבל את אישורם. אם הנשים החרדיות במפלגת 'זכותן' מצהירות שהן כאלה, והן לא מקבלות את עמדת הרבנים, מבחינתי הן לא משתייכות לחברה החרדית".

אין תמונה
שרי רוט יחד עם הרב עובדיה יוסף ז"ל
למרות עמדתה הברורה של רוט, יש לציין שלא פעם היא יצאה בחריפות הגד הדרת נשים בתקשורת, וגם הפעם היא שמחה להרחיב על כך: "אני מרצה באוניברסיטאות, מוזמנת לפאנלים בטלוויזיה, וכשיש דברים שפוגעים בנשים החרדיות אני לא מהססת לצאת נגד התופעות שפוגעות בהן, כמו למשל למנוע מהן ראיונות בתחנות רדיו חרדיות. אם הרבנים החליטו שנשים לא יהיו בכנסת, אז אין מה להתווכח על זה בכלל", היא מציינת, "צריך לקבל את הדין. האם זה ישתנה בעוד כמה שנים? אין לי באמת מושג, הכול יכול להיות. נכון לעכשיו זו העמדה שלהם. במסגרת תפקידי אני מראיינת חברי כנסת או שרים חרדים, ולרגע לא מרגישה אי נוחות או מופלית לרעה. ההיפך, הם סומכים עליי מאוד. אבל בכל הנוגע לבחירת אישה חרדית לכנסת, יש לקבל את החלטת הרבנים".

נילי דוידוביץ' בעלת חברת ההיי-טק 'דעת', הממוקמת בלב ליבה של תל אביב ומעסיקה למעלה מ-40 נשים חרדיות, טוענת כי לאורך השנים היא ויתרה על  פרויקטים לא מעטים שהוצעו לה בגלל שרבנים התנגדו לכך, דבר שהסב לה הפסד כספי, אבל היא לרגע לא ערערה על החלטתם. "גם כשהקמתי את החברה התייעצתי עם רבנים כדי לקבל את אישורם - הם נתנו לי את הסייגים שלהם ואני פועלת לפיהם. הבעיה בנושא של ייצוג נשים חרדיות בכנסת נובעת מכך שיש הלכה שאומרת שלא מקובל שנשים יהיו מנהיגות ציבור, ובחברה החרדית מקובל לעשות מה שהרבנים מצווים", מסבירה דוידוביץ', "נכון שבבית היהודי יש חברות כנסת, למרות שהם דתיים ולא חרדים, אבל גם החברה החרדית בסופו של דבר תעבור תהליך, וייתכן שבעתיד נראה חברות כנסת חרדיות. אם אי פעם ארצה להיות חברת כנסת, אבקש את אישורם, ואם הרבנים יתנגדו, כמובן לא אמרוד בהם".

נילי דוידוביץ במשרד ההייטק החרדי דעת (צילום: רועי ברקוביץ')
נילי דוידוביץ' | צילום: רועי ברקוביץ'
לדבריה של דוידוביץ', היא מבינה את רצונן של נשות מפלגת "בזכותן" להיבחר לכנסת: "אני יכולה להבין את הכעס שלהן כלפי המפלגות החרדיות, ואת הרצון שלהן לפרוץ דרך ולהיבחר לכנסת. אבל בשורה התחתונה דעת הרבנים היא שקובעת בכל הדברים המהותיים של החברה החרדית, וייתכן ובעתיד דברים ישתנו. החברה החרדית עוברת תהליכים ברוח הזמן, וכבר היום ניתן לראות נשים חרדיות עובדות בחברות היי-טק ומשרדי פרסום, דבר שלא קרה בעבר, אולי בעתיד הן עוד יהיו בכנסת".

"עובדה", שני, 21:00