אין תמונה
"לרגע נדיר אחד הענקנו לפליטים כח להשיב מלחמה". אנגל

פורום היוצרים הדוקומנטריים בישראל העניק את המקום הראשון בקטגוריה "כתבה עיתונאית" לאיתי אנגל ואפרת לכטר על כתבתם בנושא חטיפת פליטים במדבר סיני, ששודרה בתכנית "עובדה" בעונה הקודמת.

בטקס שהתקיים אמש בתל אביב, עלתה לכטר לקבל את הפרס בשם איתי אנגל ומערכת "עובדה" כיוון שאנגל שוהה בחו"ל לטובת צילומי כתבה שתשודר במהלך העונה הנוכחית. את הפרס ביקשה לכטר להקדיש לפליט אחד שאזר את האומץ ועזר להוציא לאור את המתרחש בסמטאות אפלות מתחת לאפה של המשטרה בארץ.

הכתבה, ששודרה בעונה ה-18 של "עובדה", חשפה רשת של סוחרים הפועלים במדבר סיני וחוטפים פליטים מאריתראה בתמורה לכופר ואף סוחרים באיבריהם. המצלמה של "עובדה" תיעדה כנופיות של בדואים אשר אחראיות לחטיפת הפליטים ומבקשות מבני משפחותיהם כסף תמורת שחרורם אחרת יעברו עינויים. בעקבות החשיפה, שנעשתה בשיתוף עם ארגון רופאים למען זכויות אדם, הוגשו כתבי אישום נגד מעורבים בפרשה.

התופעה עדיין לא מוגרה

עסקאות חטיפה וכופר בלב תל אביב (תמונת AVI: mako)
"המטרה שלנו היתה לתת קול לאנשים שמתייחסים אליהם כאבק אדם" | תמונת AVI: mako
"הודות לכתבה הזו נעצרו כמה חברים בחולייה של החוטפים ומשתפי הפעולה שלהם. אבל זה לא נגמר", מספרת אפרת לכטר שהיתה שותפתו של איתי אנגל לתחקיר, "עדיין חוטפים פליטים שמגיעים מאריתריאה וסודן, מענים אותם וסוחרים באיבריהם. כיום אין לנו מושג לגבי כמות הפליטים, מאחר שהם לא מגיעים יותר לארץ, אבל אנחנו יודעים שהתופעה עדיין קיימת ותשלומי הכופר אפילו הולכים וגדלים ועומדים היום על 30 אלף דולר לפליט. 30 אלף דולר לפליט חסר כל.

"המטרה שלנו בכתבה היתה לתת קול לאנשים אומללים שמתייחסים אליהם כאבק אדם. רצינו שהם יוכלו להשיב מלחמה והם הוכיחו שהם יכולים. הקשיבו להם בפריים טיים. היו שם פליטים שסיכנו את החיים שלהם כדי לעצור את הסחר בבני אדם שהתרחש ממש מתחת לאף של כולנו. פליט שניסה להציל את אשתו, אחר שניסה להציל חברת ילדות ופליט נוסף שניסה והצליח להציל את אח שלו ואף להכניס את מי שסחר בו לכלא".

איתי אנגל, שנמצא בימים אלו בחו"ל כתב, "פליטים נמלטים מהדיקטטורה של אריתריאה במסע של שבועות ארוכים ועמוסי תלאות כשברצונם להגיע לישראל דרך מדבר סיני. כשהם מתקרבים ליעדם, כנופיות של בדואים בסיני חוטפות אותם וסוחרות בהם כבימי הביניים. החוטפים מבקשים כסף תמורת שחרורם. את הכסף הם דורשים מקרובי משפחה אריתראים שכבר מצויים בישראל ולצורך כך הם משמיעים להם בטלפון איך הם מענים את החטופים. סכום הכסף בו מדובר - עשרות אלפי דולרים - הוא דמיוני עבור פליט אריתראי. 

"הרעיון של הכתבה שלנו, שבעיני הוא אחד הרעיונות המרכזיים שבעשייה הדוקומנטרית, הוא לתת ביטוי לאנשים הכי אומללים וחסרי קול, שאף פעם לא יהיה להם אומץ לפתוח את הפה, ולרגע נדיר אחד להעניק להם כח להשיב מלחמה והרגע הזה הגיע הודות לחודשים ארוכים של תחקיר ומעקב".

בקטגוריית "כתבה תיעודית", התכנית "עובדה" הייתה מועמדת עם ארבע מתוך חמש כתבות:  המרדף אחרי בן לאדן של אילנה דיין וגלעד טוקטלי, חשיפת יומן השבי של רון ארד של בן שני, תחקיר הלוביסטים של עמרי אסנהיים וכאמור כתבתם של אנגל ולכטר על מנגנון חטיפת הפליטים.

זו השנה השנייה ברציפות שאיתי אנגל והתכנית "עובדה" זוכים בפרס מטעם פורום היוצרים הדוקומנטריים. בשנה שעברה זכתה בפרס הראשון כתבתו של אנגל "המדריך למהפכה" בה תיעד את תחילת המהפכה בכיכר ת'חריר במצרים.

>> עסקאות חטיפה וכופר בלב תל אביב: כתבתם של איתי אנגל ואפרת לכטר