כבר 29 שנים שאילנה דיין רודפת אחרי הסיפורים הכי גדולים, מיוחדים ומטלטלים במדינת ישראל ומביאה אותם אל המסך שלנו. נסלי ברדה תפסה אותה לשיחה רגע לפני עליית העונה החדשה של "עובדה" (הערב אחרי החדשות, קשת 12), על הסיפור הראשון של העונה ועל התחושות שלה לגבי המצב הפוליטי והשבעת הממשלה החדשה.

"זה בן-אדם ששמעתי אודותיו הרבה שנים, אבל כשהתיישבתי מולו והוא פתח את הפה הבנתי שאני יושבת מול חוקר השחיתות מספר אחת בהיסטוריה של מדינת ישראל", מתארת דיין את המפגש שלה עם מושא הסיפור המרכזי שלה לפתיחת העונה, ערן קמין. "הוא חקר את כולם - מאריק שרון, עזר ויצמן ואהוד אולמרט ועד פאינה קירשנבאום ואביגדור ליברמן. אין חקירת שחיתות משמעותית שהוא לא לקח בה חלק. יש באיש הזה רהיטות יוצאת דופן, אומץ לב אדיר וכרטיס עבודה מלא".

הוא נוגע גם בתיקי נתניהו.
"הוא חקר את שרה נתניהו, הוא היה החוקר בפרשת המעונות ונגע גם בתיקי האלפים".

כשאת מביאה תחקיר יש ציפייה שהדבר הזה ימנע כאב, סבל ושחיתות בעתיד. אבל עכשיו עם הרוחות המנשבות בפוליטיקה, זה סודק את התקווה הזאת?
"לא, אני חושבת שזו בדיוק התשובה לחלק מהרוחות הרעות שמנשבות. התפקיד שלנו זה לעשות שאנשים יקשיבו. הישראלים הצביעו וזאת הממשלה שנבחרה באופן לגיטימי, אבל הישראלים לא בחרו להיפרד מחופש הביטוי, מחופש העיתונות ומעוד הרבה חירויות שאני מקווה שאף אחד לא ייקח בכוח מאיתנו". 

איך את מעריכה את השליטה של נתניהו על ההגה?
"נתניהו יודע שהוא רוכב על גב הנמר. הוא הוכיח עד היום שהוא יודע לרכב על כל מיני נמרים. אני מקווה בשבילו ובשבילנו שהוא יחזיק את המושכות ויצליח להוביל את המדינה בכיוון שקרוב לדמוקרטיה הליברלית שהוא גדל עליה. אני חושבת שהוא מאחל את זה לעצמו לא פחות משאנחנו מאחלים את זה לו".

עוד קצת על העונה שלפנינו, העונה הקודמת הייתה מגוונת, יש הפתעות בשרוול?
"לא יודעת אם יהיו הפתעות, אבל אני יודעת שיהיו סיפורים מרתקים. למשל, אחרי שהיינו אצל זלנסקי באוקראינה סימסתי ליעלי הבת שלי: 'אני יכולה רק לאחל לך שתהיה לך עבודה דומה לשלי שתיקח אותך למקומות שלא חלמת שתגיעי אליהם ותפגיש אותך עם אנשים שבחיים לא חשבת שתפגשי''.