קרן טרנר לא רצתה שככה זה ייגמר: בהתפטרות מהדהדת בשיאו של משבר כלכלי עמוק. החלום שלה מאז ומעולם היה להיות משרתת ציבור, והיא הגיעה הכי גבוה שאפשר – מנכ"לית משרד האוצר. אבל דווקא אז, כשנענתה להצעה של ישראל כץ לבוא ולשמש מנכ"לית המשרד שלו, היא ראתה דברים שאסור שיקרו במקום שבו מחליטים על הכסף שלנו. ואז היא החליטה ללכת הביתה, ומאז, היא לא דיברה.

עכשיו, בראיון ראשון מאז שהתפטרה לפני כשלושה חודשים, היא מספרת לעמרי אסנהיים על מה שראתה. "יש משהו שמציק לי ואני חושבת שצריך לדבר עליו", היא אומרת בראיון לעמרי אסנהיים. "אני חושבת שחשוב שאנשים יבינו מה קורה פה. נחצו היום כל כך הרבה קווים אדומים שאני לא יודעת אם אי פעם נוכל להחזיר את הגלגל אחורה. קורים דברים שבחיים לא חשבנו שיקרו".

"ההתפטרות שלי לא הייתה כי מיציתי", אומר שאול מרידור, שעמד בראש אגף התקציבים במשרד האוצר, והתפטר כחודש וחצי לפני טרנר. "ההליכה שלי היא הייתה כי ראיתי דברים שלא יכולים לקרות". עכשיו, מוסרים שני בכירי משרד האוצר עדות יוצאת דופן על האופן שבו נוהל המשבר, ומספרים איך הבינו שהממונים עליהם – שר האוצר וראש הממשלה – פשוט לא רוצים לשמוע אותם.

תגובת ראש הממשלה, בנימין נתניהו: בהנהגת ראש הממשלה נתניהו מצבה הכלכלי של ישראל בתקופת הקורונה טוב יותר מרוב מדינות העולם ודירוג האשראי שלנו נשאר גבוה מאוד. ראש הממשלה נתניהו הביא יחד עם שר האוצר כץ תוכניות סיוע אדירות לעצמאים, לעסקים קטנים ולמבקשי העבודה. ראש הממשלה נתניהו יתמקד בשנה הקרובה בהבאת עוד ועוד סיוע כלכלי כדי להזניק את כלכלת ישראל חזרה לחיים.

 

תגובת שר האוצר, ישראל כ"ץ: שר האוצר ישראל כ״ץ מנווט בהצלחה את משרד האוצר בתקופה הקשה בתולדות המדינה ומעניק סיוע נרחב לעצמאים, לעסקים ולמובטלים, שמאפשר להם לעבור את המשבר הקשה, זאת לצד שמירה על יציבות הכלכלה באופן שזוכה לשבחים של כל חברות הדרוג הבינלאומיות, שגם שמרו על דרוג האשראי הגבוה של מדינת ישראל. רק היום התפרסם דוח הביטוח הלאומי שמעיד על ירידה במספר העניים בישראל הודות לסיוע הנרחב.
עמדת הדרג המקצועי באוצר נשמעה תמיד ונשמעת בקשב רב גם כיום. לאחר שכל גורמי המקצוע מביעים את דעתם - שר האוצר מקבל את ההחלטות. מי שבוחר לפעול כנגד מדיניות הממשלה הדרך החוצה פתוחה בפניו. בדיונים המקצועיים השתתפו כל הגורמים הקשורים לדיון. הדיונים בגיבוש ובביצוע תכניות הסיוע הכלכלי נוהלו באופן מקצועי וראוי לאחר שמיעת המלצות הדרג המקצועי ובהתאם להחלטות שר האוצר. בתקופת שאול מרידור, ארעו במהלך דיונים מסוימים מספר פרובוקציות זולות שהעכירו את האווירה. התברר שכולן נבעו ממניעים פוליטיים מובהקים.
לא שאול מרידור ובכלל אף גורם באוצר לא נדרש מעולם לעוות נתונים. הטענה הופרכה פומבית גם ע"י החשב הכללי הפורש, רוני חזקיהו, ופקידים נוספים שהשתתפו בדיונים. שר האוצר כ״ץ פעל ממניעים מקצועיים לחלוטין ביחס לתקציב המדינה ללא כל הטיה פוליטית. מרידור והחשב הכללי כתבו חוות דעת מקצועית משותפת שלפיה מחוייב להעביר תקציב חד-שנתי. העמדה גובתה ע"י בנק ישראל. שר האוצר הציג עמדה זו בפני רה״מ ובפני השר בני גנץ. הוויכוח בסוגיית התקציב היה על קיום הרוטציה באמצעות תקציב דו-שנתי ובעקבות זאת כחול-לבן מנעה את הגשת ואישור תקציב 2020. למרות כל זאת, הצליח שר אוצר, במאמצים רבים תוך יצירת הסכמה רחבה בכנסת, להעביר תקציבים המשכיים לשנת 20 ו-21, שאיפשרו למשרדי הממשלה והמשק לתפקד, תוך המשך מתן המענקים לנפגעי הקורונה.