זו סצינה שגם טובי הכותבים בהוליווד לא היו יכולים לתסרט: ג'ודאי איראני זוכה במדליה באולם בתל-אביב למשמע תשואות של קהל ישראלי. ידידות אמיצה שנרקמת בין מי שחונכו להיות אויבים - לוחם איראני ויריבו הישראלי, כנגד כל הסיכויים. אבל זהו הסיפור האמיתי של הג'ודוקא האיראני סעיד מולאי, שהחליט, בצעד יוצא דופן וכשהוא מבין מה עלולות להיות המשמעויות של המהלך הזה בארץ מולדתו, להתיישב מול המצלמות של בן שני, ולדבר על הכל. "לא יכולתי להאמין שאבקר יום אחד בתל-אביב", הוא מספר בסרט שישודר הערב (חמישי) ב"עובדה".

הסיפור הבלתי נתפס של ספורטאי העל הזה מתחיל בטהרן. סעיד מולאי התחיל להתאמן ברצינות בג'ודו בגיל 16, והפך במהרה לאחת ההבטחות הגדולות ביותר בנבחרת הג'ודו האיראנית. ב-2018 הוא כבר טיפס לצמרת הדירוג העולמי כשזכה במדליית זהב באליפות העולם. אבל בשנת 2019, חייו השתנו ללא היכר.

הוא הגיע לאליפות העולם ב-2019, חדור מטרה להגן על התואר שלו. אבל מהר מאוד התברר שבדרך, ייאלץ להתמודד בגמר מול הג'ודאי הישראלי המבטיח שגיא מוקי. שניהם בני אותו גיל, ושניהם ספורטאים מבטיחים. אלא שעבור מולאי - מדובר בדבר שפשוט אסור לעשות: לעלות על המזרן ולהתמודד מול ספורטאי מישראל. עבור המשטר האיראני, מפגש בין ספורטאי איראני לישראלי אינו בא בחשבון. הם לחצו על מולאי לעזוב את התחרות תוך שהם מאיימים על משפחתו באיראן.

סעיד מולאי (צילום: מתוך "עובדה", באדיבות ספורט 1)
סעיד מולאי | צילום: מתוך "עובדה", באדיבות ספורט 1

מולאי נאלץ לעמוד בפני בחירה בלתי אפשרית בין הגשמת החלום שלו לבין שלומם, אפילו חייהם, של בני משפחתו. "אתם יודעים טוב מאוד איך המערכת באיראן עובדת, ומה יקרה אם ספורטאי מסוים יתחרה מול ישראלי", הוא מספר לבן שני, "חשבתי כל הזמן על המשפחה שלי בטהרן". מולאי לא יכול היה לשאת את האפשרות שיסכן את קרוביו, והפסיד, בהוראת השלטונות האיראנים, בקרבות הבאים, כדי לא להגיע להתמודד מול שגיא מוקי. מוקי עצמו זכה בתחרות וירש את מולאי כאלוף העולם.

אלא שאז, הג'ודאי האיראני החליט שהוא פשוט לא יכול לעשות שקר בנפשו ולציית לשלטונות האיראנים. בצעד שהדהים את העולם, הוא החליט פשוט להיעלם מאיראן. בסיוע איגוד הג'ודו העולמי, הוא נמלט לאירופה, שם הוא מתאמן כיום כאדם חופשי. במקביל, הוא ומוקי הצליחו גם לבנות חברות קרובה. לאחרונה, מולאי נחת בתל אביב לתחרות הגראנד-סלאם בעיר ושני הספורטאים יכלו לראשונה לדבר בחופשיות. "רציתי להתגבר על הקשיים ולהיות אדם חופשי", הוא סיפר, "ועכשיו אני יושב מולכם ויכול להתחרות מול כל מי שאני רוצה".