אז ככה, כנראה, ייראו מלחמות מעכשיו. נחילים של מל"טים (מטוסים ללא טייס) שיעקבו מהשמיים אחרי כל תזוזה על הקרקע ויצודו מלמעלה, רואים ובלתי נראים, את האויב. העתיד המאיים הזה כבר כאן. זה מה שקרה בסתיו האחרון בחבל ארץ מוכה הקרבות נגורנו קרבאך, בלב הקווקז. והמלחמה שהתחוללה שם, ושתשנה את פני הקרב בזירות אחרות בעולם, לא הייתה נגמרת בניצחון מוחץ לצד אחד - בלי כלי הנשק העתידניים שמוכרת מדינת ישראל.

27 שנה שלטה ארמניה באזור המריבה הזה שכבשה מאזרבייג'אן במלחמה עקובה מדם, שנהרגו בה 30 אלף איש ומעל מיליון הפכו לפליטים. הצבא הארמני נחשב תמיד חזק בהרבה, אבל אזרבייג'ן מעולם לא ויתרה על החלום להחזיר לעצמה את השטחים שאיבדה. כדי לסגור את הפער הצבאי בין המדינות היא השתמשה בנפט שלה, ובדיפלומטיה, והידקה את קשריה עם ספקיות נשק פוטנציאליות - אחת המרכזיות בהן היא ישראל, שראתה באזרבייג'ן דלת אחורית לאירן, השכנה מדרום.

תעשיית הנשק הישראלית מצידה, מיהרה, על פי הדיווחים, למכור לאזרים מערכות נשק ומודיעין משוכללות, שיהפכו לשובר השוויון במלחמה הבאה. בידי האזרים היו, על פי ההערכות, ערב המלחמה כמה מאות מל"טים מתאבדים ישראליים מדגם הארופ, כ-200 מל"טים מדגם אורביטר K1 מתוצרת אירונאוטיקס וכמאה סקייסטרייקרים מתוצרת אלביט. והיה להם גם, החל מחודש יוני האחרון, צי יעיל ומנוסה של מל"טי תקיפה טורקים, שכבר הוכיחו את עצמם בקרבות בסוריה ובלוב. "זאת מלחמה מהדור החמישי", אמר ארטסרון חובחניסיאן, נציג משרד הביטחון הארמני. "נעשה בה שימוש מאוד כבד במל"טים תוקפים, ארטילריה ומערכות טילים. צפיפות האש פשוט בלתי נתפסת".

למרות שהאבידות בנפש, במלחמה שנמשכה חודש וחצי, היו די שקולות (הארמנים דיווחו על 3,360 חללים והאזרים על 2,801 חללים ויותר מ-100 נעדרים), מתקפת המל"טים גבתה מארמניה מחיר עצום במושגים של שריון וכלי נשק, כלי רכב וסוללות נ"מ.

כותבי בלוג לענייני צבא בשם Oryx, ערכו ניתוח מדוקדק של כל הפגיעות המצולמות בחזית נגורנו-קרבאך. לפי הבלוג הזה, יש תיעוד מצולם של 227 טנקים ארמנים שהושמדו (140) או נתפסו (87) בידי הכוחות האזריים – כשליש מכלל השריון הארמני. 12 מתוכם (חמישה אחוזים) הושמדו בוודאות בידי מל"טים מתאבדים מתוצרת ישראל. היתר ככל הנראה נפגעו מטילים ששוגרו ממל"טים טורקיים או באמצעים קונבנציונליים יותר כמו טילי נ"ט. מתוך 72 משגרי רקטות שנהרסו, רובם משגרי גראד, ששה הושמדו בוודאות בפגיעת מל"טים מתאבדים ושניים נוספים בפגיעת טילי ספייק מתוצרת רפא"ל.

המל"טים המתאבדים היו יעילים יותר נגד סוללות נ"מ ומערכות רדאר. 26 סוללות נ"מ ארמניות נהרסו במהלך הלחימה. שבע מהן באמצעות מל"טים מתאבדים. מתוך 12 מערכות רדאר שהושמדו, המל"טים המתאבדים חיסלו שש. הצלחה מרשימה מאוד. ההצלחה מרשימה יותר בהתחשב בכך שהמל"טים הישראליים הצליחו לראשונה להשמיד לפחות שלושה משגרים של סוללות S-300 רוסיות (מתוך חמישה שהושמדו) וחמש מערכות רדאר של סוללות כאלה (מתוך שבע). כל הסימנים שהמל"טים המתאבדים שהובילו להצלחה הזאת הם ה"הארופ" מתוצרת התעשייה האווירית. למעשה זהו המל"ט המתאבד הראשון בעולם. במקור הוא נקרא "הארפי" וצוייד במכ"ם מיוחד שהתביית על קרן הרדאר שמשדרות האנטנות של סוללות הנ"מ. מאוחר יותר פותח האח התאום, ה"הארופ", שם הוחלף המכ"ם במצלמה רגישה במיוחד שיכולה להינעל על המטרה ולפגוע בה באופן אוטונומי, ללא התערבות מפעיל אנושי. יחסית למל"טים מתאבדים אחרים מדובר בכלי עם ראש נפץ גדול במיוחד, של 23 ק"ג. עוד יתרון גדול שלו, מתגאים בתעשייה האווירית, זה שהוא גם פוגע במטרה.

בעקבות הביקורת שנמתחה עליהם על הרג חפים מפשע, טוענים באזרבייג'ן שדווקא השימוש בנשק מדויק מתוצרת ישראל מאפשר להם פגיעות כירורגיות במטרות צבאיות, שחוסכות חיי אזרחים - בניגוד לארמנים שמשגרים טילי גראד וסמרש לערים מיושבות ללא הבחנה. ארמניה אכן שיגרה טילי טושקה וסקאד לעיר גאנג'ה, העיר השנייה בגודלה באזרבייג'ן, בהפגזה בה נהרגו אזרחים, אבל מהדיווחים שהגיעו מנגורנו קראבך עולה שגם האזרים לא הגבילו את עצמם תמיד למטרות צבאיות. עדויות מטרידות על פגיעות של הארופ, ושל פצצות מצרר מתוצרת תעש, באזרחים חפים מפשע, לא נחקרו לעומק.

ההחלטה להמשיך ולספק לאזרים מל"טים מתאבדים, גם בעיצומם של הקרבות עם ארמניה, היא החלטה שנויה במחלוקת: לא בכל יום ישראל עוזרת, יחד עם טורקיה, למוסלמים שיעים להרוג נוצרים. צריך לזכור שלפני המלחמה האחרונה היה בארץ שגריר ארמני, אבל אזרבייג'ן מעולם לא הציבה שגריר בישראל. ההחלטה של מערכת הביטחון בישראל להסכים להעביר נשק לאזרים מסייעת למעשה לתקוף ולהרוג לוחמים של מדינה ידידותית לנו, בידי מדינה שברמה הפורמלית ידידותית פחות. עתירה שהוגשה לבג"ץ כבר במהלך הקרבות נגד המשך אספקת הנשק הישראלי לאזרבייג'ן נדחתה על הסף "בהיעדר תשתית ראייתית".

הארופ - Harop

המל"ט המתאבד הראשון בעולם

יכולות: משוגר מחוץ לשדה הקרב ויכול לשהות זמן רב מעל אזור עוין, לאתר מטרות ולבסוף גם "להתאבד" עליהן. תועד לראשונה באזרבייג'ן באפריל 2016, כשהתרסק על אוטובוס שהסיע מתנדבים ארמנים למרכז הגיוס בעיר מארטאקרט. שבעה נהרגו, בהם שניים ממנהיגי הקהילה. לפי הדיווחים הגלויים, זו היתה הפעם הראשונה שצבא הפעיל מל"ט מתאבד. ה"הארופ", או בשמו המקורי "הארפי", פותח כדי לתקוף אנטנות מכ"ם וצויד במכ"ם משלו שננעל על אות הרדאר של אנטנת האויב. מאוחר יותר הוחלף המכ"ם הזה במצלמה משוכללת שהמפעיל יכול לנעול על המטרה. מרגע שהמטרה נרכשה, המל"ט מנווט את עצמו ומתרסק עליה באופן עצמאי כמו טיל מונחה טלוויזיה. ה"הארופ" היה הראשון שהצליח להשמיד סוללות נ"מ רוסיות מדגם S-300 שהפעילו הארמנים, וסלל את הדרך לניצחון האזרי בנגורנו-קרבך. הוא הפך לסמל באזרבייג'ן בעקבות המלחמה ורחובות נקראו על שמו.

יצרנית: התעשייה האווירית (IAI)
מחיר יחידה: מאות אלפי דולרים
טווח: 1,000 קילומטר
שהות רצופה באוויר: 6 שעות
משקל: 135 ק"ג
ראש נפץ: 23 ק"ג

מל"ט הארופ Harop (צילום: Julian Herzog)
הארופ | צילום: Julian Herzog

הרמס

מל"ט (מטוס ללא טייס) למשימות תצפית ואיסוף מודיעין

יכולות: אחד הכלים הפופולריים בחיל-האוויר הישראלי. בכל רגע נתון פועל לפחות כלי אחד מסוג זה בשמי ישראל. ל"הרמס 450" ("זיק"), כמו גם לאחיו המשופר - "הרמס 900" ("כוכב"), תפקיד חשוב במערכה בנגורנו-קרבך. לפי המרכז לחקר מל"טים של מכללת בארד בארצות הברית, לאזרבייג'ן היו עשרה מל"טי "הרמס 450" ושני מל"טי "הרמס 900". הם הראשונים בשטח להציג תמונה מדויקת של זירת הקרבות, שתאפשר לאזרים להבין איפה מסתתרים העמדות הצבאיות, כלי הנשק ומחסני האמל"ח של הארמנים. ל"הרמס" יכולות תצפית גם בשעות הלילה ובראות גרועה. הוא מסוגל לכוון חימוש מונחה לייזר למטרה מדויקת, גם אם הוטל מכלי-טיס אחרים.

יצרנית: אלביט
מחיר: 10-30 מיליון דולר ליחידה
שהות רצופה באוויר: 20 שעות (הרמס 450), 40 שעות (הרמס 900)
יכולות אפשריות נוספות: יכולות איכון והאזנות, ציין לייזר, מכ"ם SAR, שיגור טילי אוויר-קרקע

הרמס 900 (צילום: Wikicommons, Ronite)
הרמס 900 | צילום: Wikicommons, Ronite

טיל ספייק - SPIKE

טיל נ"ט (נגד טנקים)

יכולות: ל"ספייק" ראש נפץ כפול שנועד לחדור רכבים משוריינים. מטיס את עצמו למטרה ללא צורך בהתערבות נוספת מצד המפעיל, אבל שומר על תקשורת דו-כיוונית עד הפיצוץ, שמאפשרת למפעיל לעדכן את המטרה בזמן אמת במידת הצורך. השמיד לפחות שלושה טנקים ארמנים ביום הרביעי ללחימה בנגורנו-קרבך ושני משגרי רקטות של הארמנים.

יצרנית: רפאל
מחיר יחידה: כ-500 אלף שקל
טווח: 200-4,000 מטר
פלטפורמת שיגור: חצובה קרקעית, מתקן שיגור ייעודי על גב כלי רכב, מסוק קרב או כלי שיט

טיל ספייק (צילום: Dave1185, Wikicommons)
טיל ספייק | צילום: Dave1185, Wikicommons

לורה - Lora (Long Range Artillery)

טיל קרקע-קרקע מונחה GPS לטווח בינוני-ארוך

יכולות: כבר ביוני 2016 פורסם כי אזרבייג'ן מחזיקה בטילי לורה כתגובה להתחמשות ארמניה בטילי איסקנדר רוסיים. ככל הידוע השימוש המבצעי הראשון ב"לורה" נעשה בעימות האחרון בנגורנו-קרבך. ב-2 באוקטובר שיגרה אזרבייג'ן טילי לורה ישראליים לגשר במעבר לצ'ין, חבל הטבור בין ארמניה למובלעת נגורנו-קראבך. לפחות טיל אחד פגע, אך הגשר נהרס חלקית בלבד.

יצרנית: התעשייה האווירית (IAI)
מחיר: כ-750 אלף דולר ליחידה
טווח: 90-430 ק"מ
משקל: 1,600 ק"ג
פלטפורמת שיגור: משגר נייד בעל 4 זבילים

טיל לורה (צילום: Wikicommons)
טיל לורה | צילום: Wikicommons

Lar 160 / Accular 160 ("כידון קסום")

רקטה ארטילרית לטווח בינוני-רחוק מונחת GPS

יכולות: ה-Lar 160 יכול לשאת ראש נפץ רגיל או ראש קרב נושא פצצת מצרר. רגע לפני שרקטה כזו פוגעת במטרה, מתבקע ראש המצרר ומתוכו מתפזרות הרבה פצצות קטנות במטרה לפגוע בכמה שיותר בני אדם. במהלך הלחימה בנגורנו-קרבך האשימו הארמנים את האזרים כי הם משתמשים בראשי המצרר האלה נגד אוכלוסייה אזרחית. בין היתר, תיעדו הפצצה כזו באחת הערים המרכזיות, סטפאנקרט. שני הצדדים החזיקו גם פצצות מצרר מתוצרת רוסית, ומהתיעוד שהפיצו הארמנים קשה לדעת באיזו פצצת מצרר אכן נעשה שימוש.

יצרנית: תע"ש (היום אלביט)
טווח: עד 54 ק"מ
קוטר: 160 מילימטר
ראש קרבי: רגיל או מצרר
פלטפורמת שיגור: משגר LYNX

כידון קסום (צילום: Wikicommons, Ronite)
"כידון קסום" | צילום: Wikicommons, Ronite

אורביטר K1

מל"ט מתאבד קטן. הוצג לאזרים עוד בשנת 2017. לפי כתבתו של העיתונאי יוסי מלמן בעת הצגתו בגבול, דרש בכיר אזרי מהמשלחת הישראלית של היצרנית "אירונאוטיקס" להדגים תקיפה חמושה נגד עמדה צבאית של הארמנים. לאחר שהמפעילים סירבו לבצע את התקיפה השתלט בכיר במשלחת על המל"ט, ניסה לרסק אותו על העמדה הארמנית - ונכשל. למרות הכישלון הזה וההסתבכות החמורה שבעקבותיו, במלחמה האחרונה השתמש הצבא האזרי ב-200 כלים מסוג זה, במידת הצלחה לא ידועה.

יצרנית: אירונאוטיקס
טווח: עד 100 ק"מ
שהות רצופה באוויר: עד 2.5 שעות
משקל: עד 13 ק"ג

אקסטרא - EXTRA (Extended Range Artillery)

רקטה ארטילרית מדויקת לטווח בינוני-ארוך. במקור תוכננה כרקטה בעלת הטווח הארוך בעולם, ומטרתה המבצעית היא פגיעה מדויקת במטרות בעלות חשיבות רבה כמו מפקדות אויב, סוללות טילים, מתקני מכ"ם וארטילריה.

יצרניות: תע"ש והתעשייה האווירית (IAI)
טווח: 30-150 ק"מ
מחיר: כ-750 אלף דולר ליחידה
משקל: 450 ק"ג
ראשי קרב: רגיל, פצצונות רסס, רש"ק חדירה
פלטפורמת שיגור: משגר LYNX או כלי-שיט "טריגון"

אקסטרא EXTRA (צילום: Wikicommons, Ronite)
אקסטרא | צילום: Wikicommons, Ronite

הרון 1 ("שובל")

מל"ט תצפית ואיסוף מודיעין בגובה בינוני. פועל כיום בחיל-האוויר הישראלי בעיקר במשימות סיור ימי. יכול לשאת עד 250 ק"ג מה שמאפשר לו להטיס יותר ציוד איסוף מודיעיני ממל"טי איסוף אחרים. השתתף במשימות תצפית בלחימה על נגורנו-קרבך.

יצרנית: התעשייה האווירית (IAI)
טווח: 350 ק"מ
שהות רצופה באוויר: 45 שעות
יכולות נוספות אפשריות: נשיאת חיישן אלקטרו-אופטי, מכ"ם SAR, מכ"ם סיור ימי, ציוד לאיסוף מודיעין אותות, ציוד לממסר

הרון 1 (צילום: Wikicommons, Ronite)
הרון 1 | צילום: Wikicommons, Ronite

סקייסטרייקר - SkyStriker

מל"ט מתאבד

המל"ט החדש בזירה. מל"ט אוטונומי המסוגל לפגוע באופן מדויק לטווח הרחוק. ל"סקייסטרייקר" יכולת פעולה סמויה בגובה נמוך, שמאפשרת תקיפות מפתיעות ושקטות. בינואר 2019 הוא הוצג לראשונה לנשיא אזרבייג'ן, אילהם אלייב, וביולי 2020 יורט על ידי הארמנים. לפי הערכות, היו בידי האזרים כמאה כלים כאלה בתחילת הלחימה. הם השתמשו בכולם בלחימה על נגורנו קראבך.

יצרנית: אלביט
טווח: 20 ק"מ
שהות רצופה באוויר: עד שעתיים
משקל: עד 45 קילו כולל משא
ראש קרב: 5-10 ק"ג

אירוסטאר

מל"ט תצפית ואיסוף מודיעין

פותח בשנת 2001. לאירוסטאר יכולת ניווט GPS וכמה סוגים שונים של מטעני תצפית. לפי הדיווחים, במלחמה על נגורנו-קרבך, השתמשו האזרים בכ-30 מל"טים מסוג זה.

יצרנית: אירונאוטיקס
טווח: 250 ק"מ
שהות רצופה באוויר: 12 שעות
משקל: 230 ק"ג

אורביטר 1-3

מל"טי תצפית ואיסוף מודיעיני קטנים. בלחימה על נגורנו-קרבך הפעילו האזרים 36 מל"טים מסוג זה.

יצרנית: אירונאוטיקס
טווח: 100-150 ק"מ
שהות רצופה באוויר: עד 7 שעות
משקל: עד 30 ק"ג