ליל הבחירות, סמוך לחצות. בני גנץ עולה לבמה בגני התערוכה ונואם נאום ניצחון. שעה אחר כך, כמה מאות מטרים ממנו על במה אחרת בגני התערוכה יעלה בנימין נתניהו צמוד לרעייתו ויישא את נאום הניצחון האמיתי של הערב. 5 ימים אחרי, גנץ מבין שזאת הייתה טעות. עוד טעות בקמפיין של המפלגה אותה הקים לפני חודשיים. ״אני באתי בשתים עשרה בלילה, הרי לא קפצתי בעשר ודקה. אבל בהסתכלות לאחור וביושר, היה עדיף להוריד שתי עוצמות".

למרות ההפסד בבחירות, יו״ר כחול לבן, בני גנץ, בטוח שהוא עוד ינצח. "יום אחד בטח שאני אהיה ראש ממשלה. מאה אחוז". גנץ מתייחס גם לאפשרות שכחול-לבן תשב בקואליציה עם נתניהו, ואומר במילים ברורות: "לא נשב בממשלת נתניהו, נישאר באופוזיציה ונילחם משם". הוא טוען עוד כי כחול לבן בראשותו הגיעה להישג אדיר, למרות שניסו להשחיר אותו: "כל הניסיונות להעיף אותי לכיוון אחר,למרוח אותי, להשפיל אותי, להנמיך אותי – כל זה לא צלח".

בני גנץ בראיון (צילום: "עובדה")
בני גנץ ב"עובדה" | צילום: "עובדה"

אנחנו חמישה ימים אחרי הבחירות. במבט לאחור, אתה יודע אם יש משהו שהיית עושה אחרת?

"זו שאלה מצוינת שהיא קצת מוקדמת, כי בסוף צריך קצת פרספקטיבה בכל זאת. אני מסתכל על השאלות הגדולות והן לדעתי בסדר גמור בעצם העובדה להיכנס, לחבור לבוגי, לחבור עם יאיר, להקים את כחול לבן. אלה השאלות היותר כבדות ומשמעותיות של האירוע הזה. אני בטוח שגם עשינו לא מעט טעויות בדרך שהן טיפה יותר קטנות. ראיון כזה, ראיון אחר. ביושר, גם בליל הבחירות עצמו, אני חושב שאם הייתי מוריד שני טאקטים בתחושת הניצחון".

של מי באמת היה הרעיון הזה, לנאום נאום ניצחון כשלפי מדגם אחד אתם מובילים, אבל גם הוא לא נותן לך באמת סיכוי להרכיב ממשלה?

"בואי נראה את גודל ההישג שלנו. זה באמת חסר תקדים, לא עליי להעיד על כך אבל 35 מנדטים בתקופה מסוימת זה באמת חסר תקדים. הסקרים שלנו וגם המדגמים שלכם, אמרו את מה שהם אמרו. רצינו לשדר גם תודעת ניצחון וגם להגיד תודה לפעילים שלנו. אני באתי בשתים עשרה בלילה, הרי גם לא קפצתי בעשר ודקה. עיתונאים שחיכו לי מחוץ לבית הסתפקו ב'ערב טוב'. זה לא היה ממש פזיז אבל בהסתכלות לאחור וביושר, היה עדיף להוריד שני טאקטים".

יש משהו שאתה היית לומד מבנימין נתניהו אחרי הקמפיין הזה, משהו שהיית רוצה ללמוד ממנו?

"כן ולא, זאת אומרת, נתניהו עם ניסיון פוליטי רב שנים. לי אין 23 שבועות ולו יש 25 שנים. הוא יודע לנהל קמפיינים בצורה טובה, את זה הייתי שמח ללמוד ממנו. לרדת למקומות שהוא איפשר לרדת אליהם, בשום פנים ואופן לא. נתניהו, בעניין הזה, חרג. כראש ממשלה הוא לא יכול לעבוד בשיטה: 'קודם כל ננצח ואחר כך נראה בקרת נזקים', יש לו אחריות למדינה. הוא עשה עוד קצת כדי לשסות אותה, חבל מאוד שהוא עשה את זה".

בדיעבד, אתה יודע לומר על רגע אחד בקמפיין שהיית מוכן למחוק, טעות שאתה עשית?

"אני חושב שבנאום השני יכולתי לתת לו קצת יותר קרדיט מוצדק על שירותו הצבאי. אני לא לוקח את הדברים שלי חזרה, אבל בכל זאת אני חושב שהחמצתי שם את המילה או הפסקה הראויה שהוא קיבל ממני בכל אחד מהנאומים שלי. תמיד כיבדתי את נתניהו, תמיד דיברתי עם שלום, לא ויתרתי לא על זה ולא על זה בשני הנאומים, ועל חוק, ועל ממשל תקין וכולי. אני חושב ששם יכולתי לעשות טיפה יותר וכאמור, בליל הבחירות עצמו".

אתה מסוגל להביט בתוצאות של הבחירות ולומר בסופו של דבר, הציבור אמר חזק וברור, עם כתב החשדות, עם פרשת הצוללות, עם המניות, האיש הזה הוא שראוי לנהל את המדינה, עליו אנחנו סומכים יותר משסומכים עליך?

"העם בחר ב-35 או 36 מנדטים של בנימין נתניהו, ואנחנו במידה כזו או אחרת בתוך שיוויון, הגוש אומר את אשר הוא אומר ונראה לאיפה הדברים ילכו. מה שברור לי יותר מכל דבר אחר זה שהעם אמר משהו אחר. העם הגדיל את הגוש שלנו קצת, הקטין את הגוש שלו, ובעיקר התייצב מאחורי משהו שהוא מזהה כאלטרנטיבה שלטונית, כתקווה, כמשהו שיכול להכניס שיח חדש, תוכן חדש, כיוון חדש בחברה הישראלית".

 

לא מספיק בשביל להחליף את השלטון.

"עם כל הכבוד, שבעים יום, חמישים יום. זו תחילת הדרך. זה השבוע הראשון בעשר השנים הקרובות. 520 שבועות לפניי, אני משרת את מדינת ישראל, את החברה בישראל ואת עם ישראל, לאן שזה לא ייקח אותי. אני של עם ישראל. למה להקדים ולדבר עם הבחירות הבאות? אני כאן בשביל העם, בשביל החברה בישראל. אמרתי שזאת ההחלטה שלי, זה מה שאני הולך לעשות, את כל כולי אני אתן לסיפור הזה. כל הניסיונות להעיף אותי לכיוון אחר, למרוח אותי, להשפיל אותי, להנמיך אותי - זה לא צלח".

אז במקום לדבר עשר שנים קדימה, בוא נדבר יום אחד קדימה. אתם הולכים מחר לנשיא המדינה, אתם כבר יודעים שנתניהו ירכיב את הממשלה הבאה, ואני שואלת אותך אם אתה יכול להגיד את זה קל, פשוט וברור – אנחנו לא נשב בממשלת אחדות עם בנימין נתניהו?

"קודם כל, חכי להרכבת הממשלה וניקח את זה משם. הרי לפני דקה שאלת אותי שאלה אחרת, אז בואי נחכה שתורכב הממשלה ונדבר פעם נוספת עוד פעם".

אתה לא יכול להגיד את זה, את מה שאמרת לפני הבחירות?

"לא, לא, אני הולך להגיד לך. כמו שאני תופס את המציאות, נתניהו הולך להקים קואליציה שתעסוק במבצור משפטי שלו ובסופו של דבר, תתרחק מהחוק והדמוקרטיה בישראל. תפקידנו, כך אנחנו מזהים אותו, הוא להעצים את החוק והדמוקרטיה בישראל לטובת כל אזרחיה, ולכן ישיבה עם נתניהו אינה על הפרק".

זה גם מה שחושב השותף שלך, יאיר לפיד, שפורסם בסוף השבוע שהוא ניסה לעשות גישושים עם ליברמן על ממשלה בלי חרדים?

"אני יושב ראש כחול לבן והישיבה עם נתניהו, נוכח הדברים שאמרתי, אינה על הפרק".

יש משהו שהבנת על ההוויה הזאת שלא היה לך מושג קודם?

"הכי מדהים אותי זה שבצד העניין הרב והמפגש עם האנשים, זה הקלות ששקרים רצים באוויר. זה פשוט בלתי נתפס בעיניי איך אנשים לוקחים כלום ורצים איתו קדימה, כאילו הוא אמת לאמיתה".

מה מכל השקרים הכי הדהים אותך?

"מה שאת רוצה. כל אחד מעולמות התוכן. תסרקי את הקמפיין עצמו, אני לא רוצה לחזור, אני לא רוצה להחיות שקרים מתים מקברם. אבל באמת, לאורך כל הדרך כל פעם קופץ שקר אחר, עיוות אחר, סילוף אחר, הכל בשמו של שלטון. הדבר השני שהפתיע אותי לטובה, אחד זה האימפקט של ההישג, הוא גבוה ממה שחשבתי לאורך הדרך. מהרגע הראשון זה פשוט הדהים אותי, כמה אנשים כמהים למשהו אחר. עשיתי נאום אחד והסקרים קפצו, החבירות, כל הדברים האלה מעין מעליות באמת מטורפות. והכי יפה? להסתובב בארץ ולפגוש את האנשים, אלה שאוהבים אותך, שזה קל, וגם אלה שפחות אוהבים אותך אבל עדיין באים, בדרך כלל בכבוד ובהערכה. כמו שאמרתי גם בנאום, בין שאתה בממשלה ובין שלא, אני הולך לשרת את כל החברה בישראל, אלה שהצביעו לי ואלה שלא. אני חושב שכשיעשו למישהו עוול והוא מצביע ליכוד, חובתי כראש האופוזיציה או בכל תפקיד שאני לא אהיה בו, לעמוד לטובתו בכל דרך".

איך שמעתי אותך אומר כרגע? ראש האופוזיציה?

"כן, לא משנה. כשאני אהיה ראש ממשלה ומישהו לא יצביע בשבילי, יום אחד".  

אתה מאמין שתהיה ראש ממשלה?

"יום אחד בטח שאני אהיה ראש ממשלה".

אתה בטוח שכחול לבן תשרוד את הקדנציה הזאת?

"כחול לבן כבר מתארגנת על עצמה, היא ממשיכה. תני לנו את הקרדיט, שהיינו באמת בימי טירוף, יצאנו לדרך תוך כדי תנועה. עכשיו אנחנו נסדר את השורות, נקיים את הסדנאות שלנו, נמשיך קדימה. יש לנו בדיוק את אותו סדר יום".

אתה מבין את הספקנים?

"מה שלא אמרו, קרה בנתיים הפוך. הדבר היחידי שלא הצלחתי זה להרכיב ממשלה. מאוד קרוב לשם, ולא נזלזל בסיפור. מי הביא 35 מנדטים? נתניהו אחרי כל שנותיו הביא 36 מנדטים כשהוא שוחט את המחנה שלו מבחינה פוליטית. ואני מגיע, הצנוע, מבחוץ, לא מבין בפוליטיקה, מצליח לחבר אנשים, לייצר לעצמי את הקואליציה, לדבר אל הרחוב. תוך כדי, זורקים בך את מה שזורקים בך, יורדים למקומות הכי בלתי אפשריים שיש, ובכל זאת אתה קם בבוקר עם 35 מנדטים. לא מציע לזלזל בסיפור הזה. שום דבר לא מונח בכיס שלי, יש לפניי עבודה קשה מאוד ואני מעדיף לא להסתכל מה יהיה בעוד 4 שנים. אני רוצה לייצב את המערכת, לבוא לשרת את החברה הישראלית. על זה הם נתנו בי את האמון, על החוק, על הדמוקרטיה, על האחדות, על הממלכתיות, על זה שאפשר אחרת. אני הבטחתי שאני אעשה אחרת, עשיתי אחרת ואני אעשה אחרת גם בתקופה שנראית לעין".