כבר כמה חודשים שהם צמודים אליו, דקה אחר דקה, סוכן שהצליחו לגייס בלב אחת ממשפחות הפשע הסגורות בישראל. גם בלילה ההוא בלשי המשטרה היו שם – רק 200 מטר ממנו, באמצע הפרדס. הכל מסביב היה חשוך, אבל הם שמעו הכל: שמעו איך הוא צועד בביטחון, מרגיש מוגן, מתכונן עם חבריו לעוד פעולה. אבל אז הם גם שמעו שקט, ו-7 יריות שלא השאירו ספק. 

לימור פנחסוב עם הסיפור הלא ייאמן על הלילה שהרעיד את המשטרה: התיעוד עוצר הנשימה, המסמכים הבלעדיים, ובפעם הראשונה גם עם השוטרים והמפקדים שהיו שם – ולא מבינים איך חיסלו להם סוכן מתחת לאף.

כתבתה של לימור פנחסוב ב"עובדה" מביאה פרטים חדשים על סיפורו של סוכן סמוי, רומן אנטון שנרצח בידי עבריינים שאותם היה אמור להפליל כשעליו מכשיר הקלטה שמתעד את הכל. בקטע מתוך התוכנית, שתשודר הערב, אפשר לשמוע את הרגעים הדרמטיים שלפני שלפני הירי.

מה באותו רגע קורה בזירה? אותם אלה שהיו אמורים להגן עליו פורצים פנימה ועוצרים את היורים?
"באופן מאוד מפתיע, הם מחכים. הם לא מבינים מה קורה. הם מחכים 47 דקות עד שהם ניגשים אליו", הסבירה פנחסוב לרפי רשף לקראת שידור "עובדה" הערב (21:15, ערוץ 12), "בזמן הזה, מי שחשודים ברצח מספיקים להגיע אפילו לאכול שווארמה והם עדיין לא מבינים מה קורה להם".

מה הייתה אותה משימה ספציפית שבה הרגו אותו?
"חשוב להסביר, אנטון הוא דמות מאוד מאוד מיוחדת. עבריין, שהוא גם מורה להיסטוריה וגם בעל תואר ראשון באוניברסיטת מוסקבה, שהמשטרה מצליחה לגייס אותו וזו פעם ראשונה שיש סוכן משטרתי בתוך משפחה כזו. שישה חודשים כמעט הם מפעילים אותו, הוא מביא להם סיפורים ודברים מדהימים. זה היה אמור להית האירוע האחרון. האירוע שבו הם הולכים לאיזה ניסוי כלים, לקראת חיסול מתוכנן עתידי וזה מה שכולם חשבו, וזאת הייתה 'הכיפה האדומה'".

כמה שנים חלפו מאז?
"שנה וחצי".

אני מתאר לעצמי שהנפשות הפועלות, השולחים מתקשים להירגע מאירוע כל כך קשה
"כן, זה סיפור מאוד קשה גם עבורם. זה גם הצד המיוחד שאנחנו מביאים בכתבה הזאת. הם מדברים פעם ראשונה, הם מספרים לנו גם על החוויות האישיות שלהם, שהן יותר קשות וגם על השאלות הקשות של איך זה קרה להם".

"עובדה": ראשון (הערב) ב-21:15 בקשת, ערוץ 12