זה היה אחד המבצעים הכי נועזים של צה"ל בשנים האחרונות: כוח משולב של שייטת 13 ושל סיירת מטכ"ל, מאות קילומטרים מישראל, על אדמת סוריה. סרטו של עמרי אסנהיים, שישודר הערב ב"עובדה" (21:15, ערוץ 12) חושף את המשימה החד פעמית, הכוח שנחשף – ואת הלוחמים, שעכשיו מדברים בפעם הראשונה.

"בתחילת העשור, קומנדו ימי, שייטת 13 לוקחת בעלות על מבצע שסיירת מטכ"ל ויתרה עליו", הסביר אסנהיים לניב רסקין ב"חדשות הבוקר", "סיירת מטכ"ל עבדה על המבצע איזהשהי תקופה ואומרת - אי אפשר לבצע את המבצע הזה. הקומנדו הימי, שייטת 13, לוקח את הדבר הזה ומצרפים אליהם ארבעה לוחמים מסיירת מטכ"ל. הם יוצאים למרות התרעות ברורות של כמה מהלוחמים שהדבר הזה הוא בלתי ניתן לביצוע, שהכוח עשוי להיחשף, שהסיכוי של הלוחמים לחזור בשלום הוא קטן והעסק הזה אכן מסתבך. אחד הדברים המדהימים שאנחנו רואים אצלנו בתוכנית, זה שלוחמים באים בפנים גלויות ומספרים את הסיפור הזה בצורה שאני לא ראיתי הרבה זמן".

מה הדבר הכי מטריד שעולה בתחקיר הזה בעצם?
"כמו בהרבה מבצעים בשנים האחרונות, יש כאן דיסוננס. מצד אחד גבורה עילאית ויכולת אלתור מדהימה של הלוחמים שהיו שם באותו לילה, ומצד שני גם לפני וגם אחרי, תרבות של הסתרה והשתקה וגם טיוח. הדבר הזה מוביל אותנו לעסוק גם במבצע אחר, וזה הסיפור של מה שקרה במרמרה עם שייטת 13. מה שקרה לפני הביצוע, מה שקרה במהלך הביצוע ובעיקר מה שקרה אחרי שהלוחמים חוזרים לבסיס ומתחילים להתנהל שם תחקירים. שם מה שאנחנו רואים זה באמת טענות קשות מאוד, של לוחמים מהמרמרה, מדברים בפנים חשופות, מספרים על מה שהם חוו כהסתרה והשתקה ונסיון לצייר את המבצע הזה כהצלחה".

אם נחזור למבצע בסוריה, ניתן לומר על המבצע הזה? מה רצו להשיג? מה היו התוצאות?
"אם המבצע הזה היה מצליח, צה"ל היה משיג הישג אדיר, יתרון אדיר. הם יוצאים במטרה לעשות את זה, הבעיה היא לעשות את זה חשאי בלי שירגישו בך. זאת הסיבה שסיירת מטכ"ל בעצם מוותרת על הדבר הזה. בעצם ביכולת הסיפור היוצאת דופן של הלוחמים האלה, הם מספרים את כל האירוע הזה מהרגע שההכנות בסיירת מטכ"ל לא עולות יפה ומסתיימות, עד הרגע ששייטת 13 לוקחת בעלות על המבצע הזה. מה קורה בהכנות, האם רצים מהר מדי לביצוע הזה למרות ההתרעות. יש גם התנגדות ספציפית של ראש אמ"ן דאז, אביב כוכבי. הוא מגיע יומיים לפני המבצע הזה לפגישה עם לוחמי סיירת מטכ"ל, בבסיס של שייטת 13. עולים שם דברים קשים, עולות שם טענות קשות, אביב כוכבי מנסה עד הרגע האחרון לעצור את הדבר הזה".

מי בסוף מקבל את ההחלטה?
"בסופו של דבר מי שמקבל את ההחלטה זה הרמטכ"ל בני גנץ".

הלוחמים מצליחים לתפקד היום?
"אחת הטענות שעלו מצד צה"ל וחיל הים זה שכל הלוחמים חזרו בשלום, וזה הפגין בעצם את הגבורה והיכולת של הלוחמים. אבל אנשים שאנחנו הגענו אליהם, גם מסיירת מטכ"ל וגם משייטת 13, שהשתתפו בלילה הזה, לא כולם חזרו לתפקוד מלא. מבחינה פיזית הכל בסדר, מבחינה נפשית יש מי שסוחב את המבצע הזה עד היום".

סרטו של עמרי אסנהיים ישודר הערב ב"עובדה", 21:15, ערוץ 12