האם ממצא קריטי מזירת הרצח של תאיר ראדה נעלם מעיני בית המשפט בגלל רישום שגוי של המכון לרפואה משפטית? השאלה הזו נבחנת בימים אלה בפרקליטות המדינה ובמכון לרפואה משפטית ועלולה לפי הסנגור של זדורוב להוביל להשלכות מרחיקות לכת. בתוכנית פתיחת העונה של "עובדה", שתשודר הערב בערוץ 12 אחרי החדשות, נחשף כי נעשו טעויות חמורות בטיפול בראיות שהגיעו מזירת הרצח אל המכון לרפואה משפטית. טעויות אלה גרמו ל"היעלמות" של ממצא החשוד כדם של תאיר ראדה – ממצא שהובא לכאורה מתא השירותים הסמוך לתא שבו נרצחה.

כזכור, ראדה נרצחה בבית הספר "נופי גולן" בדצמבר 2006. מאז הרצח, הספק סביב זהות הרוצח מסרב לגווע – למרות הרשעתו של רומן זדורוב בשתי ערכאות שונות. סימני השאלה סביב ההרשעה ניזונים גם ממחדלי חקירה – מחדלים שחלקם גם זכו לביקורת מצידו של בית המשפט העליון.

כעת, בתכנית פתיחת העונה של "עובדה", נחשפת טעות קריטית נוספת שמלמדת על אופן ההתנהלות של גורמי החקירה בתיק: מסמכים שהגיעו למערכת מלמדים שביום הרצח חוקרי המשטרה ניתקו את מתקן נייר הטואלט מתא מספר 3 – התא הסמוך לזה שבו בוצע הרצח – והעבירו אותו לבדיקת המעבדה. על פי רישום מוקדם של הראייה הזאת – על אותו מתקן נמצא "חומר החשוד כדם". לפי עדות שהגיעה למערכת "עובדה" כעת – הממצא זוהה בשלב מאוחר יותר כדם השייך לתאיר ראדה. אלא שטעות ברישומים הובילה לכך שהממצא הזה, שנלקח כאמור מתא מספר 3, סווג כממצא שהוצא כביכול מתא 2 – התא שבו נרצחה תאיר.

עובדה - תוכנית פתיחת העונה, תיק זדורוב מגיע לעובדה
מתקן נייר הטואלט שנלקח מתא 3


לטעות הזו יש לפי הסנגור של זדורוב משמעות דרמטית: היא נוטעת לכאורה ספק נוסף בהודאתו של זדורוב, שלפי השחזור שלו מעולם לא הגיע לתא 3 לאחר סיום הרצח. עו"ד ירום הלוי טוען כי הממצא החדש עשוי להצטרף לשאלות שכבר התעוררו סביב שלוש עקבות שנמצאו בתא מספר 2 – עקבות שאינן שייכות לזדורוב ומובילות לכאורה לתא מספר 3.

יצויין כי בית המשפט העליון כבר התייחס לשחזור, שבו נראה זדורוב מזנק מעל דלת תא מספר 2 החוצה מהתא – ולא דרך תא מספר 3. בין היתר כתב שופט בית המשפט העליון יצחק עמית על השחזור: "מי שצופה בשחזור מקבל את התחושה כי גם החוקרים הופתעו מהמהירות והקלילות בה המערער (זדורוב) חילץ עצמו מהתא. עוד לפני כן, ובתשובה לשאלה שהופנתה אליו במהלך השחזור, עמד המערער על כך שיצא דרך הדלת החוצה, ולא דרך אחד התאים הסמוכים".

אלא שהימצאותו האפשרית של דם של ראדה בתא מספר 3, עשויה לכרסם באמיתות השחזור של זדורוב ולהעלות סימן שאלה הנוגע למסלול היציאה מהתא לאחר הרצח. "נפקות משמעותית לעובדה הזאת היא שהשחזור של רומן הוא לא נכון", טוען עורך דין ירום הלוי, סניגורו של זדורוב. "הוא מופרך. אין לו מודעות בכלל למעבר לתא 3".
עורך דין ירום הלוי (צילום: מתוך "עובדה")
עורך הדין ירום הלוי | צילום: מתוך "עובדה"


ייתכן, שהשאלה החשובה הזו תישאר לעד בלי מענה – כשעל מנת לבררה יש לחזור לממצאים ולמסמכים שנאספו לפני למעלה מעשר שנים. מה שבטוח הוא שהבירור, שהיה צריך להתבצע בזמן אמת, לא הגיע לבית המשפט, והממצא, שעשויה להיות לו משמעות דרמטית מבחינת זדורוב, לא נבחן, ושעוד מידה של ספק נוספת עכשיו לתיק הזה, שכבר מזמן שנוי במחלוקת. בפרקליטות אומרים כי הנושא נמצא כעת בבדיקה.

מהפרקליטות נמסר בתגובה: 

"בעניין הטענה לפיה נמצאה טיפת דם של תאיר ראדה ז"ל בתא הסמוך, נבהיר כי חוות הדעת הרלבנטית נמצאת בחומרי החקירה מאז ראשית הפרשה. חומרים אלה הועברו כולם בזמן אמת לסנגורים של זדורוב, והם היו רשאים כמובן לטעון כל טענה שהיו מוצאים לנכון ביחס לדברים. מכל מקום, בעקבות העלאת העניין כעת, והטענה לגבי אי בהירות  בתיאור המוצג  בחוות הדעת של המכון לרפואה משפטית, ביקשה הפרקליטות לקבל התייחסות ממי שערכה את חוות הדעת מטעם המכון בשעתו. נציין כי בכל מקרה יש להביא בחשבון שבזירה נכחו גורמים רבים,  שאפשר שעברו בין שני התאים, ובתי המשפט בהכרעות הדין בפרשה התייחסו מפורשות לאפשרות של מעבר בין תאים (בהקשר של טביעות הנעליים)".