יש משהו בתיק הזה שמסרב להרפות: 12 שנים אחרי שילדה נרצחה בתא שירותים בבית הספר, 3 הרשעות ורוצח שנשלח למאסר עולם – יש אישה אחת שלא מצליחה להשתחרר מצל כבד, ולשכנע את ההמונים שהיא לא רוצחת. קוראים לה א"ק. ביום חמישי בשעה 21:00 בקשת 12, היא תעמוד בפעם הראשונה מול אילנה דיין בתוכנית פתיחת העונה של "עובדה", ותענה על כל השאלות הקשות.

א"ק, ראשי התיבות שמייצגים את שמה ושם משפחתה, היא אישה צעירה בת 35 שעלתה בגיל 7 מאוקראינה עם אמה ואחותה, וגדלה בקצרין. חייה היו רצופי אלימות, וכבר בתור ילדה היא חוותה התעללות בתוך המשפחה. עד כיתה ט' היא למדה בבית הספר "נופי גולן", בו למדה גם תאיר ראדה ז"ל. בכיתה י' היא עברה לפנימייה אך בסופו של דבר נשרה מהלימודים. עם זאת, מדובר בצעירה מוכשרת, שעוסקת עד היום באמנות למחייתה. היא מציירת, מאיירת ספרי ילדים, ואף כותבת שירה. לצד האמנות, יש לה נפש סוערת במיוחד, ושנים רבות היא מתמודדת עם מחלת נפש.

"בתור אמנית היא אדם יוצא דופן", מספר עורך דינה דניאל חקלאי, "אך מדובר גם במישהי שהיא מתמודדת נפש במובן העמוק של המילה. היא סובלת מסכיזופרניה לא פשוטה". בשנת 2002, כשהיא בת 19, פוגשת א"ק את א"ח, מי שיהפוך לדמות מפתח בהפיכתה לחשודה ברצח תאיר ראדה. א"ח, גם הוא פגוע נפש, היה בן זוגה של א"ק במשך כמעט עשור. מערכת היחסים שלהם הייתה סוערת במיוחד, והתדרדרה במהרה לאלימות. לאחר שנפרדו היא התלוננה נגדו כי אנס אותה. א"ח לא הכחיש, והתנצל בפניה. "הוא ריסק את הנפש שלה", אומר עו"ד חקלאי, "גם ככה היו לה חרדות מאוד עמוקות – והוא רק העמיק והחמיר את המצב שלה".

עורך דין דניאל חקלאי
עורך הדין דניאל חקלאי


בפברואר 2012 השניים נפרדו, אך במקום להתחיל חיים חדשים, נדמה כי מאותו רגע חייה של א"ק נקלעו למערבולת שנמשכת עד היום. א"ח שלח לה הודעות בהן הוא איים שיפנה למשטרה ויספר כי היא התוודתה בפניו על רצח תאיר ראדה. "היא עזבה אותו מיוזמתה", אומר עורך דינה תומר שוורץ, "איך זה ש- א"ח מתייצב פתאום שש שנים אחרי שהיא כביכול התוודתה בפניו ונזכר לספר את הסיפור הזה? איך אנשים לא שואלים את עצמם מה קרה כאן?".
עורך דין תומר שוורץ (צילום: עדי הלמן)
עו"ד תומר שוורץ | צילום: עדי הלמן


חודש לאחר מכן א"ח אכן פונה למשטרה ומממש את הבטחתו. בסדרה "צל של אמת", שבה נחשף לראשונה סיפורה של א"ק, תיאר א"ח כיצד א"ק התוודתה בפניו כי רצחה את תאיר. "שאלתי אותה כדי לוודא, זה את זאת שעשית את זה? ואז א' ענתה לי שכן. היא סיפרה שהיא לקחה מכנסיים שלי מהארון, לקחה פאה וחולצה כהה שחורה והתחפשה לבן... במהלך השיעור השני נכנסה ילדה. היא משכה אותה לתוך התא ותפסה אותה ביד ימין בחולצה וביד שמאל חתכה אותה בצוואר חתך אחד...ואז היא ברחה משם... היא הרגישה שיש בתוכה זאבה בשם טחב שרוצה דם ולהמשיך לרצוח".

לאחר התלונה של א"ח, א"ק נעצרת ונחקרת תחת אזהרה בחשד לרצח. בחקירתה היא טענה שגרסתו של א"ח היא "הזויה". שבוע לאחר מכן היא מפרה מעצר בית ותוקפת ידיד שלה באמצעות שבר בקבוק. בעקבות זאת היא נעצרת בחשד לתקיפה באיומים. מוגש נגדה כתב אישום על ניסיון פציעה, אך בית המשפט בצפת קובע כי היא אינה כשירה לעמוד לדין והיא מאושפזת בבית החולים הפסיכיאטרי "מזרע", ומשתחררת רק כעבור שנתיים וחצי. בסדרה "צל של אמת" מובאת עדות שמיעה נוספת לפיה א"ק לכאורה התוודתה על רצח תאיר באוזני ענת, אחת מחברותיה באשפוז. הטענה מובאת מפיה של צעירה בשם מאי פלג, שטוענת כי חברה משותפת שלה ושל א"ק, סיפרה לה כי א"ק התוודתה בפניה על הרצח. ענת התאבדה בטרם נגבתה גרסתה, ואילו גם מאי פלג שמה קץ לחייה ולא ניתן היה לאשש או להפריך את סיפורה.

"מצד אחד אני לא מרגישה שאני צריכה להסתיר את עצמי", אמרה א"ק כבר בשנת 2015 בראיון לתוכנית "הצינור" עם גיא לרר. "גם סיפרתי לאנשים על המחלה, אבל לא בכוח, כי הסיפור שלי הוא לא פשוט וכל האופי של המחלה שלי הוא לא פשוט". שנה אחר כך אמרה בראיון לאילה חסון: "אני בן אדם רגיל, קטן. עם בעיות זה נכון, אבל אני לא רגילה לכל החשיפה הזאת. אני מרגישה עירומה ושחשפו אותי. לא הצליח לא"ח עם המשטרה אז הוא הלך לתקשורת ואני חושבת שזה תרגיל מאוד מלוכלך".

כבר שנתיים חלפו מאז שהסדרה חשפה אותה לראשונה וטלטלה את חייה, וא"ק הייתה בטוחה שהסערה כבר מאחוריה. היא הספיקה לסיים תואר באומנות במכללה בצפון, וקיוותה שתוכל לחזור לאלמוניותה. אך בסוף חודש אוקטובר השנה, בדיוק בשבוע שבו היא נסעה לבקר את סבתה באודסה – ראיה חדשה התגלתה בתיק זדורוב. שערה שנמצאה על גופתה של תאיר נשלחה לבדיקת דנ"א, והתגלה כי היא יכולה להתאים לא"ח, מה שבהתאם לעדותו, קושר את א"ק לרצח. עורכי דינה עדיין טוענים כי א"ק קורבן של רדיפה.

"שלחו לבדיקה 20 שערות, מתוך 76 שערות שהיו בזירה", אומר עו"ד חקלאי. "לכן צריך לערוך בדיקה מקיפה ומדעית, ולהשוות אותה לדגימת הדנ"א של הלקוחה שלי ולדגימה של רומן זדורוב. אנחנו קוראים לעשות את הבדיקות הללו כיוון שאנחנו מאמינים ללקוחה שלנו שהיא אכן חפה מפשע. וזו הקריאה שלה. היא אומרת אני מותשת, אני גמורה, נמאס לי מכל הטירוף הזה, אבל אתם יכולים להמשיך ולבדוק. העיקר שתנקו את שמי". "אני משוכנע שהיא לא מסוגלת לרצוח. בוודאי לא נערה רכה בשנים", מוסיף עו"ד שוורץ, "באמת כואב לי הלב לראות אותה פעם אחר פעם נאלצת להתמודד עם אמירות מאוד קשות. היא חווה דברים שאני לא מאחל לאף אחד. אם באמת יאספו ראיות וינוהל נגדה הליך - נתמודד. אבל אל תשפטו אותה לפני".


תיק זדורוב מגיע ל"עובדה" בתוכנית פתיחת העונה החדשה. חמישי ב-21:00 בקשת, ערוץ 12