סוף סוף חופשי: חודשיים אחרי שידור התחקיר ב"עובדה", ושלוש וחצי שנים מאז החלו ההליכים נגדו, הפרקליטות סוף סוף מודיעה שהיא חוזרת מהאישום נגד אשרף סלאיימה. המשמעות: אחרי שנתיים במעצר וחודשים ארוכים במעצר בית, סלאיימה, שהתעקש על חפותו, מזוכה לחלוטין.

בתחילת ינואר השנה שודר בתוכנית "עובדה" תחקיר מקיף על המקרה המוזר של אשרף סלאיימה. הסאגה הארוכה הזו מתחילה בשלושים בנובמבר 2015, כשאשרף מגיע למלון "ריו" באילת ומבקש מפקיד הקבלה שיראה לו חדרים לשכירות ארוכת טווח. בתקופה ההיא הוא חי בזוגיות עם צעירה יהודיה, והוא מתקשה למצוא מי שישכיר לו דירה. כשהוא שומע שבמלון "ריו" מציעים חדרים להשכרה ארוכת טווח, הוא מבקש להתרשם מהם. 

אלא שהשיחה ההיא מובילה להשתלשלות אירועים הזויה שנמשכת לא פחות משלוש וחצי שנים: אנשי השב"כ והמשטרה עוצרים בטעות צעיר אחר, חליל נמרי, בעקבות טעות בזיהוי. הם בטוחים שחליל נמרי הוא הגבר הערבי הצעיר שהיה במלון. נמרי נלקח למתקן החקירה ותוך זמן קצר מוסר לחוקרים הודאת שווא שקרית לחלוטין: הוא מספר שביקר במלון ושהתעניין בחדרים על מנת לבצע שם פיגוע.

ההודאה של נמרי הייתה יכולה לסגור את התיק הזה ולשלוח את נמרי למאסר ארוך. אלא ששלושה ימים אחרי, החוקרים מבינים שעצרו את נמרי בטעות, ושהאיש שהיה במלון הוא בכלל אשרף סלאיימה. אז, כשהם עוצרים את סלאיימה, החקירה מקבלת תפנית משונה: במקום לשחרר את נמרי שבכלל לא היה במלון ולהבין שסלאיימה רק רצה לשכור בו חדר, מופעל לחץ אדיר על אשרף להודות. אחרי חקירה אינטנסיבית גם הוא מוסר הודאת שווא שקרית שמתיישרת עם המצב החדש שנוצר בחדר החקירות: סלאיימה מתאר שתכנן – יחד עם נמרי, שבכלל התגלגל לתיק בגלל טעות בזיהוי – פיגוע במלון באילת.

התיק המשונה הזו, מלא החורים והודאות השווא, ממשיך להתגלגל, ועובר גם את שומרי הסף בפרקליטות. נגד סלאיימה ונמרי מוגש כתב אישום, והם יושבים לא פחות משנתיים במעצר. רק בנובמבר 2017, נמרי, שמיוצג על ידי עורכי הדין אסתר בר ציון ויוסף אלנססרה, מזוכה. בפסק דין מהדהד של בית המשפט המחוזי בבאר שבע, הוא מזוכה לחלוטין מכל האישומים נגדו. בית המשפט מבקר בחריפות את התנהלות החקירה, ומונה בפירוט את הבעיות והכשלים שהובילו לפארסה המשפטית הזו. "נראה כי מדובר בשגיאה איומה, כאשר טכניקת החקירה הובילה להודיות שווא", כתבו השופטים, "על השב"כ לבדוק את עצמו היטב".

אלא שגם הזיכוי של "שותפו לפשע" של סלאיימה לא מספיק: שנה שלמה ממשיכים לנהל בפרקליטות את התיק נגדו, למרות הזיכוי של נמרי, ומגישים נגדו כתב אישום מתוקן. סלאיימה, שמיוצג על ידי עורכי הדין של הסניגוריה הציבורית בבאר שבע עו"ד רות לוין רפפורט, עו"ד עלי אבו לבן ועו"ד ליל פטישי, המשיך להתעקש על חפותו. במשך כל התקופה הזו ליווה אותו צוות התוכנית "עובדה", ושמע ממנו על הטקטיקות שבהן השתמשו החוקרים כדי לחלץ ממנו הודאת שווא, כשבין היתר, נכבל למיטתו במשך לילה שם. הוא דיבר עם צוות התוכנית גם על התקווה. "אין אופציה משפטית אחרת חוץ מזיכוי שלי", אמר אז. "אם המחוזי לא יזכה אותי, אנחנו נגיע לעליון. אומרים שאם מוטל עליך עוול ואתה לא נלחם בו, כנראה שזה מגיע לך, ואני יודע שזה לא מגיע לי. ואני אלחם בזה עד הסוף". היום, ההתעקשות הזו, של סלאיימה וצוות סניגוריו, השתלמה סוף סוף: כאמור, רק אתמול, הודו בפרקליטות, באיחור אבל באומץ, בטעות והחליטו לחזור מהגשת כתב האישום נגדו.

תגובת הפרקליטות:
החקירה נפתחה בעקבות חשש שהתעורר שעומד להתבצע פיגוע משמעותי בבית מלון באילת בתקופה של גל פיגועים שפקדו את ישראל. במסגרת החקירה, חליל ואשרף הודו כי תכננו לבצע פיגוע, ואשרף אף לקח צעד קדימה ואסף מידע על המלון. חומר החקירה הגלוי והחסוי, שמטעמי בטחון המדינה לא ניתן היה להציג בפני בית המשפט, אך היווה אינדיקציה משמעותית נוספת בדבר מעורבותם של השניים באירוע, נבחן ביסודיות. על אף מספר ליקויים במהלך החקירה, אשר נבעו בחלקם מהצורך לסכל את הפיגוע באופן מיידי, סברה הפרקליטות כי מתקיים המבחן של סיכוי סביר להרשעה לצורך העמדה לדין.

בסופו של יום, בית המשפט זיכה את חליל. בעקבות הזיכוי ולאחר בחינה מחודשת של חומר הראיות בתיק של אשרף, הגיעה הפרקליטות למסקנה כי קיים קושי להוכיח את אשמתו של הנאשם מעבר לספק סביר ולכן הודיעה לבית המשפט על חזרה מכתב האישום בעניינו. ההחלטה התקבלה בדרגים הגבוהים בפרקליטות.
בעקבות הזיכוי, החל תהליך הסקת מסקנות והפקת לקחים.