ברק אובמה התנצל על האיחור כשנכנס לחדר שבו קיימנו את הראיון, "כולם רוצים להספיק להצטלם איתי כשאני עדיין נשיא ארצות הברית", הסביר לנו, והאמת היא שראינו את הצפיפות בחדר ההמתנה הסמוך, ממש בכניסה ל"חדר הסגלגל".

אבל נדמה שלא רק לתינוקות שראינו שם נישאים בידי הורים נרגשים, לא רק להם חשוב להנציח את הרגע, שנייה לפני הסוף; גם לברק אובמה עצמו דחוף עכשיו להשאיר "פריים סיום", להבטיח שליטה בקווי המתאר של החותם שיטביע.

זה בלט במיוחד דווקא לקראת סוף השיחה, כשדיברנו על הרגעים שייקח איתו מהשנים האלה בבית הלבן. הוא נזכר בתמונה אחת שצולמה בתוך הלשכה שלו לפני שנים אחדות: תמונה של ילד קטן, שחור, שמבקש לגעת בשיער של אובמה. הוא רצה לוודא שהשיער של נשיא ארה"ב מרגיש במגע יד כמו השיער שלו.

קשה לשכוח את החשמל שהיה באוויר בלילה הקר ההוא בשיקאגו, בנובמבר 2008, כשאובמה עלה לנאום את נאום הניצחון. כשאמריקה בחרה באיש הזה היא עשתה תיקון לחטא הקדמון שלה, חטא העבדות והגזענות וההדרה. מבחינת אובמה עצמו זאת אולי תמצית מהותה של הנשיאות שלו. וזה, במידה רבה, גם אקורד הסיום שלה: אמריקה הלבנה רצתה את המדינה בחזרה, וגם קיבלה אותה.

אילנה דיין הנשיא אובמה (צילום: מתוך עובדה)
הראיון המלא, הערב אחרי החדשות ב"עובדה" | צילום: מתוך עובדה

הוא כמובן לא יגיד את זה ככה, אבל בכל פעם שעולה שמו של דונלד טראמפ בשיחה שלנו, אי אפשר לטעות בתגובתו של אובמה. ובמה שנוגע לישראל, הוא גם אומר את זה במילים ברורות. אחרי ההחלטה הדרמטית של מועצת הביטחון בגנות ההתנחלויות, ואחרי החלטת אובמה שלא להטיל עליה וטו, אני שואלת אותו אם יש לו עוד הפתעות בשרוול, או שנתניהו יכול לישון בשקט עד 20 בינואר. "השאלה המעניינת", הוא משיב, "אם נתניהו יוכל לישון בשקט אחרי 20 בינואר".

ואז הוא מדבר על ההבדלים ביניהם. בין המנהיג הישראלי שדרוך תמיד לקראת האסון הבא, לבין הנשיא האמריקני, שנלחם על כל פירור של נאיביות, גם כשהמציאות לא חדלה להלום בו. זה אולי החלק החשוב ביותר בשיחה שלנו. אובמה לא צריך שיטיחו בו את כתב האישום בעוון אותה נאיביות, הוא מדקלם אותו בעצמו. אבל הוא מתעקש שהמציאות לא תשתנה עד שלא נדמיין אותה שונה.

זה, כידוע, כבר לא יקרה במשמרת שלו. האיש שיעזוב בעוד עשרה ימים את הבית הלבן נחל את מנת הכישלונות שלו, בטח בשכונה שלנו. אבל הוא היה, ונשאר, לטעמי, אחד המנהיגים המיוחדים ומעוררי ההשראה של דורנו. גם בגלל הסיפור האישי שלו, וגם בגלל הדרך שבה סיפר אותו לאמריקה, ולעולם כולו. וזה, אחרי הכול, לא מעט.

הראיון המלא של נשיא ארצות הברית היוצא, ברק אובמה לאילנה דיין - הערב ב"עובדה", אחרי החדשות