יולי 2011. אדם איטל, הלוחם המשוחרר מהנדסה קרבית, שהפך לאיש הביצוע מספר אחת של בכיר עברייני באר שבע, ניבי זגורי, נידון לשני מאסרי עולם על רצח שני נערים בפיצוציה בבאר שבע. כעבור שנה שוב ידון אותו בית המשפט לעוד שני מאסרי עולם – הפעם על חיסול שני עבריינים מתחרים, במארב מתוכנן.

יולי 2017. ניידת משטרה עוצרת ליד רכבו של אריק איטל, אחיו הצעיר של אדם, ברחובות באר שבע. בשלב הזה המשטרה כבר חושדת שהאח הצעיר אריק הוא זה שירה למוות באלישע סבח, עד המפתח במשפט הרצח הראשון של אדם אחיו, והפעיל את מטען הנפץ שהרג את טל קורקוס, עד המדינה שהפיל את הבוס הגדול ניבי זגורי, ושלח אותו לשש וחצי שנות מאסר. אבל השוטרים לא לוקחים את אריק למעצר. בשלב הזה אין להם מספיק ראיות נגדו. במקום זה הם מבקשים ממנו שיתלווה אליהם מרצונו לפגישה מפתיעה.

אריק איטל (תמונת AVI: עובדה)
מתוך תחקיר עובדה | תמונת AVI: עובדה
אדם איטל (תמונת AVI: עובדה)
מתוך תחקיר :עובדה" | תמונת AVI: עובדה


"הנ"ל מסר שאם לקחנו אותו אז כנראה שיש סיבה ואין לו בעיה", כך כותב ראש מחלקת המודיעין של ימ"ר נגב במזכר סודי ביותר שנחשף לראשונה הערב ב"עובדה". "וידאתי איתו שאין לו בעיה להצטרף אלינו והנ"ל מסר שמעניין אותו ושניסע. במהלך הנסיעה הגענו לנקודת המפגש ששם המתין לו אדם איטל יחד עם מפקד הימ"ר והקמ"ן... הנ"ל ניגש לאחיו וחיבק אותו באישור שלנו ואז נלקחו לשיחה. במהלך השיחה, בהתאם לבקשת אחיו אדם, הנ"ל פנה אליו והסביר לו שאם אריק קשור לתיקי הרצח או שיש לו משהו שיוכל לעזור למשטרה, שישתף אותנו ואף אם יש צורך שיהיה עד מדינה ושלא יחזור על הטעויות שהוא עשה בעבר".



אם המזכר שרשמו השוטרים אכן משקף במדויק את תוכן השיחה בין שני האחים, זו העדות הראשונה לחרטה כלשהי מצדו של אדם איטל, שעד היום העדיף לרצות ארבעה מאסרי עולם ולא לנסות ולשפר את מצבו באמצעות הפללת זגורי. הסיטואציה שבה אח אחד שיבלה את כל חייו בכלא מנסה לשדל, לעיני השוטרים, את אחיו לבחור בנתיב ההפוך, גם במחיר של חציית הקווים, נראית דמיונית. עד לשיחה הזו לא היה ולו רגע אחד של פקפוק אמיתי בנאמנות של מי מהאחים אל ניבי זגורי.

איך הגיב אריק איטל לעצה של אחיו? "הנ"ל נכנס למגננה ולא הבין את פשר המפגש", לשון המזכר. "...מפקד הימ"ר הסביר לו שיש לו אפשרות בחירה והנ"ל קשור רשמית לאירועי הרצח והוא נותן לו חבל הצלה... אחיו אדם פנה אליו שוב ואמר לו אם הם אומרים שאתה קשור בטח יש להם משהו. אל תעשה את הטעות שאני עשיתי. במהלך השיחה אריק פנה אלינו ושאל מי יבטיח את שלום המשפחה שלי ונמסר לו שהמשטרה תדאג לכול והנ"ל ישב וחשב במשך דקות רבות... כל הזמן התעניין ושאל שאלות לגבי מה יהיה במידה ו... ובמקביל ציין שאין לו מעורבות כלל".
ניבי זגורי (צילום: ישראל יוסף )
ניבי זגורי | צילום: ישראל יוסף


עוה"ד משה יוחאי וורד שלו, סנגוריו של אריק איטל: "אדם אחר במעמד הזה של הפגישה בחורשה, אם הוא אכן ביצע את הרציחות האלה, היה מאמץ בשמחה את הצעת המשטרה. אבל אריק לא ביצע אותן, ואם אריק לא ביצע אותן הוא ילך עד הסוף. השוטרים הבינו שהם עשו טעות גדולה. הם ביקשו מאריק להודות במעשי רצח שהוא לא ביצע על מנת להפיל את יניב זגורי. השוטרים גם הבטיחו לאריק שיקצבו לאחיו אדם את העונש ויתנו לו סל הטבות, כדי לשכנע אותו לשתף פעולה. במסגרת הלחץ הפסול עליו, הציעו לאריק אפילו לספק ראיות חדשות שעשויות לזכות את אחיו אדם בתיקי הרצח שבהם כבר הורשע. בכוונתנו לבקש גם את הראיות האלה בבית המשפט".
עו"ד ורד שלו
עו"ד ורד שלו | צילום:


והיה למפגש בין האחים בחורשה באמצע יולי עוד תוצר בלתי צפוי. "תוך כדי השיחה", מדווח קצין המודיעין, "הבחנתי שאריק נועל נעליים מסוג לה קוק. נעל שחורה עם פסים לבנים. הנעל קשורה לאירוע הרצח של אלישע סבח, ששם פנה אליי מפקד הצח"מ ושאל האם הנעל הזאת מוכרת או שנגישה באזור הדרום". ואילו עוה"ד משה יוחאי וורד שלו, שמייצגים את אריק איטל, אומרים שהלקוח שלהם נשאל על נעליים כאלה שלבש גם בעת שנעצר בספטמבר, הסביר שהוא רכש אותם בדיוטי פרי רק שבועיים קודם לכן, והפציר בחוקרים לבדוק את קבלות הרכישה. לדברי עוה"ד יוחאי וורד שלו, החוקרים לא טרחו לערוך את הבדיקה הזו.

"עובדה" משודרת בקשת בימי רביעי, ערוץ 12