כפי שפורסם הבוקר ב"ידיעות אחרונות", זה היה אחד הסודות השמורים ביותר באחת מפרשות השחיתות הגדולות ביותר שהיו כאן, עד היום: לאריה דרעי, אז שר צעיר החשוד בלקיחת שוחד של עשרות אלפי שקלים, הייתה חפרפרת שהוציאה לו מידע רגיש ביותר מתוך חקירתו. התוכנית "עובדה", שתשודר הערב ב-21:30 בקשת 12, חושפת כי במסגרת החקירה לאיתור החפרפרת, אנשי השב"כ נשלחו לפוליגרף, ולא כולם נמצאים דוברי אמת. לא כולם - כולל ראש השב"כ יעקב פרי.

בתחקיר מטלטל, יוצא עמרי אסנהיים למסע בעקבות סודות ושקרים של הפרשה שטויחה ונקברה. המסמכים, ההקלטות ובדיקות הפוליגרף שהוא חושף לראשונה - ונכללו בדו"ח שעד היום הוגדר "סודי ביותר" - מובילים אותנו עד לראשי הפירמידה של מערכת הביטחון בישראל. מי שנמצאו אז, ונמצאים גם היום, בתפקידים הכי משפיעים בצמרת.

מתוך הפוליגרף (צילום: מסך, עובדה)
מתוך בדיקת הפוליגרף | צילום: מסך, עובדה

צוות החקירה המיוחד שהוקם כדי לבדוק את החשדות בדבר הדלפת האזנות הסתר לדרעי ואנשיו, החליט לשלוח את כל אנשי השב"כ שיש להם גישה לחומר המסווג לבדיקת פוליגרף. מהר מאוד הם עולים למעלה, הכי גבוה שרק אפשר: יעקב פרי. אז ראש השב"כ, והיום חבר כנסת.

פרי הודה בפני החוקרים שהוא בקשר חברי עם דרעי, אבל התעקש בתוקף שהשיחה ביניהם לא חרגה לתחומים אסורים. החיבור הזה גרם ללא מעט הרמות גבה: איך ראש שב"כ הופך לחברו של שר בכיר בממשלה, ומה טיב היחסים בין השניים. כשפרי נקרא להיבדק בפוליגרף, הוא נזכר רגע לפני הבדיקה שנושא האזנות הסתר דווקא כן עלה מצדו של דרעי בשיחות ביניהם, אך הכחיש שהעביר מידע. הוא נשלח לבדיקת פוליגרף שבה נשאל שתי שאלות:

1. "האם העברת מסמך ובו חומר רלוונטי להאזנות דרעי לידי בעל עניין שאינו מורשה"?
פרי עונה בשלילה - ונמצא דובר אמת
2. "האם העברת מידע על האזנות בפרשת דרעי לגורם לא מוסמך"?
גם הפעם משיב פרי בשלילה, אך כעת הוא נמצא דובר שקר.

יעקב פרי (צילום: ורדי כהנא)
"עורבא פרח". פרי | צילום: ורדי כהנא

שחור על גבי לבן, נקבע בבדיקה: ראש השב"כ שיקר. אבל ליעקב פרי היו השגות לגבי השאלות שנשאל בפוליגרף, ולצדו עמדו גורמי שב"כ שטענו אף הם כי יש לערוך בדיקה חוזרת. מכאן החלה שורה של לא פחות משלוש בדיקות פוליגרף נוספות – אבל גם בהן לא יצא פרי דובר אמת באופן חד משמעי. לפי מקורות בוועדה, גם בבדיקות האחרונות ניכרו סימנים הנוטים לכיוון שקר.

בשיחה עם אנשי "עובדה" השבוע, הכריז פרי כי: "הכל עורבא פרח", הכחיש כי יצא דובר שקר, ואף טען כי נבדק רק פעם אחת, זאת למרות כי הדו"ח מוכיח במפורש אחרת. בתגובתו מסר: "בעדותי נאמר כי במסגרת פגישות עבודה שוטפות שהתקיימו ביני ובין השר דרעי, ציין השר מיוזמתו שידוע לו כעובדה מוגמרת שמשטרה מבצעת עליו האזנות סתר. השר לא ביקש את התייחסותי או תגובתי, ומטבע הדברים אף לא הגבתי לדבריו. כל פרשנות אשר מנסים לתת לחוסר תגובתי, משוללת כל יסוד. בשולי הדברים אבקש להביע תהייה כיצד תיק המוגדר "סודי ביותר" מגיע לידי עיתונאים, אולי כאן נמצאת פרשיית הדלפה לכשעצמה".

מטעמו של שר הפנים אריה דרעי נמסר כי הוא: "הניח מאחור את הפרשה שארעה לפני למעלה מ-20 שנים ואינו מתכוון לעסוק בה כלל ועיקר".

"עובדה": רביעי ב-21:35, אחרי "יצאת צדיק", ערוץ 12