"בסמוך לשעה אחת הגיעו עד המדינה ואריק איטל לביתו של מיכאל מור. במעמד זה, עדכן עד המדינה את מיכאל מור בדבר כוונתו וכוונותיו של אריק איטל לגרום למותו של טל קורקוס באמצעות הנחת מטען המורכב מכמות גדולה של חומר נפץ, מתחת לרכבו של טל, וכן, ביקש עד המדינה ממיכאל מור למכור לו ולאריק איטל את המטען כאמור לצורך מטרה זו. בתגובה לכך, קרא מיכאל מור לאליושה בן שלום, ובנוכחות עד המדינה ואריק איטל, הורה מיכאל לאליושה לתאם מידית עם אנשיו בצפון את הספקת המטען לעד המדינה ולאריק איטל, וזאת תמורת 9000 שקל" (מתוך כתב האישום נגד ניבי זגורי ואחרים, באשמת רצח טל קורקוס)

חצי קילו חומר נפץ תקני תמורת 9000 שקל. עסקת הנשק הזו, שנעשתה על פי כתב האישום יום לפני הירצחו של טל קורקוס בפיצוץ מחריד, עשויה גם לסמל את סוף דרכו של אחד מבכירי העבריינים בישראל. אם להאמין למשטרת ישראל, בדירה צפופה ברמת גן ישב בקיץ האחרון איש אחד שתמורת אלפי שקלים בודדים, ומתוך שנאה יוקדת ולא מוסתרת לגורמי אכיפת החוק, לא היתה לו בעיה להשתתף ברצח שאין לו שום קשר אליו. סתם כטובה לחבר.

כבר 12 שנה שמיכאל מור הוא יריקה בפרצופה של משטרת ישראל. העבריין בן הארבעים מנהריה, המכונה גם 'הכריש מהגעתון' ו'הצ'צ'ני', הגיע לראשונה לכותרות דווקא כקורבן. זה קרה ב-2006, כשהתפוצצה "פרשת השוטרים הנוקמים". שישה שוטרים מתחנות בצפון החליטו לקחת את החוק בידיים והטמינו מטעני חבלה מתחת למכוניתו ועל אדן החלון בביתו של מור. אחד המטענים לא התפוצץ, והשני גרם לנזק קל בלבד. מור לא נפגע והשוטרים הם אלה שנשלחו למאסר והודחו מהמשטרה.

שיחת הוידיאו, המעקב והפיתיון: כך נרצחו העדים (צילום: החדשות)
מיכאל מור, ניבי זגורי | צילום: החדשות

מה יש במיכאל מור שהצליח להוציא את שוטרי הצפון מדעתם? כנראה ששילוב של שתי תכונות: מצד אחד שינאה יוקדת למשטרה ולשוטרים ונכונות לחצות את כל הקווים ולפגוע בהם, ומצד שני זהירות ותחכום. "כל פעם ששוטר היה מעליב את אחד החברים שלו, משפיל אותם או מבצע מעצרי שווא, הם היו מגיבים באלימות קשה, סטייל 'פבלו אסקובר'", מספר מקורב למור. "כמו שאסקובר הלך נגד מערכת השלטון החוק בקולומביה, ככה מיכאל וחייליו. כל שוטר שניסה להתעסק אתו קיבל או רימון או מטען הביתה. באחת הפעמים הם ירו טיל לאו על הבניין של מפקד המשטרה. הוא היה חשוד בלא פחות מ-40 מקרים של פגיעה בשוטרים, אבל הם לא הצליחו לעצור אותו בשום תיק שהיה קשור לפגיעה בשוטרים. גם פרשת השוטרים הנוקמים לא פגעה בו, להיפך. זה רק בנה אותו. הוא לא נתן לאף אחד לדרוך עליו. הוא מישהו שעומד על הכבוד שלו בכל מחיר. זה השם שיצא לו".

בשנת 2011 מור הרגיש שהטבעת כאן מתהדקת ונמלט מידיה של משטרת ישראל יחד עם "חייליו" לדרום אפריקה. שם הוא חבר לעבריינים ישראלים אחרים, בינהם היעד מספר 1 של המשטרה - עמיר מולנר. "הוא הצליח להקים ארגון פשע גדול ועשיר בדרום אפריקה ובתאילנד", מספר המקורב, "הוא התחבר גם למולנר, וגם לארגוני פשיעה בינלאומיים מהחזקים בעולם, כמו המאפייה הצ'צ'נית, עבריינים סרביים, והמאפיה הרוסית. הוא מאוד הצליח שם, וכשחזר לארץ הוא כבר היה עבריין בינלאומי. בישראל הוא התמקם במרכז הארץ וחבר לארגוני פשיעה ישראלים, בין היתר לארגון של ניבי זגורי". האם החברות הזו תעלה לו עכשיו במאסר עולם?

איש הקשר בין מיכאל מור לבין יניב (ניבי) זגורי, ראש משפחת פשע באר שבעית ידועה, היה עבריין בכיר בארגונו של מור, שהכיר את זגורי בכלא. אחרי שהשניים השתחררו זגורי נסע לסין, ומשם ניהל על פי כתב האישום שהוגש נגדו את מסע החיסול של עד המדינה טל קורקוס ושל עדי תביעה נוספים שהעידו לפני עשור נגדו ונגד חייליו. קשה לחסל בשלט רחוק, ובשביל זה בדיוק חיבר אותו על פי כתב האישום חברו לתא עם מיכאל מור. מור נהנה משם של קילר, אחד שלא יהסס לפגוע בעדי מדינה רק בשם העיקרון. זגורי והוא לא התקשו מן הסתם למצוא שפה משותפת. הם לא לקחו בחשבון שני דברים: ראשית, שהחבר ששידך ביניהם והיה בעצמו שותף מרכזי לשתי רציחות יהפוך לעד מדינה נגדם. שנית, שהמשטרה הצליחה עוד קודם להחדיר סוכן נוסף לארגון של מור. אותו סוכן חי עם מיכאל מור וחייליו בדירת המסתור שלהם ברמת גן, וגם הצליח לשתול בה מתקני האזנה. השיחות שנקלטו בהאזנות הללו יעמדו עכשיו בלב מסכת הראיות שמפלילות לטענת התביעה את זגורי, וגם את מור, ברצח טל קורקוס.

טל קורקוס בשיחת טלפון עם עדת המדינה (צילום: עובדה, שידורי קשת)
טל קורקוס | צילום: עובדה, שידורי קשת

המשטרה חשדה עוד לפני הרצח של טל קורקוס שמיכאל מור סוחר בכלי נשק ובאמצעי לחימה. זו אחת העילות המרכזיות להטמנת ההאזנות בדירתו ברמת גן. ככה נשמעה, למשל, שיחה שהתקיימה בדירה רק באוקטובר האחרון, כשעבריין בשם מוטי אהרוני הגיע למיכאל עם אקדח "חדש מהניילונים":

מוטי: שלום לכולם מה נשמע?

גבר1: מוטי מה אתה עושה פה, אין לך בית?

מיכאל: נו? אז מה יש לך? לא הבנתי... חדש, חדש, בניילונים, שלא תאבדו לי אותו.

מוטי: נראה לך?

מיכאל : לא יודע.

מוטי: ברור, מה נראה לך אני חמור? מה אני פסיכיאטרי?

מוטי: מי אומר שזה חדש? זה אותו אחד?...

מיכאל: עוד לא השתמשו בו

דובר לא מזוהה: קח אותו חדש

מיכאל: צ'וק צ'וק צ'וק צ'וק (עושה קול של שקשוק נשק עם הפה) חדש... נקי הכל בפנים, עד הטיפה אני אומר לך... שלא תהיה עם טלפון בטעות

מוטי: נראה לך?

הנגישות הרבה של מור לכלי נשק ולאמצעי לחימה הפכו אותו על פי החשד לסוג של נשקייה של העולם התחתון. זה גם מה שהביא, לטענת התביעה, את עד המדינה ואת המחסל של זגורי, אריק איטל, אל הדירה של מור פעם אחר פעם, בחיפוש אחר כלי רצח מתאים. בניסיון הראשון, חמישה ימים לפני הרצח, התכוונו השניים לחסל את קורקוס בירי. לאיטל היה אקדח משלו אבל היה צריך לספק אקדח נוסף לעד המדינה. באופן נדיר, הפעם מי שהתקשר ישירות מסין למיכאל מור היה ניבי זגורי בעצמו. שני האנשים האלה, זגורי ומור, זהירים בצורה קיצונית. השיחה ביניהם נערכת בווטסאפ, באופן שמקשה מאוד לצוטט לה, אבל הם לא יודעים שהמשטרה התקינה האזנות נפח בדירה של מור. ולמרות זאת, השניים מדברים בקודים וברמזים, ולפעמים מתקשים אפילו מרוב זהירות להבין אחד את השני. לימים יטען עד המדינה שכשזגורי מבקש ממור "5000 עד יום ראשון" הוא מתכוון לאקדח, ולא לכסף.

וזה תמליל השיחה מתוך תיק החקירה:

מיכאל מור: אה, אחי אני שומע אותך עכשיו.

ניבי זגורי: ...חמש אלף?... עד יום ראשון

מור: אולי תסביר לX (עד המדינה) להסביר כי אני לא מבין אותך אחי? אולי תסביר לX (עד המדינה) והוא יסביר לי כי אני...

זגורי: שומע? ...עד יום ראשון יפקיד את החמש אלף...

מור: אם הבנתי אותך נכון, אין בעיה

זגורי: יכול להיות לפני גם.

מור: אין בעיה, אם הבנתי אותך נכון אין בעיה.

בחקירתו במשטרה השמיעו החוקרים לעד המדינה שיחת טלפון שנערכה בהמשך אותו יום בינו לבין מיכאל מור, והוא סיפר: "אמרתי לו שאני אחזיר את זה עד יום ראשון".

את זה הכוונה האקדח?
כן...
אנחנו מדברים כאן על הבול 150 מנהריה?
כן.
מה הייתה המטרה של הלקיחה שלו?
הייתי צריך אותו לרצח של טל.
בשיחה קודמת, זמן קצר לפני כן בין ניבי למיכאל, ניבי גם מדבר על כך שצריך את החמש אלף, הכוונה את האקדח כמו שאתה בעצמך פירשת גם עד יום ראשון?
נו.
היה איזה תיאום בינך ובין ניבי או שהיה ידוע בצורה כלשהי שזה יהיה עד יום ראשון?
זה היה ידוע, אני התחייבתי שזה יהיה עד יום ראשון.

בסופו של דבר עד המדינה ואריק איטל, על פי כתב האישום, לא הצליחו לרצוח את טל קורקוס בירי אלא באמצעות מטען חבלה שנרכש ממיכאל מור תמורת 9000 שקל יממה לפני הרצח. כתב האישום מגולל תיאור מפורט של לילה לבן, שבו נוסעים עד המדינה ואריק איטל לחיפה, בהנחיית מור, נפגשים עם אנשיו, מעבירים להם את הכסף, ומגלים שאי אפשר לקבל את המטען, בגלל שהוא מוסתר מתחת מועדון לילה פעיל. מור עצמו, לטענת התביעה, יוצא לפגוש אותם בבית של אחד מחייליו, ושם הוא מספק להם מטען חלופי.
חצי קילו חומר נפץ צה"לי תקני. לא צריך היה יותר מזה כדי לרצוח את טל קורקוס, איש שמור מעולם לא הכיר. "יש שטוענים שמיכאל דווקא התחזק אחרי הרצח של טל, כי הוא קיבל שם של מחסל עדי מדינה", מספק מקורבו של מור מניע אפשרי. "אם הוא החליט לנהל מלחמת עולם נגד עדי מדינה זה אומר עליו שאין לו קווים אדומים".

עורכי הדין יהלי שפרלינג ודורון נוי
עו"ד דורון נוי ועו"ד יהלי שפרלינג | צילום:

סנגוריו של מיכאל מור, עוה"ד יהלי שפרלינג ודורון נוי טוענים בתוקף שאין לו כל קשר לרצח טל קורקוס, ושגם הפרשנות שנותנת התביעה לשיחת הטלפון עם זגורי מופרכת מהיסוד. "מיכאל מור מכחיש בתוקף קשר לאירוע הזה. אין לו שום קשר לא למטען ולא לחיסול. אין לו שום אינטרס, שום מניע", אומר עו"ד שפרלינג. "עד המדינה בתיק הזה הופלל בעצמו על ידי שתי עדות מדינה, שקשרו אותו בראיות הכי מפלילות שיש לשני מקרי רצח - אחד בנתניה ואחד באשקלון. הוא ראה שהחבל על צווארו מתהדק, הבין שהוא הולך לסוף חייו, לשני מאסרי עולם, וחיפש לטפול את האשמה על שני שמות מפורסמים – מיכאל מור וניבי זגורי. אתה לא צריך לרצוח בשביל זה, רק לשקר. להעליל. הלך, שיקר, העליל והביתה".

ומיכאל מור הוא קורבן של עלילת שווא?

"חד וחלק".

חלקו השני של תחקיר "עובדה" על אימפריית הפשע בבאר שבע ישודר ברביעי הקרוב בקשת, ערוץ 12