ערב יום העצמאות, טקס המשואות החגיגי על המרקע. ופתאום אני מקבלת הודעה.

זו תמר, אמא של טל נחום ז״ל. השב״כ שובר לה את הלב, ולא בפעם הראשונה. 

את התחקיר על מעורבותם של שני מאבטחי שב״כ בתאונת דרכים במקסיקו בה נהרגה בתה טל, פרסמנו ב"עובדה" לפני שנה וחמישה חודשים. המאבטח שהוצמד בטקס המשואות לראש הממשלה ישב בעת התאונה ההיא במושב האחורי, חברו מאבטח נוסף – נהג ברכב. בעדויות, במסמכים והקלטות שהבאנו בתחקיר נחשפה התנהגותם הבעייתית של השניים: שקרים, חשדות לנהיגה מסוכנת של אחד מהם, שלפי המשטרה במקסיקו גרם לתאונה הקטלנית, חזרתם המהירה לארץ – בטרם נחקרו – תוך סיוע של אנשי שב"כ ומשרד החוץ. גם בכירים במשרד החוץ הודו שההתנהגות כולה הריחה רע מאוד.

סמל שב"כ, ארכיון
צילום:

אחרי התחקיר שלנו נפתחה חקירת משטרה פה בישראל. בשב״כ נתפסו לא מוכנים והתמונה שציירו להם המאבטחים על מה שקרה במקסיקו התהפכה לחלוטין. בשב״כ גם התקשו להסביר מדוע מי שהיה בזמנו מפקדם של השניים ומפקד היחידה לאבטחת אישים, דיבר בגסות בלתי נסבלת לתמר אמא של טל, רק כי היא שאלה האם ערך תחקיר כלשהו על התנהלותם של פקודיו.

חקירת המשטרה, שעל תוכנה הוטל בינתיים צו איסור פרסום, עדיין נמשכת. לאחרונה הועברה ליאחב"ל. והמאבטחים, הם עדיין בשירות. עורך דינו של המאבטח שהוצמד לראש הממשלה נתניהו בטקס ביקש להדגיש כי הוא לא נהג ברכב בעת התאונה, וטוען כי לא ברח ממקסיקו אחריה. לטענת השב"כ, כל עוד מתנהל חקירת משטרה, הם לא חוקרים בעצמם. גורמים בארגון הודו שזאת היתה טעות להציב את המאבטח לצד ראש הממשלה בטקס המשואות. אני חוששת שהטעות האמיתית של השב"כ בפרשה הזו היא הנטייה לצופף את השורות, במקום לעשות בדק בית ותחקיר אמת.

תגובת שירות הביטחון הכללי: "השב"כ דוחה בשאט נפש את הטענות בנוגע להתנהלותו באירוע. עובדי היחידה לאבטחת אישים שעברו תאונת דרכים קשה במהלך חופשתם במקסיקו, דיווחו עליה למנהליהם בארץ כנדרש. מנהלי היחידה עדכנו כנדרש את קב"ט השגרירות במקסיקו על התאונה וגם על גניבת מסמכיו של אחד המאבטחים, כולל דרכונו, בזירת התאונה. הטיפול בשניים היה כבכל אזרח ישראלי הנקלע למצוקה בחו"ל ופונה לשגרירות. בשום שלב לא נדרשו השניים להגיע לחקירה או שהוגבלו ביציאה ממקסיקו, והם שבו ארצה ללא כל התערבות השב"כ. על פי החוק משטרת ישראל היא היחידה המוסמכת לחקור מעורבות של אזרחים ישראלים בתאונות. השב"כ סומך את ידו על רשויות האכיפה ויפעל מול העובדים בהתאם לתוצאות החקירה".

תגובת משרד החוץ: "על סמך בדיקתנו, הקונסולית יפעת יהושוע פעלה כשורה ואין כל סימן לפעילות שלה שאינה עולה בקנה אחד עם עבודה מקצועית ראויה ונכונה. השגרירות כולה פעלה כראוי ואנו דוחים כל טענה על מעורבות בלתי תקינה מצד גורם כלשהו".

תגובת יפעת יהושוע, הקונסולית במקסיקו בזמן המקרה: "אני מצרה על כך ששמי משורבב לנושא שאין לי כל נגיעה אליו, להוציא פעילות קונסולרית מסורה למניעת נתיחת גופתה של טל נחום ז״ל, כבקשת המשפחה, וטיפול בהעברת הגופה במהירות האפשרית לישראל".

"עובדה": ימי חמישי ב-21:00 בקשת, ערוץ 12