"הרגשתי שהוא לופת אותי ואני לא יכולה לזוז והוא שם את הפה שלו על הפה שלי", כך מתארת ג', יזמית היי-טק את סיומה של פגישת עבודה, פגישת פיצ'ינג בינה לבין רמי ברכה, אחד השותפים בפיטנגו, קרן הון הסיכון הגדולה בישראל. "הוא הכניס את הלשון שלו לתוך הפה שלי. רק חשבתי, איך אני יוצאת מפה?", תיארה מנהלת בכירה בחברת סטארט אפ אחרת, את סופו של פגישת העבודה שלה עם ברכה, באותה מסעדה. אלו שתיים מהעדויות של נשים מתעשיית ההיי-טק, שהוטרדו בידי ברכה - ומתפרסמות בתחקיר "עובדה" ששודר אתמול.

"הוא אמר שהוא בפגישות ב"טורקיז" ואני יכולה לבוא", סיפרה ג' לאילנה דיין, "וכבר זה היה נשמע לי מוזר... אני לא נוהגת לפגוש אנשים במסעדות, אבל אמרתי, לכי על זה, אין לך מה... את לא יכולה. זאת אומרת, לכי על זה, עכשיו מה תגידי 'לא'?"

"ואז דיברנו, סיפרתי על הרעיון ואני חושבת שזו הייתה איזו שעה, משהו כמו שעה שאני מדברת והוא מקשיב. הוא, גולל את הסיפור ההרואי בתקופת הצבא.וזה היה מין סיפור מעורר השתאות. וכל סיפור החיים שלו והוא נשאר באמתעם האופטימיות הזו ו"ווינר". ובמהלך הסיפור, הוא שם את היד שלו על הרגל שלי. ואני לא... כאילו לא ידעתי מה לעשות, אני לא יכולה להזיז את היד, אני לא יכולה לזוז. אני לא מצליחה להזיז לו את היד, אני רק משנה את הישיבה.

"ואז זה קורה עוד פעם ואני עוד פעם משנה את הישיבה. ואז אני חושבת שאפילו היד שלו על הגב שלי. זאת אומרת, נשלחו ידיים. וכאילו את זוכרת שבפעם השנייה שהוא שם את היד על הרגל, את אומרת, רגע...  אבל לא הצלחתי להגיד לעצמי, תעופי משם".

בשלב מסוים היא מחליטה לסיים את המפגש, מנסה בכל דרך לנתק מגע, בלי להעליב את ברכה. אבל דווקא כשנדמה לה שהכול נגמר, הוא משיג אותהבמגרש החנייה מחוץ למסעדה: "הרגשתי שהוא לופת אותי ואני לא יכולה לזוז והוא שם את הפה שלו על הפה שלי, הוא פשוט נצמד אליי. שם היה שלב שאני כבר דחפתי אותו. דחפתי אותו והלכתי לאוטו. אמרתי לו: "תודה ואני לא רוצה לעשות בעיות".

ברכה מכחיש שאי פעם הטריד מישהי מינית, אבל לצד העדויות המלאות נגד ברכה חושף תחקיר "עובדה" כי בחודשים האחרונים, לאחר שהחל קמפיין "מי טו" ובפרט לאחר שפורסמה בדה-מרקר כתבתה של ענבל אורפז על ההטרדות המיניות בתחום ההיי-טק, הוא הפעיל חברת חקירות במטרה לאתר מבעוד מועד פרסומים שעלולים להתפרסם נגדו ולסכל אותם. ברכה, כך מתברר מתכתובות הווטסאפ שנחשפו בתכנית, העביר לחוקרים רשימה מפורטת של נשים צעירות מהתעשייה – כולן הגיעו אליו לפגישת עבודה שקבע מחוץ למשרד וכולן לא שכחו את מה שקרה במהלכה.

"שולח לך מספר שמות של נשות קשר שצריך לבדוק מעבר למה שהאווטר יניב", נכתב בתחילת אחת ההודעות שהגיעו לחוקרים. לפי תחקיר "עובדה" החוקרים אמורים היו להפעיל אווטאר, פרופיל פיקטיבי, כדי להיכנס באמצעותו לפורומים סגורים של נשים בקהילת ההיי-טק – ולהתחבר בזהות הבדויה עם הנשים שטענו כי הוטרדו כדי לראות מה הן כותבות בעניינו בחלקים הסגורים של הרשתות החברתיות. בהמשך הרשימה מופיעות שמותיהן של שלוש עיתונאיות: ענבל אורפז (אז כתבת ההיי טק של דה-מרקר), הדס שטייף ושרון שפורר. גם אחריהן התבקשו החוקרים לעקוב ברשת.

האובייקט הנוסף למעקב היה שחר קמיניץ, יזם היי-טק שהתבטא בעבר נגד מטרידים מינית בתחום ההיי-טק.  קמיניץ מחליט בקיץ האחרון לקחת חלק בסרטון וידיאו של דה מרקר שהעלה עדויות של יזמיות צעירות. בסרטון אומנם לא נאמרו שמות של מטרידים ספציפיים, אבל זה כנראה הספיק לרמי ברכה – והוא מבקש מהחוקרים של חברת BICI להכניס גם אותו לרשימה. הם מצדם כבר החלו לאסוף חומרים אישיים על קמיניץ, פנו לגרושתו בזהות בדויה כדי לוודא את כתובתו, והשיגו לכאורה באופן בלתי חוקי נתונים על קמיניץ ועל בני משפחתו מהמאגר של מרשם האוכלוסין.

ברכה הכחיש תחילה ששכר חברת חקירות לסכל את הפרסומים נגדו: "אני לא יודע מי זה BICI, אין לי מושג מי זה BICI... אני לא עוקב אחרי אף אחת. אני מעולם לא הטרדתי אף אישה... הדבר היחידי שאני רוצה לדעת זה אם מישהו מדבר עלי או מחפש אותי".

אילנה דיין: כשאני שואלת אותך על חברה ספציפית, על BICI, ואתה אומר לי אני לא מכיר זה לא הגיוני כי ישבת אצלם בפגישה.

ברכה: "אין לי רצון עכשיו לדבר על העניינים הפרטיים שלי... אני רק אומר דבר אחד, אני מרגיש מאוד שלם, אני מרגיש מאוד שלם עם ההתנהגות שלי, אוקי?"

אבל זה מפסיק להיות החיים הפרטיים שלך ברגע שנשים צעירות מרגישות במעקב.

"אז אני לא מסכים אתך. זה לא בסדר להתחיל לחפש ברשתות החברתיות אם מדברים עלי? זה לא בסדר?"

לא כשאתה עושה את זה באמצעות פרופיל מתחזה.

"סליחה, זה לא בסדר להפעיל פרופיל מתחזה ולהסתכל מה קורה?"

לא כשאתה עושה את זה כדי לברר מה עושות נשים שטוענות שאתה הטרדת אותן מינית.

"אבל מי טוען שהטרידו אותו מינית? אני לא יודע על מישהי אחת שטוענת את זה".

רונן רז, ממנהלי חברת החקירות BICI הכחיש תחילה כי עובדיו עקבו אחרי נשים שטענו שהוטרדו מינית על ידי רמי ברכה. "אם אני חושב שזה בסדר לעקוב אחרי נשים שטוענות שהוטרדו מינית? התשובה היא חד משמעית לא".כשעומת עם רשימת השמות ששלח לו ברכה ענה: "כל מה שקשור להתנהלות שלי מול לקוחות כמובן שזה דיסקרטי לחלוטין ואני לא יכול לדבר עליו. את לא מצפה שאני אדבר על זה... אנחנו יכולים ומשתמשים באווטארים לפעמים בתיקים שאנחנו עושים... במקרה הספציפי הזה, בלי להיכנס לכל מה שקשור לדברים האינטימיים שלנו מול הלקוח זה ממש לא כמו שאת מתארת. שהאופן שעשינו את זה או הדרך שעשינו את זה הייתה במטרה אחרת.

זאת אומרת שכן השתמשתם באווטאר.

"יש פה, יש פה סכסוך, כמו שאנחנו ראינו, יש פה מישהו שניסה להזיק ללקוח שלנו, לא מדובר באף אחת מהבחורות שהזכרת כרגע ולא מדובר בכלל בבחורה".

ואחרי העיתונאיות שהוא ציין עבורכם כן עקבתם? אחרי הדס שטייף ושרון שפורר וענבל אורפז?

"אני לא יכול להתייחס לשום דבר כזה".

כשנשאלו מנהלי החברה האם אספו מידע על היזם שחר קמיניץ, ענו: "אני לא רואה שום בעיה לאסוף פרטים על גורם עסקי כזה או אחר. כל עוד זה במסגרת החוק כמובן".

גם אם מה שאתה יודע זה שרמי ברכה פוחד שהאיש הזה יגיע לעדויות של נשים שנפגעו מרמי ברכה?

"אני לא יודע לגבי הסיפור עצמו אבל כשיש איזשהו אובייקט עסקי מסוים שנמצא בצד השני של לקוח, כל לקוח שפונה אלינו בכל סיטואציה שהיא, אני לא רואה שום בעיה לאסוף עליו פרטים או לדעת מיהו ומהו".

רמי ברכה מסר בתגובה: "מעולם לא נגעתי בצורה מינית ובוטה במישהי שלא ברשותה ולא כפיתי על אף אחת מגע אינטימי כלשהו, לא בפגישות עבודה ולא בפגישות חברתיות. אם מישהי אי פעם פירשה את התנהגותי כלפיה בצורה לא הולמת, הדבר לא נעשה מכוונה רעה ואני מצר על כך. מעולם לא ביקשתי לעקוב אחרי היזם שחר קמיניץ ובני ביתו. כשהבנתי שהוא שם אותי כמטרה למסע רדיפה והכפשות, פניתי לחברת החקירות BICI שהציעה לי שירות בסיסי שיתריע בפני אם יתפרסמו דברים בענייני בעיתונות הדיגיטלית וברשתות החברתיות הגלויות. הבהרתי לחוקרים מפורשות שאין לבצע כל פעולה אקטיבית ובוודאי לא לפגוע בפרטיות של אף אחד".

ברכה טוען כעת כי לא ידע כלל על שימוש בפרופיל מתחזה, אוואטר, כדי לבצע את המעקב אחר הנשים, והוא מעולם לא הזמין זאת מהחוקרים.

רונן רז ושי ברייטנר, מנהלי חברת BICI, טוענים כעת כי כל שהציעו לברכה היה לעזור לו להבין מה נכתב עליו במדיה הציבורית. ההדגשה שלו, כך הם טוענים, היתה לא לעשות שום דבר אקטיבי שעלול לפגוע בפרטיות של מישהו.

בעקבות שידור התחקיר, רמי ברכה מסר בתגובה:

"אני מוצא לנכון להתנצל מעומק ליבי אם מישהי חשה נפגעת מהתנהגותי, לא הייתה לי כל כוונה כזו. כמו כן, החלטתי להקפיא את כל פעילותי בפיטנגו, לקחת פסק זמן, על מנת להתמודד עם מסע הרדיפה כנגדי במטרה לנקות את שמי".

להלן תגובת פיטנגו:

"רמי ברכה הוא שותף מוערך, חבר ואדם מעורר השראה שזכויות רבות עומדות לו כאדם, לוחם בצה"ל, דוגמה אישית לדורות של לוחמים בפציעות קשות שהשתקמו ואחד מעמודי התווך בתעשיית הון הסיכון בישראל. זכויות אלה עומדות לו תמיד, ובוודאי כל עוד לא הוכחה אף אחת מהטענות שמנסים לייחס לו. נדגיש כי מעולם לא הגיעו אלינו תלונות או טענות כלשהן באשר להתנהגות פוגענית של רמי כלפי נשים. אם היו מגיעות כאלה הן היו מטופלות באפס סובלנות, על פי חוק, באופן נחרץ, חד וברור.

נוסיף, כי למרות שלא הגיעה אלינו כל תלונה לגבי רמי, ביקשנו ממנו לתת מענה נרחב על מסכת השמועות הללו. רמי הבהיר לנו בצורה כנה ופתוחה, כי הוא מתמודד בחודשים האחרונים עם מסע רדיפה אישי ומאורגן המכוון נגדו והדגיש בפנינו כי לא היו דברים מעולם ביחס לשמועות אלו".

קיבלנו בהבנה את החלטתו של רמי לקחת פסק זמן מפעילותו בקרן ולצאת לחופשה, על מנת להתמקד בהתמודדות על טיהור שמו.