בחזרה לאנאפורנה (צילום: רונן מאיו , עובדה)
מור ספיר ובן שני | צילום: רונן מאיו , עובדה
זה אחד המקומות היפים בעולם. שילוב מעורר השתאות של הרים גבוהים ומושלגים, נחלים שוצפים, אגמים בצבע טורקיז בוהק ושלווה שממלאת את הנפש. רכס האנאפורנה נחשב במשך שנים לגן עדן למטיילים, ומאות אלפים מדי שנה עשו את טרק סובב האנאפורנה. 21 ימים בהם הולכים מכפר לכפר על השביל ובשיאם מגיעים לפס - מעבר ההרים ת'ורונג לה,  הנקודה הגבוהה במסלול, 5416 מטרים מעל פני הים.

ב-14 באוקטובר 2014, לפני קצת יותר משנה, הפך המקום עוצר הנשימה הזה לגיהינום עלי אדמות כשסופת שלגים שכמוה לא ראתה נפאל זה מאה שנים, פקדה את ההר וגבתה את חייהם של למעלה מארבעים בני אדם. בלילה ההוא על ההר כל החלטה קטנה חרצה גורלות. מי למוות ומי לחיים.

בחזרה לאנאפורנה (צילום: רונן מאיו , עובדה)
20 מעלות מתחת לאפס | צילום: רונן מאיו , עובדה
מעבר ההרים ת'ורונג לה מחבר בין הכפר מאנאנג (3,540 מ') לעיר מוקטינאת (3,800 מ'). המרחק בין הכפרים האלו הוא רק 35 ק"מ בקו אווירי אבל בגלל תוואי השטח חייבים לטפס לאט, במשך כמה ימים. החשש הגדול הוא ממחלת גבהים, לכן מומלץ לטפס רק 500 מטר בכל יום ולהסתגל לאוויר שנהיה יותר ויותר דליל. כל יום הנשימה נהיית יותר ויותר כבדה. רוב המטיילים מגיעים לפס עשרה ימים אחרי שהתחילו את הטרק. זה נחשב ליום הקשה ביותר שכן אסור להישאר זמן רב בגובה הזה וחייבים לרדת למוקטינאת באור יום. העלייה קשה ותלולה והירידה קשה אף יותר. גם בתנאים הטובים ביותר יום הטיפוס הזה דורש מאמצים כבירים.

על הסופה הקיצונית שהתחוללה על ההר ב-14 באוקטובר 2014, איש לא התריע. בבת אחת הטמפרטורה צנחה מתחת למינוס 20 מעלות צלזיוס, הרוח הצליפה במהירות אדירה והשלג לא הפסיק להיערם. יותר משני מטרים של שלג בפחות מעשרים שעות. באותו יום היו על ההר מטיילים רבים, ביניהם גם תרמילאים ישראלים שהתחילו לטפס כבר לפנות בוקר כשהשלג כבר החל לרדת. דבר לא הכין אותם למה שיתרחש בעוד מספר שעות.

שנה אחרי סופת השלגים בנפאל בן שני חוזר עם מור ספיר, שנפצע קשה בסופה, אל רכס האנאפורנה, לאותה הפסגה, כדי להשלים את המסע בו נהרגו ארבעה מחבריו למסע - נדב שהם, תמר אריאל, אגם לוריא ומיכל גילי צ'רקסקי.

בחזרה לאנאפורנה (צילום: רונן מאיו , עובדה)
חוזרים אל ההר | צילום: רונן מאיו , עובדה
נדב שהם ז"ל (צילום: באדיבות המשפחה, עובדה)
נדב שהם ז"ל | צילום: באדיבות המשפחה, עובדה
מיכל גילי צ'רקסקי ז"ל (צילום: באדיבות המשפחה, עובדה)
מיכל גילי צ'רקסקי ז"ל | צילום: באדיבות המשפחה, עובדה
אגם לוריה (צילום: באדיבות המשפחה, עובדה)
אגם לוריה ז"ל | צילום: באדיבות המשפחה, עובדה

תמר אריאל ז"ל (צילום: באדיבות המשפחה, עובדה)
תמר אריאל ז"ל | צילום: באדיבות המשפחה, עובדה

"בחזרה לאנאפורנה" סרטו של בן שני - "עובדה", חמישי אחרי החדשות