איזה חיים חי האיש שהיה שותף לכל כך הרבה מבצעים מורכבים בהיסטוריה של מדינת ישראל? על מה משוחחים עם האדם שחתם על גזר דינו של יונתן פולארד ? ומה הסיפור האמיתי מאחורי רפי איתן? הערב  ב-"עובדה" יוצא בן שני לפגוש את המרגל מספר אחד של מדינת ישראל.

"אתה יושב מול מישהו ומקווה שהמפגש הזה לא יסתיים לעולם", מספר שני על הפעם הראשונה בה פגש את רפי איתן, "הגענו יום אחרי יום, וישבנו איתו עשרות שעות . למרות זאת, יש שני דברים שמרשימים באיש הזה: המקומות בהם הוא היה - כשזה מתחיל ממלחמת העצמאות, דרך לכידתו של אייכמן ועד סיפורי הריגול בתקופת המלחמה הקרה, וכמובן, פרשת פולארד".

רפי איתן (צילום: החדשות 2)
"איש שובב וחסר אחריות" | צילום: החדשות 2
המפגש עם רפי איתן, אותו מתאר שני כסבא חביב שקשה מאוד לחבר בין החזות הנוכחית שלו לסיפוריו, הפך להיות תיבת אוצרות של וידויים וסיפורים מסמרי שיער כפי שתוכלו לראות הערב: "הוא דיבר בכנות ובפתיחות, וסיפר את סיפוריו כאילו מדובר במפגש מקרי לארוחת בוקר, כשבעצם ישב מולנו האיש שאחראי על גזר הדין של פולארד, וזה שהחליט לדווח עליו לממונים ולהסגיר אותו לידי האמריקאים".

במהלך המפגש ביניהם סיפר איתן על כל מה שהתרחש בזמן הסגרתו של פולארד, אבל מנקודת מבטו: "הוא סיפר לנו מה קורה לאיש שנמצא פה בישראל ומקבל את ההחלטה לומר לקציני הביטחון פשוט לזרוק אותו (פולארד) החוצה", מספר שני, "זה רגע מצמרר, ולאחר מכן הוא סיפר גם על המאמצים למזער את הנזק פה בארץ, והסיפור שיוצא לבסוף הוא על איש שובב, וחסר אחריות שלמעשה עשה בארה"ב פעולות שאף אחד לא הסמיך אותו אליהן, והוא מספר לנו דברים שלא דיבר עליהם אף פעם".

אז מה הניע את רפי איתן? כנראה שפה מסתתרת החידה הגדולה מכולן: "אתה מנסה להוציא מהבן אדם רגש, לבדוק האם יש משהו שסדק לו את המצפון - אבל שום דבר. במהלך הראיון זכינו לפגוש ולדבר גם עם אשתו, מרים, מי שמלווה אותו כבר קרוב ל-60 שנה והייתה איתו בכל מקום, וכשאתה שומע אותה מדברת, אתה מבין שבעצם כלום לא הלך לאיבוד, ומה שהוא לא הרגיש, היא מרגישה, היא פשוט לקחה על עצמה המון ממעשי בעלה".

הסיפור המלא הערב ב-21:00 ב-"עובדה"