ביום בו החליט הסופר והתסריטאי סייד קשוע לעזוב את הארץ, בשיא הקרבות של "צוק איתן", הצטרף אליו כתב "עובדה" רוני קובן למסע הפרידה והעקירה. הבוקר הגיע קובן אל תכנית "הבוקר של קשת" כדי לספר על הכתבה שתשודר הערב.

"סייד קשוע הוא סוג של אדם חוצה ישראל, מן זיקית היברידית סופר מתוחכמת", מספר קובן, "הוא התחיל את דרכו בכפר בטירה, ובגיל 14 עבר לפנימייה ירושלמית רק לדוברי עברית. עם השנים התחתן ועבר יחד עם אשתו וילדיו לשכונה יהודית בלב ירושלים".

קשוע, אותו כולנו מכירים בתור יוצר הסדרה "עבודה ערבית", לצד הטורים השנונים שלו בעיתון "הארץ", נחשב תמיד לאדם שנע על התפר הדק, כזה שחי את שני העולמות, וקובן מרחיב: "הוא תמיד עשה הכול כדי להתקרב ולספר את הסיפור של הצד השני, בשפה שלנו, והאיש הזה, בעיני, הוא באמת אחד הגשרים האחרונים שנשארו פה, בתקופה שזה ממש לא אופנתי. לבסוף, גם הגשר הזה מתחיל לקרוס והוא מחליט לעזוב. זה קרה ביום סוער במיוחד בתקופת 'צוק איתן'". אחרי היום הזה יוצא סייד קשוע עם משפחתו לארצות הברית, ללמד עברית עד כמה שזה אירוני. לא ברור אם אי פעם יחזור.

סייד קשוע (צילום: רונן מאיו)
"אבא שלי רצה שאני ארשים את היהודים" | צילום: רונן מאיו
במהלך ביקורו של קובן באולפן, הוא גם סיפק הצצה ראשונה לכתבה הערב, בה יושב קשוע מולו ומספר על תחילת דרכו אל הישראליות. "אבא שלי שלח אותי בגאווה לבית הספר היהודי, וזה היה לגמרי בניגוד לרצוני. כולם צחקו עליי שם, על הבגדים והמבטא", מספר קשוע לקובן, "אבא שלי רצה שאני ארשים את היהודים ומהר מאוד הבנתי שאני צריך להחליף את הבגדים, לשפר את השפה. בסופו של דבר לא רציתי להיות כמו כולם, אלא יותר טוב מכם".

קובן, שכאמור ליווה את קשוע במשך שמונה חודשים, מספר שהרגע הקשה ביותר במהלך הכנת הכתבה היה היום בו נסע יחד איתו להיפרד ממשפחתו לפני שעלה על מטוס ועזב. "לראשונה בחייו, ביום בו החליט לעזוב, סייד לא הצליח למצוא שום פאנץ' כדי לעטוף בו את המציאות. נסענו אתו לטירה כשהוא נפרד מאביו וכל מה שעבר לי בראש הוא שאחד מטובי בנינו, פשוט נשבר ולא מצליח להתרומם".  

"עובדה", הערב (שני), 21:00