הסיפור הערב ב"עובדה" היה יכול בקלות להיות פרסומת לסיפור הצלחה ישראלי: ילד, עולה חדש, מגיע לעיירת פיתוח, שם הוא פוגש ילד שנפלט ממסגרת קיבוצית ומגיע לאותה עיירה בעקבות גירושי הוריו, והשניים הופכים לחברי נפש. בסופו של דבר, ההבטחה לכור היתוך ישראלי מסתיימת ברצח אכזרי באחד המקומות היפים בארץ.

"סיפור פרשת הרצח בכפר חרוב עניין אותנו מאוד", מספר הבוקר עמרי אסנהיים לגלית גוטמן ויואב לימור. "בקיץ האחרון יצאתי עם איה בק, תחקירנית עובדה, כדי להבין מה בדיוק קרה שם. גילינו שהקרע בין הרוצח לקורבן, שהיה חברו הטוב ביותר, התרחש בחודשיים האחרונים, כששניהם הגיעו אל הקיבוץ. אור ריבק, הצעיר שנרצח, חזר לסביבתו הטבעית, ופגש שם את חברי הילדות שלו ואת אביו. מצד שני, רוסלאן, חברו הטוב, מגיע לסביבה שהוא לא מכיר. הפער הגדול הזה שנוצר ביניהם מוביל לקנאה אובססיבית". 

אור ושחף (צילום: באדיבות המשפחה)
שחף ואור ריבק | צילום: באדיבות המשפחה
הרצח, שהתרחש באמצע אפריל 2014, זעזע את הציבור, גם משום שלכאורה לא היה מניע למעשה, בטח לא מצד החבר הכי טוב של הנרצח, אבל גם בשל התנהגותו של רוסלאן יעקובוביץ אחרי הרצח. הוא צילם את גופתו של אור, הראה את התמונה לשומר הלילה בכניסה לקיבוץ, ולאחר מכן יצא להסתובב ולשוטט בכבישי הגולן. "אחד הדברים הכי מדהימים שגילינו בפרשה הזאת מעבר להתנהגותו של רוסלן, הוא דווקא היחס לו זכה מאמו של אור", מספר אסנהיים, "היא ביקרה אותו בבית הכלא לאחר הרצח, דווקא את מי שלקח לה את הדבר החשוב בחייה, ונוצר ביניהם קשר באמת יוצא דופן".

במהלך התחקיר והכתבה ניסה אסנהיים לברר עם אמו של אור איך היא מסוגלת להישיר מבט אל האיש שרצח את בנה. "אמו של אור סיפרה שרוסלאן היה בן בית אצלם, ולמעשה גדל אצלם. היא סיפרה שהיא מרגישה אובדן כפול על הילד שנרצח ועל הילד שבכלא והיא לא מצליחה לעשות את ההפרדה בין מה שקרה באותו לילה נורא לבין כל התקופה שקדמה לו, אז התייחס אליה רוסלאן כאם לכל דבר". 

הערב, מיד עם סיום התכנית, יתקיים ב-mako צ'ט עם אמו של אור, שחף, שתגיע לענות על שאלות הגולשים. אתם מוזמנים להשאיר את שאלותיכם בטוקבקים כאן בתחתית הכתבה.

 הכתבה המלאה הערב ב-21:00, ב-"עובדה"