רגע לפני הריאיון הבלעדי עם ברק אובמה (שלישי, 21:00), אילנה דיין יוצאת לוושינגטון, מדברת עם האנשים הקרובים לנשיא, ושומעת מהם איך רגעי המשבר ביחסים עם ישראל נראים מתוך החדרים הסגורים.

השגריר דן שפירו: "הופתענו. זו לא דוגמה טובה לתקשורת בין מדינות"

אם יש רגע שמסמן יותר מכל את הקרע בין ממשל אובמה לממשלת נתניהו – הרי שמדובר בנאום שנשא ראש הממשלה הישראלי בקונגרס האמריקאי במרץ האחרון. הנאום, שדבר קיומו בושל מאחורי גבו של הנשיא האמריקאי, במהלך תקופת בחירות, לא שיפר את מערכת היחסים הצוננת בין שני המנהיגים. נתניהו אמנם הגיע לדבר על מהות: ההסכם המתגבש עם איראן, אבל הנאום הותיר אחריו בעיקר אדמה חרוכה בין נתניהו לאובמה, שאפילו לא נפגשו במהלך הביקור ההוא בוושינגטון.

בראיון מיוחד לאילנה דיין מספר נציג ממשל אובמה בישראל, השגריר האמריקאי דן שפירו, על האופן שבו נודע לו על הנאום. צפו בקטע המלא:

חיים סבן: "הנשיא מגדיר את הפלסטינים כאנשים מדוכאים בשטחים כבושים"

בשנים האחרונות הפך סבן לאחד האנשים הקרובים לנשיא ארה"ב ברק אובמה. כעת, הוא מספר על הדברים ששומע מהנשיא האמריקאי בשיחות הסגורות שלהם, שמבהירים את עמדתו של הנשיא כלפי ישראל – ובעיקר כלפי הסכסוך הישראלי-פלסטיני. "הנשיא מגדיר את הפלסטינים כאנשים מדוכאים בשטחים כבושים", מספר סבן. "והוא מוסיף: 'זה לא מי שאנחנו'. אנחנו – כלומר האמריקאים".


דיוויד אקסלרוד, מנהל הקמפיין של אובמה: "איך אפשר להאמין לנתניהו?"

"עולם הפוליטיקה בכל מקום מתחלק לשתי קטגוריות: הראשונה והשכיחה יותר היא האנשים שרצים לתפקיד ציבורי כי הם רוצים להיות מישהו. הקבוצה הקטנה יותר היא של אנשים מכובדים שרצים לתפקיד ציבורי כי הם רוצים לעשות משהו - משהו חיובי. לעצב את העתיד באופן חיובי. אני חושב שבנימין נתניהו נופל לחלוטין בקטגוריה הראשונה".

את הביקורת הזו על ראש ממשלת ישראל משמיע אחד האנשים הקרובים ביותר לברק אובמה. דיוויד אקסלרוד ניהל את שני הקמפיינים שהביאו את הנשיא האמריקאי לבית הלבן. הוא מכיר אותו כבר שנים ארוכות מקרוב. והוא היה שם בשנים שבהם הקרע בין אובמה לנתניהו החל להיווצר. בראיון מיוחד לאילנה דיין לכבוד פרק הסיום של "עובדה" הוא מספק הצצה לאופן שבו נתפס ראש הממשלה הישראלי בבית הלבן: "ביבי נתניהו הוא פוליטיקאי אדיר. הוא יודע מה הוא צריך לעשות כדי להגיע לבחירות הבאות. אבל נראה לי שישראל גם צריכה לחשוב על איך להגיע לדור הבא". 

מרטין אינדיק, לשעבר שליחו של אובמה למשא ומתן: "ראש הממשלה דחף לנשיא אובמה אצבע בעין"

"אובמה נפגע עמוקות מהאמירה שהוא אנטי ישראלי או אנטישמי. האמירות הללו נוגעות בו בסופו של דבר", כך אומר מרטין אינדיק, מי שהיה שליחו של הנשיא האמריקאי לניהול המשא ומתן עם הפלסטינים, וגם שגריר ארה"ב בישראל בשנות התשעים. "הישראלים כפויי טובה כלפי הנשיא הזה. הם מעולם לא העריכו את הכלל שלו לפיו שום דבר לא יעשה כדי לפגוע בביטחון ישראל. אובמה לא מצליח להעביר את האמירה הזו באופן שהישראלים יוכלו באמת להרגיש אותה. אתם עם רגשי, לא רציונאלי. אתם פועלים מהבטן שלכם ולא מהשכל שלכם".

בראיון מיוחד לאילנה דיין במסגרת פרויקט סיום העונה של "עובדה", חוזר אינדיק לטעות הראשונה של אובמה במערכת היחסים עם הישראלים – נאום קהיר ב-2009. "אובמה הושיט יד לעולם הערבי אבל לא הגיע לישראל. זו טעות משום ששם הוא איבד שם את הישראלים ולא זכה בהם בחזרה מאז. הוא העביר מסר שהוא לא מחבב אותם במיוחד, ושהוא רוצה קצת מרחק מהם. בהשוואה לחיבה העמוקה שהורעפה על ישראל מקלינטון ובוש –  16 שנה בסה"כ – עכשיו יש נשיא שאומר: 'האמת שאני מעדיף לבנות את היחסים עם העולם המוסלמי והערבי, וישראל מבחינתי יכולה לחכות'".

אלא שמאז הנאום הזה, מסביר אינדיק, הפוליטיקאים בישראל נוקטים בטקטיקה בעייתית מאוד: "הפוליטיקאים הישראלים מהימין, לא רק ראש הממשלה, אלא גם שר הביטחון, שר הכלכלה, ציפי חוטובליות למיניהן, כולם חשבו שהם יכולים לגזור קופון על חשבון אובמה ויחסי ישראל ארה"ב".

על נאום נתניהו בקונגרס במרץ האחרון אומר אינדיק: "ראש הממשלה דחף לנשיא אובמה אצבע בעין, וזו התפתחות מטרידה. אם ישראל באמת מאוימת על ידי איראן, נתניהו צריך לעשות דברים שיבטיחו את ביטחונה של ישראל, והצעד הראשון הוא להבטיח שמערכת היחסים עם ארה"ב נמצאת על קרקע בטוחה. הוא צריך לקרוא את המפה, כי אם הוא לא יצליח, הוא יהרוס את היחסים, יפתח פער בין ישראל לידידתה הטובה ביותר ושותפתה האסטרטגית החשובה ביותר".

"עובדה" מסיימת עונה: בשני, תכנית מיוחדת על יחסי ישראל ארה"ב, ובשלישי, מיד אחרי החדשות, אילנה דיין וצות התכנית מבקרים בבית הלבן ופוגשים את נשיא ארה"ב ברק אובמה לראיון מיוחד. 

>> פרויקט מיוחד ל-mako: כתבי התכנית עם "העובדות מאחורי עובדה"