גיבורים טובים נולדים בדרך כלל בתקופות של חושך, ואיזה חושך שרר כאן בקיץ האחרון. בימים המדממים והמתלהמים של חטיפת הנערים וצוק איתן התחלנו לצלם נער בן 17 שהעז לעשות מה שאף אחד כמעט לא עשה כאן - לא להתחבא, לא להתחסד, לא להצטופף תחת המטרייה המזיעה של הקונצנזוס.

מוחמד זועבי העז להביע דיעה, הפוכה לבון טון של סביבתו. הוא העלה סרטון לפייסבוק ובו קרא לשחרר את החטופים בני גילו - וכמה שהוא חטף על זה - איומים, הכפשות, מסע המלטות בין דירות מסתור, ולאורך כל הדרך, גם ברגעים הקשים ביותר, גם כשנאלץ לברוח לאמריקה ולהיפרד מאמו לחודשים ארוכים – מוחמד לא חזר בו. אם יש משהו שלקחתי ממנו זה בדיוק את זה, ללכת עם האמת שלך עד הסוף, שונה וקשה לעיכול ככל שתהיה, רק בגלל שאתה משוכנע שזה חשוב. חשוב לחברה שאתה חי בה ולמדינה שלך. נדמה לי שזה המבחן הראשון של מנהיג. הלוואי והפוליטיקאים שלנו היו לומדים את השיעור הזה ממוחמד.

באנו לצלם כתבה על נער אמיץ שפרסם סרטון בפייסבוק וסיימנו עם סרט מתח עוצר נשימה שמסתיים בהברחתו של מוחמד מהארץ. ומעל הכל, קיבלנו סיפור מאלף על דמוקרטיה. וכל זה מילד שעוד לא סיים תיכון. זה המסע של מוחמד זועבי ושלנו - כולל מפגש בלתי נשכח עם אמא על המזח בכנרת בצל האיומים.

"עובדה", ימי שני, 21:00